Kast verplaatsen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Eilandspolder
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 11:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Kast verplaatsen

Bericht door Eilandspolder »

Vaak heb ik dit onderwerp voorbij zien komen, nooit gedacht dat ik dit ook nog eens moet doen.Maar nu is het zover.Buren maken er een (klein)probleempje van en de mogelijkheid is er dus wil ik aan dat verzoek voldoen.
Waar moet ik op letten?,wat is de beste manier? wanneer is de beste tijd?
Kortom , wie kan me hier wijzer maken!!!!
Eilandspolder
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 11:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Kast verplaatsen

Bericht door Eilandspolder »

Voor de duidelijkheid, hij moet ongeveer 15 meter naar opzij verplaatst worden.
Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Kast verplaatsen

Bericht door Eddy Geurtsen »

Dit is afhankelijk van de situatie. Als de verplaatsing over een "vrij parcours" kan plaatsvinden, zou je de kast eerst met de achterkant naar het doel moeten plaatsen. Vervolgens kun je de kast bij goed vliegweer in etappes achteruit kunnen plaatsen, totdat het doel bereikt is.
Een effectievere manier is natuurlijk om de kast tijdelijk op een andere locatie te plaatsen, zover verwijderd dat ze niet kunnen terugvliegen naar de huidige plek. Na een paar weken terugplaatsen op de nieuwe plaats.
Of wachten tot de winterzit, maar ik neem aan dat je niet zo lang wilt wachten.....
Eilandspolder
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 11:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Kast verplaatsen

Bericht door Eilandspolder »

Dat is geen probleem, het hoeft niet direct. Probleem is dat de kast aan een slootkant staat en tussen de plek waar hij nu staat en waar hij naar toe moet ,daar staan bomen!!
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kast verplaatsen

Bericht door Dirk Blanken »

15 meter op zij met obstakels.

Als het één kast betreft heb je al een voordeel, er staan geen andere kasten in de weg.
Elke dag een halve meter tot een meter verplaatsen dat zou ik dan tegen de schemering doen.

Maar ja je bent er wel een paar weken mee bezig.

Je kan op de voorkant van de kast een geel merkpunt maken daar vliegen ze zich op in en dan vinden ze de nieuwe plaats wat eerder.

Groeten Dirk.
dertiende
Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Kast verplaatsen

Bericht door Luuk »

Tja, buren... niks tegen te doen. Mensen gaan boven bijen.

Ik denk dat je 15 dagen of meer tobt en geen succes hebt als je de kast telkens een meter verplaatst. Zeker omdat er bomen tussen zitten. Lijkt me sterk dat de bijen het trekken. Maar voel je vrij, ik ben wel benieuwd naar een experiment als dit ZEKER als ik het niet hoef uit te voeren :D .

Mijn advies: Beter in 1x doen en dan de vliegbijen opvangen als kunstzwerm, weggeven of elders wegzetten of zo. Honingproductie kan je dan wel vergeten.

Of eerst minimaal drie weken het volk op een andere lokatie meer dan 6 km afstand. Vliegbijen sterven meestal binnen 3 weken. En dan op de nieuwe lokatie.

Of een volk ruilen met iemand die meer dan 6 km ver weg woont.

En niet te lang meer wachten, over een tijdje maken ze weinig nieuwe vliegbijen meer aan en de bijen die er dan zijn, herinneren zich de oude plaats.

Succes met buren en bijen!
Eilandspolder
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 11:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Kast verplaatsen

Bericht door Eilandspolder »

En als ik wacht tot de winterzit?
Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Kast verplaatsen

Bericht door Luuk »

Dan zijn de vliegbijen op de oude lokatie ingevlogen en risico is dat ze zich dat herinneren. Ik zou dat zeker niet riskeren. Volgens mij hebben bijen een geheugen als een olifant :lol: voor de kastlocatie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 158 gasten