Tips gevraagd voor zwerm in boomholte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Tips gevraagd voor zwerm in boomholte

Bericht door AnnekeW » do 22 apr 2021, 13:26

Tieme schreef:
wo 21 apr 2021, 12:49
Je zou wellicht met een lange boor een nieuw vlieggat de andere kant uit kunnen maken.....
Dank voor het idee, Tieme! Deze was nog niet bij mij opgekomen. Denk alleen niet dat het gezond is voor deze prachtige eeuwenoude eik om er doorheen te boren. Zo'n lange boor heb ik gelukkig ook niet, dus ik kan ook niet in de verleiding komen :wink:

PatrickSimonHenk
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 24 jun 2018, 12:25
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Tips gevraagd voor zwerm in boomholte

Bericht door PatrickSimonHenk » do 22 apr 2021, 15:18

DontPanic schreef:
di 20 apr 2021, 15:40
Heb een Amerikaanse video gevonden waarin ze de "trap-out" methode gebruiken. Ze zorgen dat de haalbijen wel de boom uitkunnen maar niet meer in. Vervolgens zetten ze een andere kast met ramen broed etc. uit een ander volk dichtbij zodat de haalbijen daarin belanden. Na een aantal weken heb je dan de meeste bijen in die nieuwe kast.

https://www.youtube.com/watch?v=fNAQRPuxAa4
Correctie: het is een Australische imker in Queensland. In Australië is (nog) geen varroa dus het is niet vreemd dat een volk jaren in het wild kan overleven.

Hij heeft op zijn website ook een instructie artikel geplaatst getiteld "The Art of the Trap-out".

Zie: https://hinterlandbees.com/the-art-of-the-trapout

Iemand reageerde op zijn video dat hij dit twee keer succesvol uitgevoerd heeft en dat de tweede keer de koningin ook in de nieuwe kast geklommen was dus dat is ook mogelijk!
Ohios Nuccadoc schreef: @Hinterland Bees this worked out very well. In fact, I extracted one tree hive in about 2 weeks (it was only there for a week or so before I got to it) and used my own queen. Another hive in a tree that was established for 4-6 weeks took only a few weeks to remove and I even found the queen had taken up residence in my box as well. I appreciate your help with this. Your video is excellent and really did me some good.

Anneke, ik volg met belangstelling of en hoe het gaat lukken. Dit is heel interessant!

Ik hoop dat je foto's van de trap-out kunt maken en die hier kunt delen.

Groeten, Patrick

PS: Als er behoefte is aan een Nederlandse vertaling van het artikel "The Art of the Trap-out" dan wil ik die wel maken en hier delen. Laat maar weten.

PatrickSimonHenk
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 24 jun 2018, 12:25
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Tips gevraagd voor zwerm in boomholte

Bericht door PatrickSimonHenk » do 22 apr 2021, 16:29

Ik vond ook nog deze trap-out methode op de website van de Amerikaanse imker Rusty Burlew.

Dit is een beschrijving van een trap-out methode waarbij het de bedoeling is de koningin ook te vangen: "The Price trap-out: no bee left behind"

Zie: https://www.honeybeesuite.com/the-price ... ft-behind/

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Tips gevraagd voor zwerm in boomholte

Bericht door AnnekeW » do 22 apr 2021, 20:56

PatrickSimonHenk schreef:
do 22 apr 2021, 16:29
Ik vond ook nog deze trap-out methode op de website van de Amerikaanse imker Rusty Burlew.

Dit is een beschrijving van een trap-out methode waarbij het de bedoeling is de koningin ook te vangen: "The Price trap-out: no bee left behind"

Zie: https://www.honeybeesuite.com/the-price ... ft-behind/
Dank je, super interessant allemaal! Ik ga kijken welke methode het beste te realiseren is! Áls ik de koningin mee kan krijgen zou dat geweldig zijn, dan kunnen de buren het gat in de boom daarna met een gerust hart dichtmaken opdat zich er niet een nieuwe zwerm installeert.

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Tips gevraagd voor zwerm in boomholte

Bericht door DontPanic » vr 23 apr 2021, 09:27

PatrickSimonHenk schreef:
do 22 apr 2021, 15:18
DontPanic schreef:
di 20 apr 2021, 15:40
Heb een Amerikaanse video gevonden waarin ze de "trap-out" methode gebruiken. Ze zorgen dat de haalbijen wel de boom uitkunnen maar niet meer in. Vervolgens zetten ze een andere kast met ramen broed etc. uit een ander volk dichtbij zodat de haalbijen daarin belanden. Na een aantal weken heb je dan de meeste bijen in die nieuwe kast.

https://www.youtube.com/watch?v=fNAQRPuxAa4
Correctie: het is een Australische imker in Queensland. In Australië is (nog) geen varroa dus het is niet vreemd dat een volk jaren in het wild kan overleven.

Hij heeft op zijn website ook een instructie artikel geplaatst getiteld "The Art of the Trap-out".

Zie: https://hinterlandbees.com/the-art-of-the-trapout

Iemand reageerde op zijn video dat hij dit twee keer succesvol uitgevoerd heeft en dat de tweede keer de koningin ook in de nieuwe kast geklommen was dus dat is ook mogelijk!
Ohios Nuccadoc schreef: @Hinterland Bees this worked out very well. In fact, I extracted one tree hive in about 2 weeks (it was only there for a week or so before I got to it) and used my own queen. Another hive in a tree that was established for 4-6 weeks took only a few weeks to remove and I even found the queen had taken up residence in my box as well. I appreciate your help with this. Your video is excellent and really did me some good.

Anneke, ik volg met belangstelling of en hoe het gaat lukken. Dit is heel interessant!

Ik hoop dat je foto's van de trap-out kunt maken en die hier kunt delen.

Groeten, Patrick

PS: Als er behoefte is aan een Nederlandse vertaling van het artikel "The Art of the Trap-out" dan wil ik die wel maken en hier delen. Laat maar weten.
Bedankt voor de correctie en de interessante links Patrick! Ben ook zeer benieuwd of dit gaat werken!

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Tips gevraagd voor zwerm in boomholte

Bericht door bee-tree » vr 23 apr 2021, 10:42

Anneke,heel goed dat je de trap-out ofwel nasse-methode tip van
dontpanic en patrick gaat toepassen. Jij wilt de bijenkoningin sparenen
tegelijk de monumentale eik.
Die houding siert de imker en de imkerij en valt dus in de smaak van boer en burger.
Journalisten zijn graag van de partij om verslag te doen van het evenement.
De imkerij kan wel wat sympathische publieke empathie gebruiken. :handgestures-thumbup:

ik ben eergister vergeten te zeggen dat het lokken van de bee-queen
uit de bee-tree :mrgreen: gemakkelijker kan. Hoe dan ?
Je hoeft het niet te doen met een vreemde koningin in een kluisje, maar
met een stuk vreemd brias dat aan gereedschap bevestigd wordt.
Dat werktuig wordt door een moderne schoorsteenveger (als persoon) gebruikt,
om hoog in de schoorsteen te kijken waar de zwerm zit.
(brias is : broed in alle stadia)
Het gereedschap is een soort endoscoop die een schoorsteenveger demonstreert
in de zitting van de rijdende rechter tijdens het geschil tussen
twee families die met het probleem van een zwerm zaten, hoog in zo'n
dooie :o schoorsteen ofwel cheminée. (zie het topic met 'post' van !Hans).

Je mag hopen dat de koningin met gevolg op het vreemde stuk raat gaat gaat zitten.
In de praktijk ruilen imkers kortstondig twee ramen Brias ZONDER bijen er op,
uit tussen twee sterke volken, waarin ze onbeschilderde koninginnen willen vinden.
Zjef :b10:

P.S.Onder ramoneur verstaat Kramers woordenboek : de stalen ketting met
een kogel en een staalborstel om de schoorsteen schoon te maken.
In een Frans woordenboek wordt ramoneur schoorsteenveger genoemd, dus
als apparaat. Dat werktuig is hierboven NIET bedoeld om het volk te verhuizen.
Ik dacht eerst dat Fransen de persoon genoemd hebben naar het apparaat.
Vandaar deze P.S. die boven het P.S. slechts één wijziging nodig had,
maar een totale wijziging genoemd wordt door de niet al te 'smart'volle lap.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Tips gevraagd voor zwerm in boomholte

Bericht door jossmits » zo 25 apr 2021, 08:54

Hoi Anneke,
Het is jammer dat ik niet meer bij je in de buurt woon,ik had het wel willen zien, ik ben sinds bijna 2 jaar weer terug in Nederland.
Als de trap out niet werkt zou het dan een mogelijkheid zijn om struiken tussen de ingang en het pad te planten. Als je. die aan de kant van de boom zodanig snoeit dat ze achter die struiken bij de ingang kunnen komen dan zullen de bijen via de achterkant van die struiken in en uit vliegen. Ze zullen niet door de struiken vliegen.
Ik heb in la Chapelle Gresignac een jaar of 15 geleden een soortgelijke situatie gehad. Het volk had zich gevestigd in de holtes tussen de wortels van een half omgewaaide boom. Die boom stond half in het talud langs een pad, daardoor vlogen de bijen op hoofdhoogte in en uit. Het pad werd gelukkig alleen door de boer gebruikt en had er verder niemand last van. Alleen wij tweeen wisten waar het volk zat. Ik heb er nog wel een keer een leuke zwerm van geschept.
Uiteindelijk is het volk een jaar of 10 gelden ten onder gegaan. Bij hevige regen een keer in het voorjaar is het volk weggespoeld.

Jos

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Tips gevraagd voor zwerm in boomholte

Bericht door AnnekeW » ma 26 apr 2021, 20:47

bee-tree schreef:
vr 23 apr 2021, 10:42
Journalisten zijn graag van de partij om verslag te doen van het evenement.
De imkerij kan wel wat sympathische publieke empathie gebruiken. :handgestures-thumbup:
Haha, ik hoef alleen niet meteen zo nodig met m'n hoofd in de krant !
Aan de andere kant: een bevriende imker is ook journalist van het provinciale dagblad hier, dus wie weet :D

Wat betreft de koningin: toevallig is er dit weekend een klein zwermpje komen aanvliegen op de kast die ik had klaarstaan voor dit project... Deze koningin moet al aan de leg zijn, want de bijen brengen al stuifmeel mee naar binnen en het zwermpje is zó ieniemienie dat ik haar gemakkelijk moet kunnen vinden. Dus is zij de klos. Al zag ik in een video van een dergelijke trap-out ook een voorbeeld waarbij de koningin als één van de laatsten toch ook de boomholte verliet. We zullen zien wat ze gaat doen!

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Tips gevraagd voor zwerm in boomholte

Bericht door AnnekeW » ma 26 apr 2021, 20:53

jossmits schreef:
zo 25 apr 2021, 08:54
Hoi Anneke,
Het is jammer dat ik niet meer bij je in de buurt woon,ik had het wel willen zien, ik ben sinds bijna 2 jaar weer terug in Nederland.

Jos
Hai Jos,
Ach, dat is jammer! Het was inderdaad leuk geweest als je erbij had kunnen zijn, je had er ook bij kunnen helpen ! Maar ik heb inmiddels wel een beeld van hoe ik het moet gaan aanpakken. Bij de tuinwinkel tegenover de Leclerc in Riberac (ken je vast wel) vond ik bij toeval het juiste materiaal: een soort van aluminium horregaas, lekker soepel en niet scherp voor de vleugeltjes. Met varroagaas kon ik niet uit de voeten, te stug.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Tips gevraagd voor zwerm in boomholte

Bericht door AnnekeW » ma 26 apr 2021, 20:56

Met het plotseling beschikbaar komen van een koninginnetje heb ik meteen van varroagaas en twee stukjes van een gebroken bezemsteel maar een koninginnenkooitje gebouwd. Had ik nog niet. :be7:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten