Muizen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Muizen

Bericht door bee-tree » ma 21 jan 2019, 01:51

maartenkleijne schreef:Bij mij wringen muizen zich veelvuldig onder de keukendeur door, een spleetje van hooguit 3mm.
Inderdaad; 3mm is voor spitsmuizen, die in huis op spinnenjacht moeten gaan
omdat buiten alle volwassen spinnen al opgegeten zijn, geen probleem.
Voor bijenkasten geldt dat óók, zeker als zo'n muis vermagerd is of 'n dag de maag
niet kan vullen.
Hans, is het borststuk van de dode bijen leeg gevreten ? Dan heb je te maken
met 'n spitsmuis. Bosmuizen is het meestal alleen te doen om het voer in de raten.

Heb je kuikengaas van 10 bij 10 mm gebruikt voor de vliegspleet ? Dat is niet geschikt.

Sloten de deksels goed af ? Had je een spanband om de kast heen of een gewicht er op ?
De Apodemus flavicollis (= Grote bosmuis) kan een deksel aanknagen en optillen.
Zat het nest van de muizen meteen onder de deksel ? Enz. Zj. :b10:

P.S. Er is in het forum al vaker "De kat de bel aangebonden" ofwel: dit netelig probleem
aan de orde geweest. Ik aarzelde om er op te reageren, maar jij verdient betrokkenheid.

Nu jouw kasten in het bos staan , ver van de bewoonde wereld (?), hoef je
niet te rekenen op katten met kattebelletjes om de hals die de vogels en muizen
eventueel kunnen waarschuwen.
Dus moet je maar Life-trap-vallen plaatsen met nestmateriaal er in en zaadjes
en een stukje fruit voor water.
Je kunt ook 'n Bosuil lokken door een Bosuilenkast op te hangen in het bos.
De Baltstijd begint binnenkort.
Van een afgedankte bijenkast is gemakkelijk zo'n kast te maken.

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Muizen

Bericht door Hans » ma 21 jan 2019, 13:15

Hallo Bee-tree,

Dank je voor je uitgebreide reactie.
Ik heb gaas die je bij Segerbergers gebruikt, Freek gaf aan dat dit 7x7 mm bedraagt.
Ik gebruik spanbanden voor alle kasten en ze zijn verzwaard met trottoirbanden. Dat tilt alleen Supermuis op :D
Ik zie segmenten van bijen en idd holle borststukken, maar achterlijven in tact. Ook uitwerpselen op de vliegplank. Het moeten wel spitsmuizen zijn denk ik.
Ik heb nog niet gekeken ivm koude, maar zet nieuwe bodems klaar en ga de bk's onder weghalen bij beter weer en ga dan meteen nieuwe bodem plaatsen.
Ik weet niet of de muizen er ook een nest hebben of dat ze bezoekjes doen, omdat het lijkt dat ze op de vliegplank de bijen opeten en uitwerpselen achterlaten. Het gaat om twee van de 14 kasten.

De kasten staan niet ver van de bewoonde wereld, niet diep in het bos, want ik wilde er graag dicht bij kunnen komen met de auto. Er wonen hele grote uilen die ik zelf heb gezien. Maar het stikt er van de muizen. Het was een kwestie van tijd. Maar juist deze kasten zaten helemaal dicht... moet toch aan het gaas liggen. 3mm gaas kan een bij weer niet door...

Gr. Hans

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Muizen

Bericht door szx2js » ma 21 jan 2019, 17:52

Hans, in de regel zie ik imkers het verkeerde volieregaas gebruiken, namelijk het vierkante gaas met vierkante mazen van ruim 10 mm. Hierdoor kunnen spitsmuizen makkelijk binnen dringen. Wil je alle muizen tegen houden dan heb ik goede ervaring met gaas van de Welkoop, Die verkopen kleine rolletjes gaas (50 cm hoog) met een opening van 6,3 mm. Erg klein, maar de bijen kruipen er makkelijk door heen.
Bij mij blijven de spitsmuizen weg bij 6,3 mm gaas, ik zie ze overigens wel door de standaard verkleinblokjes van de spaarkasten kruipen, maar die zijn 7 mm hoog.

Overigens hoef je niet bang te zijn voor het bezoek van spitsmuizen, die doen geen kwaad. Ze eten alleen de borststukken van dode bijen, daar zit de biefstuk (de spieren) van de bij. Na hun etentje gaan ze weer naar buiten, dus ze vormen geen nesten in de raten. Dat doen alleen die grotere veldmuizen.

