Was op toplatten en in voerbak

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Stefan van Ettinger
Berichten:21
Lid geworden op:di 27 feb 2018, 21:27
Imker sinds:2018
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Was op toplatten en in voerbak

Bericht door Stefan van Ettinger » za 16 jun 2018, 15:53

Beste bijenhouders,

Inmiddels zijn mijn eerste bijen uitgekomen en ben ik de (trotse) bezitter van meerdere straten bijen. Het zijn nu ongeveer 8 straten bijen en ze zitten in een 10-raams duhoka. Ik ben gestart met een veger zonder voerramen dus ik ben nog aan het bijvoeren met een voerbakje welke in de honingkamer staat.

Laastste dagen valt het mij op dat de bijen op de toplatten bouwen, met name nabij de opening naar de voerbak die proberen ze dicht te bouwen met raat. Is dat gebruikelijk? Nu haal ik de was iedere keer weg, toch een beetje zonde van de energie en arbeid van mijn volkje denk ik dan. Ze bouwen trouwens ook keurig uit op de ramen op positie 1 en 10, maar dat mag best wat vlotter in mijn optiek.

Hoe te handelen?

Groet,
Stefan

Stefan van Ettinger
Berichten:21
Lid geworden op:di 27 feb 2018, 21:27
Imker sinds:2018
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Was op toplatten en in voerbak

Bericht door Stefan van Ettinger » za 16 jun 2018, 16:09

BuzzLightyear schreef:Voerbak weghalen als er voldoende voer aanwezig is. Honingkamer erop zetten om uit te laten bouwen (eerste paar dagen geen moerrooster).

Ook al zijn je 10 duhoka ramen niet uitgebouwd. Mocht er niet genoeg dracht zijn dan heb je sowieso alvast voor volgend jaar wat uitgebouwde honingkamerramen.
Hoi Buzz, hoeveel voer is in deze situatie voldoende (grofweg?). Ik heb trouwens al uitgebouwde honingramen, heb een kast overgenomen met ramen (8 van de 10 zijn uitgebouwd en bruikbaar).

bazzel
Berichten:126
Lid geworden op:ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken:0
Contacteer:

Re: Was op toplatten en in voerbak

Bericht door bazzel » za 16 jun 2018, 17:08

Was kun je zolang je voert laten zitten. Bijen maken dit om gemakkelijker naar de voerbak te kunnen lopen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

Stefan van Ettinger
Berichten:21
Lid geworden op:di 27 feb 2018, 21:27
Imker sinds:2018
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Was op toplatten en in voerbak

Bericht door Stefan van Ettinger » za 16 jun 2018, 17:36

bazzel schreef:Was kun je zolang je voert laten zitten. Bijen maken dit om gemakkelijker naar de voerbak te kunnen lopen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk
Dat verklaart een hoop... (logisch eigenlijk)
BuzzLightyear schreef:Waarschijnlijk komt er meer voer binnen dan er verbruikt wordt. Als je om het broednest wat glimmend nectar ziet (bovenin 2cm) dan heb je al wel voldoende voer. Of een kantraam vol met voer (zeker met Duhoka is dat meer dan genoeg).

Op drie ramen zit (deels) broed en daarop zit inderdaad een rand van een centimeter of 2-3 gesloten voer. Tevens zijn ze op de kantramen aan het bijzetten. Bedankt!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Was op toplatten en in voerbak

Bericht door Hans van der Post. » za 16 jun 2018, 20:27

Stefan van Ettinger schreef:Beste bijenhouders,[..................]

Is dat gebruikelijk? Nu haal ik de was iedere keer weg, toch een beetje zonde van de energie en arbeid van mijn volkje denk ik dan. Ze bouwen trouwens ook keurig uit op de ramen op positie 1 en 10, maar dat mag best wat vlotter in mijn optiek.

Hoe te handelen? Groet, Stefan
Niks doen het is normaal dat bijen met was "rommelen".
Verder even rekenen: nu lopen de eerste bijen uit die als eitje in je kast in de nieuwe raten gelegd zijn. Alle bouwbijen in de veger zijn haalbijen geworden.
Over een aantal dagen komen de nieuwe lichting bouwbijen eraan. Dan - als er voedsel binnenkomt - wordt er weer gebouwd.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: weertman en 29 gasten