Hoeveel ramen met voer nodig (21maart)

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

d.hentenaar
Berichten:41
Lid geworden op:di 12 jun 2018, 16:03
Imker sinds:2018
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:
Hoeveel ramen met voer nodig (21maart)

Bericht door d.hentenaar » do 21 mar 2019, 12:19

Hallo allen,

Ik ben van plan om morgenmiddag de broedkamer te gaan verwisselen voor een droge en schone broedkamer.
Tijdens de laatste controle van een week of 2 geleden zag (toen ik het plastic iets optilde) nog een stuk of 5 ramen die vol zaten met honing. Eerlijkheidshalve dien ik wel te vermelden dat ik iets verkeerd had berekend waardoor de bijen rond de 20 kilo voer hadden gekregen tijdens de inwintering.

Aangezien ik niet alle volle ramen wil laten zitten (heb er straks ook 2 nodig voor een aflegger) wil ik er dus een aantal verwijderen en vervangen voor nieuwe raampjes met kunstraat. Daarnaast moeten er binnenkort weer diverse lege cellen aanwezig zijn als de Koningin weer aan de leg gaat. Met teveel volle ramen gaat dat dus niet lukken, lijkt me. Is het dan slim om de honingramen te verwisselen met nieuwe raampjes met kunstraat (2 a 3) of stimuleer ik de bijen dan op een verkeerde manier?

Lang verhaal kort: Hoeveel ramen dien ik nog te laten zitten zodat mijn bijtjes nog voldoende voer hebben ?

Andere vraag: Ik heb recentelijk 2 keer een kilo Candipolline gold (vergelijkbaar met nektapol) aangeschaft. Dit om de bijen na de winter een beetje op gang te helpen zolang er nog niet voldoende stuifmeel is. Is het handig om dit in 1 keer op de ramen te leggen of kan ik dit beter gedoseerd doen ?

Hoor het graag.

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten:291
Lid geworden op:wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds:2016
Aantal volken:16
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Hoeveel ramen met voer nodig (21maart)

Bericht door harry mouris » do 21 mar 2019, 12:49

Hoi,

Ik ga morgen hetzelfde doen. Ik wil 2 ramen voer ( ca 5 kg) in de volken houden. De rest vervang ik door kunstraat. De kunstraat kan je dan tegen het broednest hangen.

Ik heb geen ervaring met voeren van stuifmeel. Dat lijkt me eigenlijk ook niet nodig.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Hoeveel ramen met voer nodig (21maart)

Bericht door Tieme » do 21 mar 2019, 13:37

Ik heb een aantal miniplus volken stuifmeelvervanger opgelegd omdat ik al begin mei veel broedraampjes nodig heb.

Ik heb recentelijk twee onderzoeken bekeken over stuifmeelvervangers. De eerste conclusie is dat gevarieerd natuurlijk stuifmeel (zoals wilg nu) beter werkt, de volken groeien daarvan het hardst. De tweede is dat als er geen stuifmeel binnenkomt (door regen of vorst) bijvoeren wel helpt. De derde conclusie was dat Ultrabee het beste resultaat geeft (maar dus nog niet zo goed als natuurlijk stuifmeel).

Mijn gewone volken krijgen geen stuifmeelvervanger. Die wil ik niet onnodig laten groeien.

groeten,
Tieme

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Hoeveel ramen met voer nodig (21maart)

Bericht door Hans » do 21 mar 2019, 21:30

Ik opende vanmiddag voor het eerst de vier kasten in mijn achtertuin en tot mijn verbazing bij 3 van de 4 veel verse nectar in de raten. Benieuwd hoe ze daar aan komen terwijl het weer koud en nat was... ze vliegen al wel volop met goede bezetting.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 125 gasten