Rose hive methode: Vuren of Segeberger?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
pdm
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 12:36
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 5
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Rose hive methode: Vuren of Segeberger?

Bericht door pdm » do 02 feb 2023, 09:41


Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Rose hive methode: Vuren of Segeberger?

Bericht door Fish » ma 06 feb 2023, 09:37

Eddy Geurtsen schreef:
wo 01 feb 2023, 13:54
... ook zouden de bijen aan de kastwand knabbelen. Ik weet niet waar deze beweringen op gefundeerd zijn, maar ik kan alleen maar het tegendeel beweren door ondervinding.
Hetzelfde eigenlijk, persoonlijke ondervinding. Wellicht dat andere volken het niet doen, net zoals dat het ene volk meer propolis gebruikt dan het andere.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Rose hive methode: Vuren of Segeberger?

Bericht door JackC » zo 12 feb 2023, 10:43

Hoewel ik zelf liever met houten kasten werk (einfachbeute van Liebig, aangepast naar simplex), kan ik wel stellen dat Segeberger broedkamers toch erg degelijk zijn: mijn eerste waren al zeker tien jaar oud (waarschijnlijk ouder) toen ik ze in 2009 overnam en ze zijn nog steeds jaarrond in gebruik. Schade door knagende bijen heb ik nooit ondervonden. Wel: spechten, muizen en bij kasten die ik later overnam met oude raten er nog in, aanzienlijke schade door de larven van de wasmot. Nadeel vind ik dat je ze moeilijker schoon kunt maken (uitbranden :D ) en op moet passen met de kastbeitel. De reparatiepasta ken ik nog niet, maar daar ga ik toch eens naar kijken.
Op één stand moet ik aardig wat hoogteverschil overbruggen; daar gaan dit jaar mijn Segebergers heen: scheelt toch aardig in gewicht.
Wat Rosé-Hive betreft: daar is op dit forum een aantal jaren geleden een aardige serie over geschreven, maar als gewicht een probleem is zou ik daar niet mee beginnen!

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Rose hive methode: Vuren of Segeberger?

Bericht door DontPanic » wo 15 feb 2023, 13:29

Een normale kastbeitel is relatief dik, dus je hebt dan snel kleine beschadigingen aan de hoeken bij het losmaken van kastdelen. Met een plamuurmes heb je dit 'probleem' niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten