Moerrooster met darren uitlaat

Praktijk-onderwerpen.
tomer
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

Re: Moerrooster met darren uitlaat

Berichtdoor tomer » vr 07 dec 2018, 18:23

De oplossing is volgens mij simpel. Je kan een rooster maken (of kopen als dat bestaat) met opening naar buiten. Dus een gewoon moerrooster waar een stuk uit de houten rand is weggelaten. De darren kunnen zo naar buiten vliegen. De koningin blijft gewoon in de kast, tenzij ze wil zwermen natuurlijk. De koningin wordt opgesloten tussen roosters omwille van broedbeperking en niet voor zwermverhindering, dus het is geen probleem als er een extra opening naar buiten is.
Nog eenvoudiger is een spleet tussen bak en rooster te maken.

marc
Contacteer:

Berichtdoor marc » za 08 dec 2018, 20:53

De moer zit gedurende de ganse periode opgesloten in de Rensonkamer en het is de bedoeling dat ze daar ook blijft.
De verbeterde broedbeperking heb ik bedacht om bijkomende speelruimten te creëren waarmee je wat kan doen i.p.v. de traditionele opvulblokken van Henri Renson. 2 belangrijke ongemakken van de klassieke Rensonmethode, (nl. dat sommige volken het vertikken van honing doorheen 2 roosters naar boven te dragen en het probleem van de darren), werden daardoor opgelost. Dat is juist de 'verbeterde broedbeperking'.
Als je geen speelruimten hebt (broedbeperking in volledige honingkamer) kan je dus niet spreken van de verbeterde methode.

Je zoekt dan, zoals reeds zovelen, gewoon naar een methode om de darren kwijt te spelen. Een gaatje hier of daar op darrenmaat.
Er is op die wijze geen afdoende oplossing te bedenken waar ook de moer niet door kan. De bijen gebruiken het als vlieggat en in zwermstemming wordt de koningin er al snel doorheen geloodst.

Ik verbeterde de Rensonmethode voor onze kasten ( DB plus ) en ontwierp daarvoor het nodige moerrooster en moerroosterraam.
http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopic.php?f=28&t=236

Wie de methode wil benutten in andere kasten moet inventief zijn en zelf een moerroosterraam ontwerpen voor zijn/haar raammaat om speelruimten te krijgen. Je kan in het spaarkastformaat dan dus beter uit gaan van een broedkamer (7 ramen voldoende) dan de te kleine honingkamer.
De darrenopeningen kunnen dan onder de speelruimten gemaakt worden in het moerrooster dat je gebruikt (bv. in draadrooster een draadje tussenuit knippen).
Succes, Marc

d.hentenaar
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Berichtdoor d.hentenaar » zo 09 dec 2018, 09:06

Hallo Allen,

Ik denk dat er inderdaad niets anders op zit dan Marc z'n advies te volgen en gewoon met een broedkamer te gaan werken incl. de speelruimte.
In het gedeelte van het moerrooster, wat dan onder die speelruimte zit, kunnen er dan op diverse plekken openingen worden gemaakt waar de darren doorheen kunnen en ze via de onderste broedbak gewoon naar buiten kunnen vliegen. Bijkomend voordeel is hierbij dat ik tevens zelf kan bepalen wanneer ik darrenraat wegsnij of wanneer ik ze overhang naar de speelruimte om ze daar te laten uitkomen. Daarnaast heb ik dan gelijk enig inzicht in een eventuele zwerm stemming en kan ik enige varoa beperking toepassen.

Het enige wat ik dan nog in elkaar moet knutselen is een raam als scheidingsblok met daarin een stuk moerrooster zodat de verzorgbijen gewoon bij de darrenraat kunnen komen.

Dank allen voor jullie reacties.

Met vr. gr.

Danny

Terug naar “Vraagbaak, beginnersvragen.”