Dode darren voor de kast ?raar maar waar?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Dode darren voor de kast ?raar maar waar?

Bericht door Hans van der Post. » zo 13 mei 2007, 22:17

Juist omdat je nog niet zolang met bijen bezig bent wil ik je wat prikkelen [:)]
Inderdaad moet je op alles letten die doppen zijn er die vind je toch wel -ramen afslaan -. Als je echt geen zwerm wil missen moet je aan de zijkant van de kast een stoel neer zetten en daar van 11.00 tot 17.00 uur(zomertijd) blijven zitten!

Bij slechte weer van de afgelopen week is het mogelijk dat de oude moer tute dit doet ze om de jonge moeren in de cel te houden. En jij dacht de het een jonge moer was! Wil niet zeggen dat het zo was maar het komt voor.

Ik ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren er zit namelijk nog jong open broed in het volk en je het doppen gebroken - moerloos -. Er is een kans dat het bijenvolk de jonge moer nog niet herkent. De feromonen afgifte van de jonge moer moet nog op gang komen. In die voor de bijen "onzekere" tijd 1, 2 dagen zou er wel eens een paar doppen kunnen worden aangezet. (nadruk op paar) EN wat gebeurd er dan?? Je hebt Buckfast denk dat ze de doppen weer afbreken. Maar bij de carnica en de standaard bijen zou het wel weer eens op zwermen uit draaien. -mits het een groot volk is waar de volle honingkamers er afgehaald zijn en daar niets is teruggezet.
Hans.

Roeland
Berichten:67
Lid geworden op:ma 26 jun 2006, 21:36
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dode darren voor de kast ?raar maar waar?

Bericht door Roeland » ma 14 mei 2007, 22:00

Juist omdat je nog niet zolang met bijen bezig bent wil ik je wat prikkelen[:)]

Hans, dat wadeer ik enorm.


Bij slechte weer van de afgelopen week is het mogelijk dat de oude moer tute dit doet ze om de jonge moeren in de cel te houden. En jij dacht de het een jonge moer was! Wil niet zeggen dat het zo was maar het komt voor.

Vorige zaterdag zwerm geschept en zondag hoorde ik al(nu probeer ik een tuter na te doen) hieeeee,hie,hie,hie,hie dat is toch een tuter?

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Dode darren voor de kast ?raar maar waar?

Bericht door LWPisa » ma 14 mei 2007, 22:17

Een tuter doet me altijd denken aan een meeuw. De kwaker is een veel korter signaal.

L.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Dode darren voor de kast ?raar maar waar?

Bericht door Hans van der Post. » ma 14 mei 2007, 22:37

Vorige zaterdag zwerm geschept en zondag hoorde ik al(nu probeer ik een tuter na te doen) hieeeee,hie,hie,hie,hie dat is toch een tuter?

Een tuter is een tuter[:)] Je hebt het goed nageboots. Een kwaker doet mij denken aan een kikker.
Dus een vertraging van het afkomen van de voorzwerm. Zo iets gebeurd bij zo'n rottig weer al van de afgelopen week.
Ik heb volken waar ik geen doppen hoeft te breken geen tuter geen kwaker de bijen hebben het zelf gedaan!
Hans

Roeland
Berichten:67
Lid geworden op:ma 26 jun 2006, 21:36
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dode darren voor de kast ?raar maar waar?

Bericht door Roeland » di 15 mei 2007, 20:34

Hans, heb je ook zo'n volk voor mij:D

Maar nu even weer terug op mijn eerste vraag gaat dit volk met nieuwe moer dit jaar nog zwermen[?]

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Dode darren voor de kast ?raar maar waar?

Bericht door de vos roger » di 15 mei 2007, 21:18

Roeland het is zelden dat een volk met nieuwe moer dit jaar nog zwermt.Als ik nu nieuwe jonge moeren op mijn volken steek moet ik daar meestal dit jaar niet meer in kijken.Alleen als ze niet tevreden zijn van de koningin zullen ze een stille moerwissel doen.

roger

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Dode darren voor de kast ?raar maar waar?

Bericht door Hans van der Post. » di 15 mei 2007, 21:33

Roeland schreef:
Hans, heb je ook zo'n volk voor mij:D
Ja kom maar halen![:o)]
Hans

Roeland
Berichten:67
Lid geworden op:ma 26 jun 2006, 21:36
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dode darren voor de kast ?raar maar waar?

Bericht door Roeland » do 17 mei 2007, 09:05

UHHH toch maar niet Hans, heb het al druk genoeg met drie volken[:p]
Dank je wel allemaal voor jullie snelle reacties, ben wel lid van een imkervereniging maar ik wil niet voor elke vraag bij hun aankloppen daarom is deze imkerforum ideaal:D[:)][:p][8D][:o)]

vangastel
Berichten:2
Lid geworden op:za 07 jan 2012, 13:50
Contacteer:

Re: Dode darren voor de kast ?raar maar waar?

Bericht door vangastel » di 05 mei 2020, 12:31

Uit mijn korf is 10 dagen geleden een zwerm gekomen. Dit is zeker de voorzwerm aangezien er al gesloten broed in zit. Ik heb nog steeds geen nazwerm uit de korf gehad. Wel liggen er dode darren voor de korf. Is dit niet vreemd?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten:681
Lid geworden op:wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds:2014
Aantal volken:14
Bijenras(sen):Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Dode darren voor de kast ?raar maar waar?

Bericht door Fish » wo 06 mei 2020, 10:11

Een nazwerm is geen garantie. Als de voorzwerm van voldoende omvang was en de bijen het zo wel goed vinden, dan komt er geen nazwerm. Dus dat is op zichzelf niet raar. Dat de darren dood voor de kast liggen vind ik ook raar en heb ik zo snel geen verklaring voor.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 55 gasten