Dus geen zorgen als je vleugeltjes, pootjes, lege achterlijven en puntige muizenkeutels vindt.
Groet, Ben

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Muizen

Bericht door tomer » ma 21 jan 2019, 20:21

Zit er wel een (spits)muis in de kast, of komt ze enkel op de vliegplank bijen eten? Bodem wisselen zal het zeggen...
Bosmuizen, huismuizen, veldmuizen maken een nest in de kast en zorgen zo voor onrust en schade. Spitsmuizen zijn insecteneters en eten de bijen van de wintertros, als je onderstaand artikel mag geloven kan één enkele spitsmuis tot 9 volken opeten op enkele maanden tijd. :think:

"Het slechtst voor een bijenvolk is de spitsmuis die dagelijks 250 tot 500 bijen eet. Dwergspitsmuizen glippen nog door gaatjes van 6 millimeter of draadrooster van die maat. In een winter eet een nog geen 10 gram zware spitsmuis wel 90.000 bijen. Je hoeft dan ook geen wiskundige te zijn om te berekenen dat één spitsmuis 5 tot 9 volken kan verorberen."
Bron: https://buckfastimker.wordpress.com/in-de-winter/

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Muizen

Bericht door maartenkleijne » di 22 jan 2019, 10:03

Even natellen.
Een spitsmuis van 10 gr kan z'n eigen gewicht per dag opeten.
Als een bij 0,2 gram weegt en de muis de helft opeet kan ie dus 100 bijen per dag opsmikkelen.
Oftewel 3000 per maand. Dan lijkt 90.000 per winter aan de hoge kant geschat. Of zie ik iets fout?
gr,
m

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Muizen

Bericht door szx2js » di 22 jan 2019, 10:13

Inderdaad Maarten, die 90.000 bijen is fakenieuws. :doh:

Volgens www.zoogdieren.nl wegen spitsmuizen tussen de 2,5 en 5,5 gram en kunnen dagelijks twee keer hun eigen gewicht eten. Dus laten we zeggen 2 x 5 gram is 10 gram per dag. Dat is 300 gram per maand, dat is in 3 wintermaanden 900 gram bijen. Dat zijn 9000 bijen. Dus 90.000 is 10x overdreven.

Overigens heeft de spitsmuis een heel groot fourageergebied, dus blijft die niet 3 maanden op dezelfde plek hangen, in tegenstelling tot de gewone muizen, die een winternest aanleggen. Bij 6,3 x 6,3 mm gaas komen ze echt niet binnen, want ze kunnen zich dan niet plat maken :D

Het determineren op de schuifla is heel eenvoudig, uitwerpselen met een spits puntje duidt op spitsmuizen. Ze eten met name de dode bijen van de bodem, dus ruimen ze keurig op en brengen geen schade aan.
Groet, Ben

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Muizen

Bericht door willem » di 22 jan 2019, 11:35

maartenkleijne schreef: Dan lijkt 90.000 per winter aan de hoge kant geschat. Of zie ik iets fout?
Die aantallen komen van een buckfast-site en zoals je weet is bij de buckfast alles meer en veel groter. :)
Groeten, Willem :violin:

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Muizen

Bericht door tomer » di 22 jan 2019, 14:08

szx2js schreef: Dus laten we zeggen 10 gram per dag. Dat is 300 gram per maand, dat is in 3 wintermaanden 900 gram bijen. Dat zijn 9000 bijen. Dus 90.000 is 10x overdreven.
Ben, het artikel is waarschijnlijk wat overdreven, al wil ik toch wijzen op een rekenfout bij jou, waardoor het in theorie toch nog zou kunnen kloppen...
De spitsmuis eet enkel de inhoud van het borststuk van de bij. Als je dus 900 gram aan spieren uit de borststukken rekent, kom je aan 10x zoveel bijen. Zo klopt die 90.000 dus wel.
Dat een spitsmuis totaal geen schade kan aanrichten zou ik niet durven beweren. Waarom zou ze enkel dode bijen op de bodem eten, als er een hele tros verse bijtjes te smullen valt?
Daarom hoef je uiteraard nog geen spitsmuizen te bestrijden, het zijn nuttige dieren en overigens beschermd. Gewoon zorgen voor een juist muizenrooster of spleetverkleiner.
Ik heb ook eens de hoogte van enkele schedeltjes uit mijn verzameling nagemeten met als resultaat voor de bosmuis en huismuis 12 mm en voor huisspitsmuis en bosspitsmuis 7 mm. Dat is schedel met onderkaak en zonder huid. Normaal gezien raken dus enkel jonge of kleine exemplaren onder een spleet van 7 mm. De dwergspitsmuis kan er natuurlijk wel onder.
Ik gebruik zelf vliegspleetverkleiners met een opening van 6 mm hoog.
Laatst gewijzigd door tomer op di 22 jan 2019, 15:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Muizen

Bericht door Hans » di 22 jan 2019, 14:09

Maar 9000 kan bedreigend zijn bij een gemiddelde winterpopulatie van 15.000 bijen, of zie ik dat verkeerd

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Muizen

Bericht door szx2js » di 22 jan 2019, 17:26

Hans en Tomer,
De spitsmuizen eten ook het binnenwerk van het achterlijf op. Je vindt de lege achterlijven in stukken op de schuifla terug. Daarnaast staat er nog meer op het menu van de spitsmuis, ze eten niet uitsluitend bijen. Ze hebben ook een schijf van vijf :be8:

Bij mij bezoeken ze al vele jaren de MiniPlussen in de winter en er is nog nooit een volkje opgegeten door de spitsmuizen. Je ziet ze slechts een paar dagen en dan zijn ze weer vertrokken. Je kunt adhv de vleugeltjes tellen hoeveel bijen ze opeten, dat zijn er echt weinig kan ik je uit jarenlange ervaring met zo'n 10 of meer miniplussen iedere winter vertellen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten