Advies graag van ervaren imkers

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Hami
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 31 jul 2017, 19:44
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Advies graag van ervaren imkers

Bericht door Hami »

Beste Imkers goedemiddag iedereen,

Voor het eerste wilde ik de koningin invoeren,gisteren heb ik eentje gehaald in miniplus met bijen.Gisteren tegen de avond heb ik de oude koningin uit de kast gehaald en 2 uur later met twee laagje krant onder de miniplus op de voeropening gezet met paar prikje op de krant.Heb een bijenvolk met twee broedkamer vol met bijen en gesloten broed.

Vanmorgen zag ik dat er een slagveld geweest is en er lag mischien twee duizen dode bijen voor de vliegopening op de vloer.
Ik werk met buckfast en had ik een raszuivere buckfast moer gehaald,dat is de woord van verkoper!Hij verstrekt geen certficaat zou later sturen! En had het over paring tussen kaukasitshe moeder en buckfast darren.Zou hem verhaal kloppen dat je dan een P 0 koningin krijg?
Ik wil graag met jullie ervaring erachter komen wat fout gegaan is en wat is jullie advies.

Alvast vriendelijke dank,

Groetjes
Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Advies graag van ervaren imkers

Bericht door willem »

Hami schreef:.Zou hem verhaal kloppen dat je dan een P 0 koningin krijg?
Ik ben bang dat je een beetje in het ootje bent genomen. Apis mellifera caucasuca is een ras,(Zie Wikipedia), een Bukfast is, hoe je het ook keert, een (misschien stabiele) hybride. Een kruising tussen die twee geeft een hybride.
Iedere koningin kan een P zijn en haar nakomelingen zijn F1.
Dat de koningin een P-moer is zegt niets over haar raszuiverheid.
De term P0 wordt overigens niet gebruikt, het is gewoon een P-moer, met de P van Parent = ouder.
Groeten, Willem :violin:
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Advies graag van ervaren imkers

Bericht door Dirk Blanken »

Hallo Hami,

Verenigen moet in alle rust gebeuren dus had je het volkje eerst naast het volkje moeten zetten en ze laten invliegen.
Na een paar dagen is de rust weer terug en heb je meer kans dat het lukt.

Een opgefokt volk op een ander zetten is vragen om problemen.

Bovendien misschien zat er nog wel een stille moer(buckfast) in en waren ze niet in de stemming om een andere moer te ontvangen.
Beter even af te wachten zetten ze doppen aan dat de negende dag breken of iets eerder en dan pas verenigen.
Je moet dan alles afslaan om verscholen doppen niet te missen.

Als ze geen doppen aanzetten zit er nog een stille moer in en moet je verder niets doen.
Of je moet haar zoeken.
Maar dat is moeilijker dan het zoeken naar een leggende moer.

Enfin je bent weer een ervaring rijker.
Groeten Dirk.
dertiende
Hami
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 31 jul 2017, 19:44
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Advies graag van ervaren imkers

Bericht door Hami »

Willem dat denk ik ook,die heb ik zelf opgehaald bij hem uit Zwolle.Toen had ik al vermoedens dat het niet zou kloppen wat hij vertelde,maar was ik eenmaal daar en kon nergens een buckfast moer vinden.

Beste Dirk,
Bedankt voor de nuttige informatie en advies.Denk niet dat ik nog een keer een volkje verenigt want voel ik me zo schuldig van al die dode bijen.

Groetje,
Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Advies graag van ervaren imkers

Bericht door Luuk »

Hoi Hami,

Je kan gerust volken verenigen, het gebeurt bijna nooit dat ze elkaar gaan afmaken als je er een krant tussen legt. Alleen inderdaad wel als de volken rustig zijn. Wat jij mee hebt gemaakt is uitzonderlijk, dat zie ik bijna nooit.
Klaas .Schenkel
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 21 aug 2017, 15:37
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Advies graag van ervaren imkers

Bericht door Klaas .Schenkel »

Hallo Hami
Ik denk dat het bovenste volkje warm gelopen is door het gebruik van 2 velletjes papier.
Misschien de gaatjes te klein en dan kunnen ze zich niet snel genoeg bevrijden ,en
heeft het onderste folk het opgeruimd
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 148 gasten