Nieuwe moer (foutje)

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
PieterK
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 11 okt 2021, 12:06
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Contacteer:

Nieuwe moer (foutje)

Bericht door PieterK » za 30 jul 2022, 13:42

Ik wil eind van het jaar een nieuwe moer invoeren. Ik heb echter de nieuwe moer met bevruchtingevolkje
5 meter verderop staan. Deze had natuurlijk naast de te verenigingen volk moeten staan.
Is er geen andere oplossing dan elke (vlieg) dag het bevruchtingsvolkje een beetje dichterbij te zetten?

S R
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 29 sep 2019, 10:25
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Nieuwe moer (foutje)

Bericht door S R » za 30 jul 2022, 15:37

Ja zeker wel, drie weken verplaatsen, minimaal op een afstand van 5 km. Aansluitend terug op/ naast de kast. Of dan direct verenigingen. Is dan een prima periode. Mits je de juiste handelingen van te voren en tijdens doet. Echter wat je zelf aangeeft is ook een prima optie. Elke dag een halve meter verplaatsen. Maar duurt waarschijnlijk te lang.

Veel succes.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Nieuwe moer (foutje)

Bericht door Hans van der Post. » za 30 jul 2022, 17:58

PieterK schreef:
za 30 jul 2022, 13:42
Ik wil eind van het jaar een nieuwe moer invoeren. Ik heb echter de nieuwe moer met bevruchtingevolkje
5 meter verderop staan. Deze had natuurlijk naast de te verenigingen volk moeten staan.
Is er geen andere oplossing dan elke (vlieg) dag het bevruchtingsvolkje een beetje dichterbij te zetten?
Pieter je hebt zeker een grote tuin. Doe niet ingewikkeld laat de volkjes na elkaar toe "wandelen" Verplaats het grote volk ter breedte van de vliegplank. Het kleine volk de grote van de kast waar ze inzitten. Zo heb je binnen 14 dagen de volkjes naast elkaar staan en kun je ze met de krant verenigen. Moeten de volken naar voor of naar achteren is het iets anders dit is een halve meter.
Verplaats alleen bij goed vliegweer.
Succes
!Hans.

PieterK
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 11 okt 2021, 12:06
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Contacteer:

Re: Nieuwe moer (foutje)

Bericht door PieterK » zo 31 jul 2022, 23:16

Dank voor de reacties. Heb inderdaad een groot gedeelte van de tuin voor m’n bijenkasten gereserveerd.
Dank voor de tip ik ga de kasten naar elkaar toewerken.

PieterK
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 11 okt 2021, 12:06
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Contacteer:

Re: Nieuwe moer (foutje)

Bericht door PieterK » do 04 aug 2022, 12:43

Even aanvullende vraag. Ik lees nu net op de Site van NBV dat je ook relatief eenvoudig de moeren kunt omwisselen.
Ik zou dan de oude moer moeten verwijderen en direct de nieuwe moer erin en dat zo rond half Augustus.
Kent u deze methode ook ?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe moer (foutje)

Bericht door Tieme » vr 05 aug 2022, 10:21

Ik zou heel voorzichtig zijn met "zo" moeren omwisselen als beginnende imker. Dingen die "zo" lukken, worden vooral gedaan door ervaren imkers. Die hebben een hele bagage. Het is niet altijd mogelijk precies over te brengen waar ze op letten en wat de omstandigheden precies zijn waardoor het lukt.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Nieuwe moer (foutje)

Bericht door A.A. Staals » vr 05 aug 2022, 10:46

Moeren wisselen gaat in bepaalde periode van het jaar zonder probleem.
Je zoekt de te vervangen moer op en doet die in een kluisje.
Leg ze in het voergat van de dekplank. Na enkele uren pak je haar weg en leg je de gewenste moer in een kluisje met suikerdeeg in de plaats.
De perioden om dit te doen zijn: voorjaar tot begin mei en later, laten we zeggen vanaf begin september.
IMG_0913.JPG
ad staals

PieterK
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 11 okt 2021, 12:06
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Contacteer:

Re: Nieuwe moer (foutje)

Bericht door PieterK » ma 08 aug 2022, 17:41

Dank voor jullie reacties en antwoorden!

Fred B
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 22 sep 2019, 07:29
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica SMR type
Contacteer:

Re: Nieuwe moer (foutje)

Bericht door Fred B » di 09 aug 2022, 18:49

Als variatie zou ik op de methode van Ad Staals die van Piet de Jager willen leggen. Iets meer werk maar de slagingskans is groter.

Het invoeren/verwisselen van de koningin. Door Piet Jager.
Enige jaren geleden merkte ik, dat bijen zich lang aangetrokken bleven voelen door een plastic moerhuisje (haarkruller), waarvan de moer juist was uitgelopen. Ook zag ik, dat een opgesloten moer in zo'n moerhuisje zich met haar beide achterste poten dikwijls over haar achterlichaam streek. Met deze ervaring en wat denk- en speurwerk, heb ik toen onderstaande, eenvoudige methode uitgedacht, welke reeds enkele jaren met veel succes door mij wordt toegepast.
Haal de moer uit de kast en laat deze kast 2 uur moerloos. Na ca 2 uur is de acceptatie van een nieuwe moer namelijk het grootst. Houd de moer 1 uur op kamertemperatuur in een plastic Nicot invoer-/ transportkooitje voorzien van wat honing/suikerdeeg. Geef haar om het half uur een klein druppeltje verdunde honing. De nieuwe moer gelijktijdig en precies zo, maar dan uiteraard in een ander Nicot invoer-/transportkooitje (kooitje even merken). Na 1 uur, als de moeren voldoende "footprint" feromonen hebben achtergelaten in hun kooitjes, ga je de moeren van kooitje verwisselen. Hierin verblijven ze opnieuw 1 uur en nemen de feromonen van elkaar over. Na totaal 2 uur dus, hang je het kooitje met de nieuwe moer tussen de raten boven in het broednest van de bestemde kast. De volgende dag even kijken of ze al bevrijd is, anders laat je haar voorzichtig inlopen, eventueel met een beetje rook. Deze wisseltruc werkt feilloos bij een bevruchte, leggende moer van hetzelfde ras, dezelfde stam en/of lijn.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Nieuwe moer (foutje)

Bericht door A.A. Staals » wo 10 aug 2022, 09:06

Fred B schreef:
di 09 aug 2022, 18:49
Als variatie zou ik op de methode van Ad Staals die van Piet de Jager willen leggen. Iets meer werk maar de slagingskans is groter.

Het invoeren/verwisselen van de koningin. Door Piet Jager.
Dit zijn twee verschillende situaties.
Wat ik beschrijf is vervangen in het voor en najaar. Slagingspercentage 99,9%.

In het andere geval wordt beschreven vervangen 't hele jaar door. Hierbij zullen behoorlijk wat mislukkingen voorkomen.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten