koningin vervangen/ zwartzucht

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Sjij
Berichten: 1
Lid geworden op: do 02 mar 2023, 09:00
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

koningin vervangen/ zwartzucht

Bericht door Sjij » do 02 mar 2023, 09:50

hallo imkers,

fijn dat de lente weer is begonnen. :be9:

ik ben een beginnende imker. vorig jaar mijn eerste volk overgenomen. met een buckfast f1 moer uit 2021.
ik heb bijenkasten van Styropor van het merk BeeFun, warmbouw. ben blij met deze kast! ze zijn licht en heel goed geisoleerd.
wel al wat mindere dingen tegen gekomen, het volkje heeft varroa en ik heb het behandeld maar het is nog te veel aanwezig naar mijn zin.

en ...na het maken van een veger, maakte het moerloze volk een nieuwe moer. ze legde niet veel, en sommige werkbijen kleurde half zwart tot helemaal zwart.
het volk leek verder gezond, ik heb de zwarte bijen veel gezien bij het suikerwater tijdens het inwinteren. dus mijn gedachte dat ze liever in de kast bleven omdat ze misschien niet goed konden vliegen en dus ziek waren. ik heb deze moer vervangen voor een f1 van een andere imker. helaas is dat niet gelukt. de twee volken heb ik toen weer verenigd. hierna geen zwarte bij meer gezien. ze zijn sterk de winter doorgekomen ondanks de varroa.


:be11: hebben jullie ervaring met zwarte bijen? volgens mijn imker docent kan het zwartzucht zijn geweest.
:be11: moet ik daarom mijn oude koningin ook maar vervangen? ondanks ze goed legt zonder zwarte bijen.
:be11: hoe oud laten jullie een moer worden voor jullie haar vervangen?
:be11: ik wil graag na het maken van een veger een nieuwe moer van andere afkomst inbrengen, waar moet ik op letten om het volk de nieuwe
moer te accepteren? (1e poging was in een kooitje met suikerdeeg, tussen de ramen met een sateprikkertje gehangen. wel moest ik het
kooitje echt tussen de raampjes duwen. misschien moet ik de volgende keer meer ruimte om het kooitje heen laten)

alvast dank!
Bijlagen
WhatsApp Image 2023-03-02 at 10.57.01.jpeg
WhatsApp Image 2023-03-02 at 10.57.01.jpeg (13.88 KiB) 2356 keer bekeken
WhatsApp Image 2023-03-02 at 10.56.44.jpeg

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: koningin vervangen/ zwartzucht

Bericht door Jaap v.Popering » do 02 mar 2023, 19:20

Misschien heb je hier wat aan .

viewtopic.php?f=4&t=35038&hilit=C+P+V+virus

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten