Broednest vol honing.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Broednest vol honing.

Bericht door Hans van der Post. » di 24 apr 2018, 22:53

joostY79 schreef:Oud topic, maar hetzelfde issue in een wat andere (golzkast)
Ook hier veel honing in mijn broedkamers, en nog niet zo veel in mijn honingkamer.

De bijen staan nu op het fruit, en ik had grote afleggers in productiekasten gezet, met een broed en honingkamer van 15 ramen elk. De honingkamers zijn gevuld geweest met waswafels, daar ik geen uitgewerkte ramen ter beschikking had.

De bijen zijn eerst begonnen met enkele waswafels in de broedkamer uit te bouwen, en beginnen deze nu vol met honing te steken. In de honingkamer zijn ze amper begonnen met uitbouwen en nog minder met honing weg te steken. Wel had ik al een raampje broed in de honingkamer gehangen om zo al een deel bijen de honingkamer in te lokken, en dit helpt een deel, de ramen in de honingkamer langs het broedraampje zijn wel al deels uitgewerkt. :).

Kan ik er op een of andere manier voor zorgen dat de bijen de honing in de broedkamer wat meer naar de honingkamer gaan verplaatsen? vooral zodat de moer voldoende eitjes kan blijven leggen?
Begrijp dat je een honingkamer met kunstraat op de broedbak had staan. Waarschijnlijk ook een moerrooster gebruikt.
Een bijenvolk bouwt over het algemeen boven een rooster kunstraat moeizaam uit. Daarom was er geen ruimte voor de honing.
Als je bij de volgende keer het rooster na drie dagen legt hebben de bijen de bak met kunstraat in gebruik genomen en de koningin nog net niet. Leg het rooster op de derde dag. Kijk eerst even of de moer niet toevallig een uitstapje in de nieuwe bak heeft gedaan! Een moer is lichtschuw dus alleen de dekplank eraf en een klein beetje rook horizontaal over de toplatten minuut of drie laten staan en je moer is naar beneden gewandeld.
!Hans.

joostY79
Berichten:72
Lid geworden op:ma 25 apr 2016, 17:02
Imker sinds:2016
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Carnica in Golzkast
Locatie:Genk (België)
Contacteer:

Re: Broednest vol honing.

Bericht door joostY79 » di 24 apr 2018, 23:16

Mja, een golzkast heeft de honingkamer achter de broedkamer staan, met een redelijk vast moerrooster ertussen...: )
Een beetje meer geduld en volgend jaar uitgebouwde raampjes zal al veel helpen... :think:

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Broednest vol honing.

Bericht door ErikS » wo 25 apr 2018, 06:50

het enige wat je kunt doen nu is ramen met gesloten broed in de honingkamer hangen. liefst om en om met wastafels om zo uitbouwen te stimuleren en de dames de ruimte in de uitvallende ramen te bieden voor honing. In de broedkamer zou ik telkens 2 ramen met broed bij elkaar houden en zoveel mogelijk wastafels tussenhangen. Ook tegen het broednest kunstraat, alle ramen die deels met honing gevuld zijn naar de honingkamer.
Je gaf het hoofdprobleem aan. gebrek aan uitgebouwde ramen. 2 collega imkers zijn ook bezig met uitbreidende volken in nieuwe golskasten.

je hebt gelukt mogelijk met het weer, even wat rustiger.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten