Imkeren op de bijkeuken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Martijn87
Berichten:1
Lid geworden op:di 03 apr 2018, 14:48
Imker sinds:2018
Aantal volken:0
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:
Imkeren op de bijkeuken

Bericht door Martijn87 » di 03 apr 2018, 15:30

Goedemiddag beste forumleden,

Ik heb me zojuist geregistreerd nadat ik me heb ingelezen op het forum, zeer leuk en interessant!

Even in het kort:
Ik ben Martijn, woon in Schijndel, verbouw en maak zelf wijn, heb een moestuin en kippen. Ik hou van tuinieren en alles wat daarmee te maken heeft. Sinds een half jaar is de interesse voor het houden van bijen sterk gegroeid. Ik vind het zeer fascinerend hoe deze beestjes zorgen dat ik fruit kan plukken. Sinds ik voor een korte fotoreportage op pad ben geweest met Imker Peter Linnartz wist ik het zeker: dit wil ik ook proberen! De zoektocht is dan ook online gestart. Op YouTube volg ik een aantal startende imkers die middels volgs hun voortgang online zetten. Zeer interessant om te volgen!

Ik ben dan ook bang dat ik nu het virus ook te pakken heb :D Ik heb me zo goed als dat kan online voorgelicht, ingelezen en diverse fora's bezocht en me vandaag besloten om te registeren op dit forum.

Thuis imkeren
Het imkeren zou ik graag thuis in de achtertuin willen doen. Dit om een aantal redenen: ik hoef dan niet weg, kan altijd erbij als ik wil en kan dingen doen wanneer ik dit wil en hoef niet bang te zijn dat deze gestolen wordt, zie punt bijenkast 2.0. Het is mijn bedoeling om een bijenkast op het platte dak van de bijkeuken te zetten. De directe buren vinden het leuk en zijn positief. De achterburen hebben zelf een kleine fruitboomgaard in de tuin en zitten op minimaal 15m afstand. Het dak is 3,5x3,5 meter en zou ik het liefste willen bedekken met 'wildflowers' zodat de bijenkast mooi beschut staat. Denken jullie dat dit haalbaar is? En hoe zit dat met het 'overlast'? Komen de bijen al op je af als je een biertje in de tuin drinkt of een glas cola? Wat moet je doen als ze onverhoopt toch gaan zwermen? Kun je deze bijen dan kwijt aan een imkervereniging? Kan ik de bijen ook doneren aan een imkervereniging als het thuis niet gaat? Worden dergelijke bijenkasten vaak gestolen? Kortom volop vragen! Ik begrijp dat de Buckfast relatief een lage zwermdrift heeft en zachtaardiger zou zijn.

Bijenkast 2.0
De bijenkast waarmee ik wil beginnen is een FlowHive. Ik vind dit idee van imkeren echt heel leuk! (ja, ik snap dat er altijd nog het traditionele imkeren aan te pas komt en dat is top!) Ik denk dat jullie wel weten wat ik daarmee bedoel maar hieronder een foto:

Mijn idee is een leuke mix tussen het imkeren en het handig, gemakkelijk kunnen oogsten van de eventuele honing. Mits het volk zelf genoeg heeft natuurlijk. Deze honing is in eerste instantie voor eigen gebruik en als er echt veel is ook voor de verkoop.

Hoeveel 'frames' moet een kast hebben?
Ik snap nog niet helemaal het aantal frames dat een kast moet hebben. Heeft dit vooral te maken met het feit als de kast te klein is dat het volk dan sneller gaat zwermen? Of wat zijn nog meer de voor- en nadelen van 6 - 8 of 10 frame boxen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten:291
Lid geworden op:wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds:2016
Aantal volken:16
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Imkeren op de bijkeuken

Bericht door harry mouris » di 03 apr 2018, 16:52

Hoi Martijn,

Wat leuk dat je door het bijenvirus bent gegrepen. Even een korte reactie van mijn kant, er volgen er vast nog meer van collega-imkers.

De locatie die je voor ogen hebt is prima te doen. In de tuin onder de bijkeuken zal je niet eens merken dat er een bijenkast staat. Tot zover het goede nieuws. Nu het nieuws wat je misschien niet zo leuk vindt, maar wel serieus moet nemen.

De Flowhive is een kast die maar heel weinig wordt gebruikt. Het leuke ervan is dat je de honing zo kan aftappen. Echter, ook als je die kast gebruikt zal je 'gewoon ' moeten imkeren. Je moet je volk verzorgen en behandelen zoals je dat ook met andere kasten moet doen. Dus, traditioneel imkeren is ook bij de Flowhive nodig. Omdat maar weinig mensen deze kast gebruiken is het ook lastig om hulp te vinden als je dat nodig hebt en is mogelijk de uitwisselbaarheid van de ramen met collega imkers gering. Daarnaast is hij ook duur!

Tot slot geef je aan dat je veel op internet hebt gekeken en gelezen. Dat is heel erg goed. Toch kan je het beste eerst een basiscursus volgen of met een ervaren imker meelopen, om de kneepjes van het vak te leren. Je moet echt in de bijen gewerkt hebben voordat je een volk voor jezelf kunt houden. Zomaar beginnen zonder opleiding, en helemaal met een flowhive, is vrees ik vragen om problemen. Ik zou je willen adviseren om met een standaard spaarkast of Dadant kast aan de slag te gaan. Die doen het gewoon heel goed en de uitwisselbaarheid is optimaal!

Laat mijn verhaal je echter absoluut niet de moed / lust ontnemen om als imker aan de slag te gaan. Want, je kunt prima bij huis 1 of 2 volken houden. En je enthousiame staat garant voor een prachtige hobby.

Vriendelijke groet H@rry

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Imkeren op de bijkeuken

Bericht door bee-tree » di 03 apr 2018, 17:03

Martijn, jouw bericht is op een heel mooi moment opgesteld. Het is
momenteel echt bijenweer en de komende dagen óók. De imker gaat uit z'n dak.
Er is een landelijke tuinwinkel die een schap met een oppervlak van jullie plat dak
vol heeft staan met bijenplanten voor een daktuin. Het assortiment van wel
30 soorten is samengesteld in samenwerking met de Nederlandse Bijen Vereniging (NBV)
en de Vlinderstichting. Hun namen staan op de fraaie A-viertjes bij de planten.

Misschien schrijf ik de namen van de beschikbare planten ergens in het forum op.
Ik heb er ook de Erwtenstruik gekocht, de pendula,in de arborescensvorm,
met hangende takken, zodat hij niet te veel schaduw geeft. Abejas-árbor :b10:

P.S. Ik ben gelijktijdig met Erik aan het typen geweest en had ook 'n technisch
advies in m'n hoofd. Kan jullie plat dak 70 kilo per vierkante meter dragen ?
Wat weeg jezelf, maar vooral een Flow Hive als die gevuld is ?
Ik vermoed dat je de honingkamer niet vol mag laten worden, dus.... :think:
Laatst gewijzigd door bee-tree op di 03 apr 2018, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Imkeren op de bijkeuken

Bericht door ErikS » di 03 apr 2018, 17:03

Welkom op het forum,

Wat je wil kan. Je moet wel kijken hoe warm het wordt op het dak, anders iets van schaduw voorzien. Ook een praktisch punt, je moet met je materiaal naar boven en veilig omlaag kunnen.
Zwermen zou ik me niet druk om maken, er zijn een aantal methoden om die te voorkomen.
Normaliter geven bijen geen overlast. Maar kiezen voor zachtaardige bijen is een belangrijke en goede keuze.

Ik zou een imker in de buurt opzoeken en vragen te komen kijken. Ik "leen" zelf ook wel eens jonge volken uit. Heeft met het gedrag van de bijen te maken en mensen kunnen wennen aan een kleine kast enkele weken in de tuin.

maar, inlezen, meekijken en veel vragen stellen is de manier.

grtz

erik.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Imkeren op de bijkeuken

Bericht door tomer » di 03 apr 2018, 18:52

Martijn87 schreef: Hoeveel 'frames' moet een kast hebben? Of wat zijn nog meer de voor- en nadelen van 6 - 8 of 10 frame boxen
De meeste vragen hebben een antwoord gekregen. Als aanvulling: neem een kast met minstens 10 ramen. Kasten met bvb 6 ramen zijn bedoeld om tijdelijk een volk in te zetten (bvb een zwerm of aflegger), maar worden na een tijd te klein.
De flowhive heb ik geen ervaring mee (er zijn maar weinig imkers die dat wel hebben), maar ik denk dat het gemak van oogsten er enkel is wanneer de raten met echt vloeibare honing gevuld zijn (bvb acacia). Wat doe je dan als er minder vloeibare honing in zit...?
Ik denk dat je voor dat geld beter een extra gewone kast en materiaal koopt.

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten:332
Lid geworden op:do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast F1 en bastaard
Locatie:Zwolle
Contacteer:

Re: Imkeren op de bijkeuken

Bericht door Teake de Jong » di 03 apr 2018, 23:40

De Honingkamer.jpg
Kijk daar staan er een paar kasten op het (sedem) dak van mijn B&B.... "de Honingkamer"
Ze hebben er een paar jaar opgestaan zonder ook maar enig overlast te geven.
Toch heb ik ze afgelopen jaar van het dak gehaald omdat een heel lief volk opeens veranderde in een "F16" volk...
Grasmaaien werd een ware veldtocht! :be5:
En toen ook de buren en mijn B&B gasten eraan moesten geloven (wat je met een pot honing allemaal goed kunt maken 8) ) heb ik ze maar snel een veilige plek gegeven (en de Moer natuurlijk vervangen!)

Op de foto lijkt het dat jij een deur naar het platte dak hebt, dat maakt het imkeren op het dak een stuk gemakkelijker dan via de ladder zoals ik het deed, het gesjouw met volle honingkamers (of complete kasten) op een ladder raad ik niemand aan.
Verder heb ik aan de adviesen en waarschuwingen van de voorgangers niets toe te voegen, het belangrijkste (enthousiastme!) is ruim aanwezig, maar alleen met internet zal ik je niet aanraden.
Wat al is benoemd, zoek een ervaren imker in de buurt en geef je op voor de basiscursus!
Overigens..., ik heb jaren mijn eigen wijn gemaakt, ook een leuke hobby

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bezig bijtje, Google [Bot] en 110 gasten