Gestoken!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
jawi
Berichten:194
Lid geworden op:ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nederland
Contacteer:
Gestoken!

Bericht door jawi » di 29 jul 2008, 00:28

Beste mede-imkers,
Ik ben afgelopen zaterdagochtend zo'n 8 keer gestoken in beide handen(niet mijn lievelingsvolk[;)]), en met name mijn linkerhand is daardoor behoorlijk opgezwollen.

Foto:
Afbeelding

Omdat mijn handen zondagochtend erg dik en gezwollen waren, en ik ze niet goed kon bewegen, ben ik toch maar even langs het ziekenhuis gefietst, en daar hebben ze me [url="http://www.ziekenhuis.nl/index.php?cat=medicijngids&medgids=item&id=50798?"]Tagevil[/url] gegeven, een antihistaminicum.(2 mg die ochtend, 2 mg die avond, en de ochtend erna(vandaag) nog 2 mg)

In de loop van zondag werden mijn handen langzaam dunner, en inmiddels kan ik mijn handen weer bijna normaal gebruiken. Vandaag ook gewoon weer een volk geïnspecteerd, als je van een paard valt, moet je er immers ook direct weer op.:D

Andere (beginnende) imkers met dergelijke ervaringen? Hoe snel word je minder gevoelig voor steken, en hoe vaak moet daarvoor je gestoken worden?
Heeft er iemand tips voor een volgende keer? Huismiddeltjes, mdicijnen, etc.

Ik verwacht vaker gestoken te worden, want werken met handschoenen lijkt mij vreselijk onhandig...

Groeten,
Jan-Willem

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Gestoken!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 29 jul 2008, 00:57

Beste Jan Willem,

ook mijn eerste imkerervaring (10 jaar geleden alweer) eindigde bij een medicus: de huisarts. Onder druk van mijn ouders toch maar naar de man toe. Tssss. Die moest er smakelijk om lachen. Hij vergeleek mijn dikke handen met de reactie die volgt op het slaan van een hamer op je duim: zwelling en een blauw kleur.
Hij heeft mij GEEN recept voorgeschreven. Ik moest wel koelen!! Ook had ie het over het gebruik van een papje van asperine en water, en dat op je handen smeren (water en asperine). Maar dat papje heb ik nooit uitgetest.

Ik heb na dit voorval (kon ook drie dagen bijna niets beetpakken met zulke oedeemhanden) mijn handen in het begin wat beter beschermd. Leren moffen. Binnen twee / drie seizoenen heb ik steeds minder last gekregen van zwellingen. Ik liet me wel elke inspectie een aantal keren steken, maar liet het nooit weer tever komen! Nu heb ik alleen nog zwellingen bij heel veel steken (meer dan 20 steken op dezelfde plaats). Echter die zwellingen zijn binnen een paar uur weer opgelost. Ik heb dan nog een tintelend gevoel (soms) de volgende dag: meestal komt dat door het wondje wat de angel heeft gemaakt.

Advies dus: in het begin wel goed beschermen (als je er nog niet zo goed tegen kunt). Verder gedoceerd laten steken. Zit je aan/op je tax?: trek je leren moffen aan.

JP

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gestoken!

Bericht door pieter1 » di 29 jul 2008, 07:50

Beste Jan Willem,

Dit komt mij ook bekend voor. De reactie op steken begint nu eindelijk wat minder te worden. De zwellingen worden wat minder dik en duren minder lang. Wat ook helpt is om vlak na de steken twee aspirines te slikken en een paar uur later nog twee. Tegen de jeuk (en misschien ook wel tegen de zwelling) kun je de gestoken plekken inwrijven met weegbree of hondsdraf.

Menkveld
Berichten:40
Lid geworden op:ma 30 jun 2008, 09:13
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gestoken!

Bericht door Menkveld » di 29 jul 2008, 08:20

Dag Jan Willem en andere gestokenen,
Sinds 24 juni heb ik bijen en ben kort daarop 4 keer in de linkerhand getoken, en die werd net zo dik als jouw hand. Het polsbotje was niet meer zichtbaar, het was één rechte glanzende en rode jeukende massa. Ik heb er niets aan gedaan en het was met 72 uur weer normaal.
Eén steek op de pols leverde ook een dikke arm op tot aan de elleboog, het horlogebandje kon niet meer om, het voelde erg warm aan. Af en toe hield ik hem onder de koude kraan. Het heeft 4 uur gejeukt, na 36 uur wer het iets minder dik en na 72 uur was alles weer normaal.
Maar er is hoop, ook alle collega imkers zeggen dat het alle keer minder wordt.
Evert

Gebruikersavatar
Rob en Yvonne
Berichten:37
Lid geworden op:do 07 jun 2007, 13:44
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gestoken!

Bericht door Rob en Yvonne » di 29 jul 2008, 09:26

Jan-Willem,
Ik heb ergens gelezen dat je handen insmeren met een druppeltje kruitnagel-olie help tegen het steken.
Ik gebruik het nu een jaartje en tot nog toe ben ik maar een paar keer gestoken en dat nog door dat ik flink in de kast aan het 'rommelen'was , dan heb je wel recht op een steekje.[}:)]
Iets na de steek is het te deppen met azijn.
Groeten,Rob en Yvonne

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Gestoken!

Bericht door Ruinerweg » di 29 jul 2008, 09:36

Prikplek even kort deppen met onverdunde amoniak (Ja dat schoonmaakmiddel!) doet de pijn direkt verminderen. Nog beter is het goedje in een druppelflesje te doen. Wel de druppel meteden weer opdeppen!

Roel.
[url][/url]www.ruinerimkers.nl

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gestoken!

Bericht door Dirk Blanken » di 29 jul 2008, 16:37

Je handen insmeren met ruwe lijnolie voorkomt ook veel steken.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gestoken!

Bericht door Gerard van Gastel » di 29 jul 2008, 17:44

Jullie behoren vast tot de gelukkigen!
In het begin als ik werd gestoken had ik dezelfde reakties als hierboven beschreven; vochtophoping/zwelling gedurende ca 3 dagen.
Nu ruim 4 jaar later (met maximaal een steek of 10 per jaar) zijn de reakties veel en veel erger geworden.
Enn enkele steek in bv m'n pols geeft dat ik ademhalingsproblemen krijg, rode uitslag op m'n armen, niesbuien, niet meer kunnen slikken, en daarbij een opgezwollen gezicht met tranende ogen. Dit zorgt er voor dat ik minstens 2 uur niet kan autorijden, en pas na anderhalve dag wordt het wat beter.
Heb deze week de epi-pen voorgeschreven gekregen en ook de Tagevil tabletjes. Zelf heb ik een gif-uitzuigpompje gehaald. Grote voorzichtigheid blijft geboden.
Dit najaar ga ik een desensibilisatie kuur volgen.
Hopelijk helpt het allemaal een beetje.

Gebruikersavatar
jawi
Berichten:194
Lid geworden op:ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gestoken!

Bericht door jawi » di 29 jul 2008, 20:04

Inmiddels gaat het alweer stukken beter, ik heb alleen nog jeuk aan de gestoken plekken.
Waar kan je kruidnagelolie kopen?

Groeten,
Jan-Willem

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gestoken!

Bericht door ainanc » di 29 jul 2008, 20:43

Bij de reformwinkel, ook met behandelen, controle van de volken een paar druppels op de theedoek en over het volk maakt ze rustig. Maar je hebt altijd van die volken die zich niets van aantrekken en gewoon doorgaan met hun aanval..[:(!]

Abdurr Inanc

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 145 gasten