broedafname als varroabestrijding

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:
broedafname als varroabestrijding

Bericht door tomer » di 11 jul 2017, 23:12

Ik ben van plan om volgende week bij de hoofdvolken alle ramen gesloten broed weg te nemen en te verdelen in zesramers. Er is de voorbije week geen honing meer bijgekomen, dus als ik de honingkamers eraf haal en het gesloten broed wegneem kan ik de volken besproeien met oxaalzuur. De zesramers breng ik naar een andere stand en die kunnen na 24 dagen ook met oxaalzuur behandeld worden. Zo heb ik nog wat extra volkjes bij en gaan alle volken met weinig mijten de winter in.

Er zijn wel nog enkele dingen die ik me afvraag:
De volgorde: eerst ramen broed met opzittende bijen wegnemen, dan (uitlaten plaatsen en dag nadien) honingkamers wegnemen, suikerwater geven en oxaalzuur sproeien?
De koningin een dag in een nicotkooitje doen, of na het wegnemen van het broed gewoon laten lopen?
In elke kast zitten nog een aantal lege uitgebouwde ramen, dus de koningin kan onmiddellijk verder leggen.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: broedafname als varroabestrijding

Bericht door ErikS » wo 12 jul 2017, 06:13

Als je met een vangraam werkt in de volken kun je de oxaal achterwege laten.

https://buckfastimker.wordpress.com/var ... te-volken/

joostY79
Berichten:72
Lid geworden op:ma 25 apr 2016, 17:02
Imker sinds:2016
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Carnica in Golzkast
Locatie:Genk (België)
Contacteer:

Re: broedafname als varroabestrijding

Bericht door joostY79 » wo 12 jul 2017, 08:34

Ik heb het zo gedaan (misschien met fouten, ben ook maar beginner:

Alle ramen broed weggenomen en in afleggerkasten gezet/verdeeld.
Ik had veel voerramen over dus de afleggers hebben ook dit meegekregen.
Gezorgd voor een deel raampjes met waswafels en dit aan de oorspronkelijke volken gegeven.
Gezorgd dat de oorspronkelijke koningin weer direct in de originele korf zat. (*In een kast zag ik ze niet en waren een paar redcellen aangezet, er was ook totaal geen open broed meer in deze korf, dus 3 moerdoppen laten staan en en dan kijken wat dat gaf, in 1 kast kon ik de koningin niet direct vinden, daar gewoon alle broed uitgenomen).
Afleggers apart gezet, en volken direct met oxaalzuur behandeld en een weekje op verlof vertrokken.

Bij de controle na terugkomst een weekje later:
Alle afleggers hebben redcellen aangemaakt. De kast waar ik de moer niet kon zien, is effectief de koningin terug aan de leg. Deze koningin heb ik nog nooit kunnen zien, Ik heb ondertussen een zeefkast besteld en ga die zeefkast eens op die koningin proberen om ze te vinden . :) ) De kast waar ik bij het maken van afleggers de redcellen tegenkwam, zag ik nog de restanten van 1 redcel, en het volk was nog volledig broedloos op dat moment , dus dat heb ik op dat moment met oxaalzuur behandeld. Ook hier heb ik bij de (snelle) controle de nieuwe koningin nog niet gezien, en moet ik deze als ze aan de leg is nog eens opzoeken en merken.

AL bij al ging het redelijk vlot, en ben ik best tevreden over de toestand van de volkeren bij mijn eerste zomerbehandeling. Over een aantal dagen wanneer het broed volledig is uitgelopen bij de afleggers krijgen zij nog een oxaalzuurbehandeling. Op een heel vroeg of heel laat uur, dan zijn de meeste bijen in de kast. :)

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: broedafname als varroabestrijding

Bericht door tomer » vr 14 jul 2017, 01:23

Ik ben er vandaag aan begonnen en het is tamelijk vlot verlopen. Bij 3 grote volken de honingkamers afgenomen, koningin opgezocht en even in een kooitje gedaan. Ramen broed met wat bijen verdeeld in zesramers. 4-5 uitgebouwde ramen in het midden gehangen en waswafels aan de zijkanten. Koningin terug in het volk laten lopen. Ramen van de honingkamers afgeschud en afgeveegd om morgen te slingeren. 's Avonds de kasten terug geopend en oxaal gesproeid (koninginnen vermeden). Voederbak met suikerwater 1:1 erop gezet, zodat ze eten hebben en de nieuwe ramen vlot uitbouwen.
Al bij al dus een grote ingreep in de volken, maar hopelijk met goede resultaten. Als ik nu kijk, zie ik geen bijen in de voederbakken. Ze zullen met de oxaalzuurbehandeling even moeten bekomen en geen honger hebben?
Er waren geen ramen met enkel open broed, dus met vangramen werken was geen optie...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 47 gasten