HK plaatsen of niet?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: HK plaatsen of niet?

Bericht door Hans van der Post. » zo 24 jun 2018, 10:56

A.A. Staals schreef:
Tieme schreef:Ik heb ook nog honingkamers bijgeplaatst. Vergis je niet. In Deventer bloeien er nog steeds lindes en in de plantsoenen kun je ook nog dracht krijgen van sneeuwbes bijvoorbeeld. In de stad houdt de dracht lang aan.
Hier (vaak vraag ik me af waar is hier op dit forum) bloeien nog massa's linde bomen, maar geen bij op te zien (alleen heel veel hommels).
Dicht bij mijn stand staat nog een linde die pas bloeit, nog veel knopjes die open moeten komen. Dit is geen zilver linde die bloeit al langer.
Er komt geen nectar binnen, beetje stuifmeel. Tamme kastanje zie ik wel wat bijen op, maar staan er weinig. Al zeker 14 dagen zijn de bijen op zoek of iets te roven valt.
ad staals
Ad hier zijn op de zilverlinde na alle soorten uitgebloeid.
Er zijn veel soorten kun je her lezen. viewtopic.php?f=12&t=10539&p=66251&hili ... NDE#p66251
!Hans.

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: HK plaatsen of niet?

Bericht door Hans » zo 24 jun 2018, 12:13

Mooie link Hans, erg leuk en goed om te weten.

Ad, hier is Veenendaal.

Ik zie trouwens dat de Zilverlinde hier ook bijna is uitgebloeid. Deze week nog en dan is het afgelopen.

Gr.
Hans

Lippe

Re: HK plaatsen of niet?

Bericht door Lippe » vr 29 jun 2018, 16:41

Mijn vermoeden is dat het in Deventer ook echt is afgelopen met de dracht.

Een week voordat ik dit draadje opende had ik nog een HK bijgezet bij een volk dat de HK al voor 90% had verzegeld. Staat er nu dus al 2 weken op. Had de HK met wafel onder de 1e geplaatst. Ben gisteren even wezen kijken en alleen de middelste 2 a 3 raampjes zijn een heel klein beetje uitgebouwd, verder gebeurd er niets.

Het is hier ook gortdroog. Ben gisteren aan het omspitten geweest in een bijentuintje voor volgend jaar, maar 2 spades diep was het zand nog steeds droog. De komende week zal hier geen verandering in komen. De bloei van alles gaat razendsnel met deze hitte, maar de nectarafgifte blijft uit.

Zijn er meer die tot deze conclusie komen en/of zijn er gelukkigen die een buitje extra hebben meegepakt?

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: HK plaatsen of niet?

Bericht door A.A. Staals » di 03 jul 2018, 20:50

Hans van der Post. schreef:
A.A. Staals schreef:
Tieme schreef:Ik heb ook nog honingkamers bijgeplaatst. Vergis je niet. In Deventer bloeien er nog steeds lindes en in de plantsoenen kun je ook nog dracht krijgen van sneeuwbes bijvoorbeeld. In de stad houdt de dracht lang aan.
Hier (vaak vraag ik me af waar is hier op dit forum) bloeien nog massa's linde bomen, maar geen bij op te zien (alleen heel veel hommels).
Dicht bij mijn stand staat nog een linde die pas bloeit, nog veel knopjes die open moeten komen. Dit is geen zilver linde die bloeit al langer.
Er komt geen nectar binnen, beetje stuifmeel. Tamme kastanje zie ik wel wat bijen op, maar staan er weinig. Al zeker 14 dagen zijn de bijen op zoek of iets te roven valt.
ad staals
Ad hier zijn op de zilverlinde na alle soorten uitgebloeid.
Er zijn veel soorten kun je her lezen. viewtopic.php?f=12&t=10539&p=66251&hili ... NDE#p66251
IMG_0599.JPG
Dit is de linde waar ik het over had. Nu 10 dagen later nog bloemen en knopjes die open moeten komen. ALLE andere lindes zin al lang uitgebloeid.

ad staals

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: HK plaatsen of niet?

Bericht door maartenkleijne » di 03 jul 2018, 23:24

De laatste linde is de Henryana,maar die bloeit tot nu toe pas in Augustus.
Zal morgen eens kijken.
Er staat er eentje tegenover kantoor.
gr,
m

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 82 gasten