Grote platen bijenwas

Praktijk-onderwerpen.
Gebruikersavatar
jroozenburg
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 11:18
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Berichtdoor jroozenburg » ma 12 feb 2018, 18:21

de goedkoopste manier maak een houten plank op de maat die je wilt schroef daar een knop of handvat op neem een bak water die je op een fornuis kan verwarmen smelt daar een blok bijen was in maak de plank goed nat met water en dompel hem dan een paar keer in de gesmolten was en koel hem dan af in een andere bak met koud water je kan dan de wasplaat makkelijk van het hout afhalen en je hebt een wasplaat zonder profiel op de goede maat die je met een soldeerbout vast smelt in je raam de bijen bouwen hem verder uit op hun eigen cel formaat kijk voor meer informatie op youtube the fatbeeman succes
Laatst gewijzigd door jroozenburg op ma 12 feb 2018, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.

oldtimer
Berichten: 179
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Berichtdoor oldtimer » ma 12 feb 2018, 19:12

De 70 ben ik wel gepasseerd maar doe het allemaal graag 2018. Een hobby kost geld.
Die YouTube filmpjes ken ik. De bijen zijn wat sneller klaar als je ze een beetje helpt :lol:

De platen was waar het in dit topic uiteindelijk allemaal om draaide zijn 51 x 43 centimeter, de maat van de grootste mail die ik wil maken.
De andere zijn wat kleiner.
Als dit topic verplaatst moet worden of ik verder moet in een ander topic moet de beheerder dit maar even aangeven.

Vandaag maar eens begonnen met frezen. Dit moet uit de hand met een bovenfrees. Is niet mooi maar je ziet er niets meer van.
Het is 4 cm dik Okumé. (in dit geval)
Met een vlinder freesje (zie foto) leek mij mooi dan kiept de slang mooi achter de schuine rand.
Heb er één zover dat er een aluminium plaat op kan.

Heb er een zwarte slang voor gebruikt ( één centimeter diameter) en de uiteindes van een stukje koper 12mm voorzien, dan kan er later niets meer misgaan met een slangetje wat tekort wordt of zo :mrgreen: Op het koper zet ik dan weer een knelkoppeling.

Morgen de volgende.

Zag vandaag twee bijen buiten, ze snelden snel door de vernauwing naar binnen. :dance:
Bijlagen
was groot 51 x 43.jpg
waspers7.jpg
waspers8 basis.jpg
waspers5.jpg
Waspers3.jpg
waspers2.jpg
Waspers1.jpg

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1333
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 01:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Berichtdoor Kroese » di 13 feb 2018, 13:45

leuk, dat foto verslag.

Een alternatief zijn buigbare koperen leiding. is in 8 - 10 mm te koop.
Of siliconen slang wat ook wel in vloerverwarming wordt gebruikt. Heb ik zelf al eens gebruikt.
Dit neemt misschien beter de warmte op.

oldtimer
Berichten: 179
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Berichtdoor oldtimer » di 13 feb 2018, 23:05

Dat slangenverhaal moet ik bij de andere kleine pers inderdaad veranderen. Bij de grote worden het inderdaad koperen leiding.
De zwarte slang is ook een siliconenslang maar als je hem teveel buigt knikt hij, dus belemmerd de doorgang. Hij zal niet helemaal afsluiten bij het knikken maar geeft wel aan eigenlijk niet geschikt te zijn. Dus als Hennie als je een tip hebt voor een specifieke slang houd ik mij aanbevolen.
Ik betwijfel of je koper in 6 of 8 als het uitgegloeid is zo kunt buigen, dat heeft toch altijd enige stugheid. Maar misschien moet je het vlak dan vullen met een opgerolde koperen buis. Zou kunnen. De aluminium plaat moet met de koude slang er langs toch een koelende werking hebben.(hoop ik) :lol:

Als je nu, in deze tijd van het jaar was koelt uit een buitenstaande regenton komt dat koelen wel goed. :handgestures-thumbup:

Vandaag de bovenplaat gedaan, (rechts op foto) let op de richting van de koelslangen :lol: . De slangen gaan op deze bovenplaat bovenop naast elkaar uitkomen
De aluminium platen om op de slangen te plakken liggen ook op maat inmiddels.

Over een paar dagen verder.
Bijlagen
waspers9.jpg

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1333
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 01:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Berichtdoor Kroese » wo 14 feb 2018, 03:31

Hier het videootje van de bouw van het eerste deel van mijn eerste pers.
Daar kun je de harde siliconen slang op zien die beslist bij vloerverwarming bedrijven te koop is.

https://www.youtube.com/watch?v=L54BOeez728

Mijn 2e pers heb ik gebouwd met vlak koeling.
Dat zijn 2 Alu platen(ieder 5mm dik) op elkaar gescheiden aan de randen met een strook alu van 2 mm dik.
Die stroken gelijmd met sanitair siliconen, waarna de er ook nog zelf tappende schroeven doorheen geschroefd zijn.
op platen twee flenzen gemonteerd waar de koelslangen op gedrukt werden.
Die koelt nog beter dan die slangenpers.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 1761
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Berichtdoor m.kolsters. » wo 14 feb 2018, 11:21

Ga naar een verwarmings man en vraag naar aluminium of koper om met de hand te buigen en dan 12 mm.
Het werkt perfect sleuven maken en er in treken - drukken.
Tinus Kolsters

oldtimer
Berichten: 179
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Berichtdoor oldtimer » wo 14 feb 2018, 14:28

Dat is een actie voor het volgende persje. Na deze.
Het toeval wil dat ik met de verbouwing van mijn badkamer ga beginnen, en daarin is vloerverwarming op de CV voorzien. :lol:

Op elke pers gebruik ik telkens aluminium platen.

Theo777
Berichten: 319
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 15:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Berichtdoor Theo777 » za 17 feb 2018, 20:03

Misschien domme vraag, maar kun je ook geen waspers maken van een oud tosti ijzer? Binnenkant vlak maken, dan de siliconen wastafels ertussen. Buitenkant alumium erop..... of is dit te simpel gedacht?

oldtimer
Berichten: 179
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Berichtdoor oldtimer » za 17 feb 2018, 23:20

Zoek YouTube maar eens af, het kan op veel manieren, dat wasplaatje maken.
Maar ik denk dat het goed is de was mooi en goed aan te leveren aan de bijen.
Het hoeft niet, wat ik al schrijf, het kan op vele manieren, je kunt zelfs niets geven dan bouwen ze ook,

Ik heb wel eens zitten denken aan een ouderwetse wringer. De rollen voorzien van raat.
Verzinnen kan allemaal, tosti ijzer, wringer, plankje met een verfrollertje met vloeibare was, enz. enz.
De persen die bij mij in "poject" staan maak ik maar af, op naar het volgende project, imker zijn is voor duizendpoot spelen :lol: :lol:

Zodra ik er weer wat aan doe zal ik de vorderingen plaatsen.

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 252
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Berichtdoor Teake de Jong » zo 18 feb 2018, 07:41

Hallo Willie Wortels onder de Imkers (eigenlijk is iedere Imker natuurlijk een Willie Wortel :-),

Ik lees dit topic met veel plezier, want ik wil ook mijn eigen kunstraat gaan produceren welke ik zowel voor mijn duhoka als mijn simplex kasten kan gebruiken.
In de voorgaande berichten heb ik al de nodige werkmethodes voorbij zien komen en op youtube al de nodige filmpjes bekeken.
Daar ik hier de nodige ervaringsdeskundigen bij elkaar heb wil ik graag een paar vragen stellen voordat ik aan de slag ga.

Ik begrijp dat een ongekoelde kunstraatpers ook goed werkt, maar dat je dan duidelijk meer geduld moet hebben?
Bij voorbeelden van gekoelde persen zie ik persen met een gekoelde boven- en onderkant, is er ook ervaring met een pers waar maar èèn zijde wordt gekoeld?
Als er goede ervaringen zijn met eenzijdig koelen; wat is dan het verstandigst, de onderzijde koelen of de bovenzijde?
Mijn gevoel zegt, dat je bij een gekoelde bovenkant iets meer tijd zult hebben om de warme was op de onderplaat uit te gieten voordat deze al begint te stollen, klopt dat?

Hennie:
Uit jouw verhaal betr. "vlakkoeling" begrijp ik dat jij een pers hebt gemaakt waar je geen koperen of kunststof buis/slang hebt gebruikt om het water door te laten lopen, maar dat je twee afzonderlijke aluminium platen met een waterdichte holle ruimte als een soort van sandwichplaat aan elkaar hebt gemaakt en waar je met behulp van aangebrachte flensen het koelwater door laat stromen, heb ik dat goed gelezen?

Ik wil een dergelijke pers gaan maken, en ben me aan het oriënteren welk materiaal ik daarvoor het best kan gebruiken.
Zou aluminium traanplaat hiervoor geschikt zijn als ik de ruwe traankant van de plaat ga gebruiken om de siliconen laag op aan te brengen?
En zou het traanoppervlak een goed hechtend oppervlak zijn voor die siliconenlaag, ik kan er voor een betere hechting natuurlijk geen gaatjes in gaan maken :think:
Zou met deze werkwijze koeling aan èèn zijde voldoende zijn omdat je aan die ene zijde wel 100% koelend contact zal hebben met de warme was, wat met gebruik van slangen en leiding m.i. minder het geval zal zijn.
Ben heel benieuwd naar de reactie's :be8:

Teake
Ben van na de oorlog en wil dat graag zo houden...


Terug naar “Vraagbaak, beginnersvragen.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten