Zo nodig bijvoeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Zo nodig bijvoeren

Bericht door Astrid Schoots » ma 02 okt 2017, 17:22

.. of gewoon van achteren de kast even oplichten.. Als je dat maar vaak genoeg doet leer je vanzelf inschatten hoeveel voer ze hebben,
na een paar jaar kan je erop vertrouwen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zo nodig bijvoeren

Bericht door Hans van der Post. » di 03 okt 2017, 00:06

Astrid Schoots schreef:.. of gewoon van achteren de kast even oplichten.. Als je dat maar vaak genoeg doet leer je vanzelf inschatten hoeveel voer ze hebben,
na een paar jaar kan je erop vertrouwen.
Mee eens Astrid maar je zult wel een referentie moeten hebben eerst in de kast kijken en dan op de hand wegen. :be2:
!Hans.

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Zo nodig bijvoeren

Bericht door Astrid Schoots » di 03 okt 2017, 09:57

Tuuuurlijk Hans,
maar ik zeg ook "na een paar jaar", dus nu al beginnen met oefenen, kijken, vergelijken en ongeveer onthouden, en dan bouw je een gevoel op wat een stevig ingewinterd volk weegt.

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Zo nodig bijvoeren

Bericht door JackC » di 03 okt 2017, 11:23

tenzij je weer kasten hebt van verschillend gewicht. Ik gebruikte altijd een kofferweger, dat werkt goed maar dan met je eigenlijk wel vóór en na het voeren wegen. De laatste jaren heb ik zelf een aantal broedkamers gemaakt, die zij van zichzelf al wat zwaar.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Zo nodig bijvoeren

Bericht door Primus » di 10 okt 2017, 12:39

JackC schreef:tenzij je weer kasten hebt van verschillend gewicht. Ik gebruikte altijd een kofferweger, dat werkt goed maar dan met je eigenlijk wel vóór en na het voeren wegen. De laatste jaren heb ik zelf een aantal broedkamers gemaakt, die zij van zichzelf al wat zwaar.
JackC,

Hoe weeg je uw kasten met een kofferweger? weeg je alleen de achterkant en bestaat er dan een formule om het volledig gewicht te bepalen of hoe doe je zo iets?

MVG CP

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Zo nodig bijvoeren

Bericht door Theo777 » wo 11 okt 2017, 17:04

tomer schreef:Nog eens opnieuw gerekend... 12 kg suiker = 20 kg suikersiroop = 15 kg voer. (20% vocht aftrekken van 15 en niet van 20...) :D
Maar al die getallen maken het onnodig ingewikkeld. Ik wou maar zeggen, het is niet omdat je 20 kg siroop geeft dat ze 20 kg eten hebben.
Kijk bij twijfel in de kasten om een schatting te maken van het aantal kilo's, zoals Hans al aangaf.
Even voor mijn duidelijkheid. Als er wordt gesproken over dat een volk zeg 20 kg nodig heeft.
Wordt hier dan 20 kg suiker mee bedoelt?

Groet theo

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Zo nodig bijvoeren

Bericht door JackC » wo 11 okt 2017, 18:44

Even voor mijn duidelijkheid. Als er wordt gesproken over dat een volk zeg 20 kg nodig heeft.
Wordt hier dan 20 kg suiker mee bedoelt?
is niet altijd duidelijk Theo, zelf ga ik uit van minstens 10 kg suiker, dat is ongeveer 14 liter suikerstroop, die ik zelf voer. De honing in de broedkamers laat ik zitten en vaak halen ze nog bij (springbalsemien, mosterd)
Hoe weeg je uw kasten met een kofferweger? weeg je alleen de achterkant en bestaat er dan een formule om het volledig gewicht te bepalen of hoe doe je zo iets?
ik weeg dan dan de achterkant en de voorkant want dat kan nogal verschillen. Ik ken daar verder geen formule voor, maar op deze manier haal je te lichte volkeren er wel uit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 40 gasten