geslingerde raampjes

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
jaapoosterhuis
Berichten: 27
Lid geworden op: do 25 jul 2019, 10:14
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

geslingerde raampjes

Bericht door jaapoosterhuis » ma 29 mei 2023, 09:10

Ik heb gisteren honingraampjes geslingerd. Wat kan ik het beste doen met de lege raampjes, buiten de kast uit laten likken door de bijen of zo terugzetten in de honingkamer?

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: geslingerde raampjes

Bericht door Primus » ma 29 mei 2023, 10:28

Geslingerde ramen!
Zet de uitgeslingerde honingramen gewoon terug in de honingbakken op de kasten, ze bijen zullen ze per direct herstellen en de honing verzamelen die er nog inzit. Buiten laten uitlikken zou wel is kunnen uitdraaien op grote roverij van de bijen en dat kun je missen.
Mvg CP

Japs
Berichten: 38
Lid geworden op: do 30 jun 2022, 20:42
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: geslingerde raampjes

Bericht door Japs » ma 29 mei 2023, 10:32

Zorg in ieder geval dat je bijen genoeg ruimte hebben om de nectar welke nu binnen komt op te slaan. Dus als je volk(en) groot genoeg zijn gewoon terug plaatsen op de volken.

Raampjes die ik aan het eind van het seizoen over heb laat ik schoon likken door de bijen: ik zet een BK zonder ramen bovenop het volk, op het moment zou dat dus boven de HKs zijn. Dan daar bovenop de HK met geslingerde ramen. Binnen een dag of 2-3 hebben de bijen >90% van de restjes opgeruimd. Daarna gaan de ramen 2 dagen de vriezer (-40c) in om eventuele wasmot te verhelpen.

Als het pure honing ramen waren kunnen ze zo de kast in (spaarkaart ramen passen precies in een stelling kast zonder planken).
Slechte ramen (>20% stuifmeel, bebroed, scheef uitgebouwd) slaan de vriezer over en gaan zo de (stoom)was smelter in.

BK ramen worden na de vriezer in een kast in plastic gewikkeld, zodat er geen ongedierte bij kan komen.

jaapoosterhuis
Berichten: 27
Lid geworden op: do 25 jul 2019, 10:14
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: geslingerde raampjes

Bericht door jaapoosterhuis » ma 29 mei 2023, 11:34

Dank voor het advies!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten