Grote platen bijenwas

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Bericht door oldtimer » wo 16 jan 2019, 13:08

onlangs had ik weer siliconen gekocht voor het verder maken van een mal/pers
zoals misschien bekend had ik een paar persjes in de maak, groot, iets minder groot en Dadant US formaat.

Met de opgedane ervaringen kon ik het maar niet eens worden met het geklooi van diverse technische uitvoeringen.

Al zoekende op internet, youtube en op dit forum heb ik besloten een pers te kopen.

Gisteren binnen gekregen. Het kost wat maar dan heb je ook wat.
Het ding ziet er prachtig uit, mooie solide uitvoering, ga hem binnenkort proberen.
En de andere projecten, ja die liggen er nog. Zal een Dadant formaatje nog wel afmaken maar dan ben ik er ook wel helemaal klaar mee.
al met al een leuke ervaring.
Bijlagen
waspers nieuw3.jpg
waspers nieuw2.jpg
waspers nieuw1.jpg
Alexander (Lex)

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Bericht door Freek » za 19 jan 2019, 19:42

Hallo Oldtimer

Ik ben ook een tijdje, vanaf de kerst bezig geweest met een DIY pers van siliconen weliswaar een ongekoelde.
Ik heb er drie die de kliko in kunnen een is krom getrokken en de eerste twee zijn niet goed verlijmd en nummer vier werkt en er is een plaatje kunstraat simplex maat van 61 gram uit gekomen.
Ik kan er nog niet goed mee testen want ik heb nog een goede inmaak ketel met RVS waspan nodig maar ik denk dat die er maar moet komen.
Ik denk er nog maar een paar te maken van beter hout dat niet krom trekt en dan kan ik om en om gebruiken zodat de een kan afkoelen als de ander perst ik denk nu ongeveer te weten hoe het moet.
Het ziet er simpel uit maar dat is het niet.
De gekochte pers ziet er inderdaad erg mooi uit.
Wat voor pers is dat is dat die uit Letland van ebay?

Freek

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Bericht door oldtimer » za 19 jan 2019, 19:50

Dag Freek,

Dat persje komt bij Holtermann Duitsland vandaan. Heb er veel bekeken, ook de veel goedkopere maar ook duurdere, voor mij was dit de beste.
Er is een Pool, die staat op YouTube met zijn persjes, voor ik meen onder de 400 euro, maar hij schijnt alleen een Poolse site te hebben, ikmspreek wel wat maar geen Pools :lol: dus ging dat gewoon over. Voor het zelf maken van een pers is zijn scharnier systeem een echte aanrader, slim gedaan.
De aubain Marie was ik ook mee aan het knoeien, ook daar heb ik een nieuwe voor gekocht, 3 bakken. Het is er 1 van Maxima keuken inrichting.
Ding koste ruim 111 euro maar dan hem je ook wat.
Het persje was ruim 800, tja hobby's hé


je verslijt het niet, dat scheelt :clap:

Dus ik ga binnenkort was persen, er is nog tijd.
Bijlagen
Maxima.png
Alexander (Lex)

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Bericht door Freek » za 19 jan 2019, 21:09

Hoi Oldtimer,

Das een mooie pers maar die komt ook aardig in de buurt van de prijs van een bij de imkerzaak. Denk wel dat je er veel plezier van gaat krijgen.
Dat "au bain marie" hoef je volgens mij niet echt aan te rommelen omdat er bij de imkerzaken tegen vrij normale bedragen spullen voor zijn (die RVS emmer met ring is samen 75 euro) maar daar komt de elektrische inmaak ketel nog bij. De inmaakketel kan ook voor het vloeibaar maken van een emmer honing gebruikt worden dus die is op 2 manieren handig voor de hobby. Dat je voor 111 euro die au bain marie bak koopt kan een handig ding zijn voor was want zo kun je dus in een werken en in de ander weer de afgevallen /afgesneden rommel smelten. Aan de andere kant zet je in die bak niet makkelijk een emmer honing in de inmaakketel wel.

Freek

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Bericht door oldtimer » za 19 jan 2019, 22:18

De pers komt bij een grote Imker zaak vandaan Freek.
Alexander (Lex)

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Bericht door Marcje » di 19 feb 2019, 22:25

Hoi Oldtimer,

Dit is inderdaad een van de betere persen en onlangs heeft de vereniging waar ik lid van ben ook zo eentje aangeschaft en ze doet het prima, mooie dunne waswafels :D :D
Een aanrader met een prijskaartje bij , maar zoals u reeds schreef, dan heb je ook wat

Groetjes
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Bericht door oldtimer » wo 20 feb 2019, 08:39

Ga hem zeer binnenkort proberen, heb ik nog steeds geen tijd voor gehad, maar de tijd dringt .
Ja prijskaartje is stevig, maar Imkeren is een dure hobby. De subsidies komen niet mijn kant op, en zeker niet naar de omgeving waar ik sinds kort ben neergestreken.

Zoals je weet ben ik ook met een ander project bezig :lol:
Alexander (Lex)

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Bericht door Freek » do 07 mar 2019, 23:36

Oldtimer,

Ik ben er inmiddels in geslaagd enkele goede houten persen in iets groter dan simplex maat te bouwen door gebruik te maken van dadant waswafels.

Freek

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Grote platen bijenwas

Bericht door oldtimer » vr 08 mar 2019, 10:07

:handgestures-thumbup:
Alexander (Lex)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten