Vraagjes bij broedafleggers

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

joostY79
Berichten:72
Lid geworden op:ma 25 apr 2016, 17:02
Imker sinds:2016
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Carnica in Golzkast
Locatie:Genk (België)
Contacteer:
Vraagjes bij broedafleggers

Bericht door joostY79 » di 27 jun 2017, 21:38

Hi,

ik wil morgen een paar broedafleggers maken, en dan ook de zomerbehandeling met oxaalzuur doen.
Ik heb momenteel 1 groter 'productievolk' die ook deels verzegelde honingramen heeft, wat doei k daar het beste mee tijdens de behandeling met oxaalzuur? Bijen afkloppen van de honingramen en de honingramen even apart houden?

MVg,
Joost

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten:291
Lid geworden op:wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds:2016
Aantal volken:16
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Vraagjes bij broedafleggers

Bericht door harry mouris » di 27 jun 2017, 21:50

Eerst de honing slingeren. De broedafleggers kan je al wel behandelen, maar omdat het met broed is zal je een blok behandeling moeten uitvoeren. Ik doe dat met Hive Clean, dat ik niet zo agressief en werkt erg goed. Behandelen op dag 1, 6 en 13.

joostY79
Berichten:72
Lid geworden op:ma 25 apr 2016, 17:02
Imker sinds:2016
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Carnica in Golzkast
Locatie:Genk (België)
Contacteer:

Re: Vraagjes bij broedafleggers

Bericht door joostY79 » wo 28 jun 2017, 06:06

Ik behandel de afleggers met broed als het broed is uitgelopen. De volkjes die nu zonder broed achterblijven direct.
Ik kan nu niet direct slingeren, en er zit nog veel onverzegelde honing in de honingramen. Zet ik ze best even eruit dan en slinger ze alsnog over een dag of 10? of kunnnen ze over een paar dagen terug op het volk gezet worden om misschien nog over een maand te slingeren? Of kan ik ze in dit geval waarschijnlijk niet meer zelf slingeren en geef ze mee met de gesplitte volken als voedselvoorraad?

wstaartje
Berichten:9
Lid geworden op:ma 03 aug 2015, 15:21
Imker sinds:1996
Aantal volken:15
Bijenras(sen):buckfast
Contacteer:

Re: Vraagjes bij broedafleggers

Bericht door wstaartje » za 01 jul 2017, 16:55

Waarom al een oxaalzuur behandeling doen dit is niet noodzakelijk. Gewoon een afleger maken dan hoef je ook niet zo moeilijk te doen met je honing bakken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 62 gasten