Zoek de moer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Re: Zoek de moer

Bericht door A.A. Staals » za 26 jul 2008, 16:58

Ivo schreef:
Als je een raam met brias er in hangt duurt het max 9 dagen voor rijpe moer, dan nog een dag of 4-5 rijpen - bruidsvlucht en dan kan ze direct gaan leggen (al het broed is al uitgelopen).


Ivo
Het duurt minimaal elf dagen alvorens er een jonge moer is. En het duurt dan nog 10 dagen voordat het ingehangen raam broed uitgelopen is.

ad staals

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zoek de moer

Bericht door Dirk Blanken » za 26 jul 2008, 19:17

Jeroen,
De adviezen waren niet slecht maar ik kan me voorstellen dat het je duizelt.
In de zwermtijd haal je tijdig de oude moer van het volk als het volk zwermdriftig wordt samen met de niet afgekomen voorzwerm, daarvan moet je de doppen breken.
De moerloze achterblijver heeft doppen Aalsteren is dan de veiligste methode, maar als je veel tijd hebt kan je ook op een tuter wachten en dan breken.
In jouw geval al dichte doppen had je het volk zonder meer door tweeen kunnen delen met elk deel een paar doppen en nog een reserve aflegger maken ook met doppen(de delen die weggezet worden wat extra bijen bijslaan i.v.m.terug vliegen) en dan alles op z'n beloop laten.
Hoogst waarschijnlijk wordt er niet meer gezwermd en breekt de eerst uitkomende moer de rest van de doppen.
Als er iets mis zou gaan heb je altijd reserve, als het goed gaat kan je altijd verenigen met een krant, als je niet wilt uitbreiden.
Als je het zo doet hoef je de oude moer niet op te zoeken, vaak breek ze dan de doppen en gaat weer leggen.
In mei/juni(zwermtijd) zou ik de moer wel opzoeken en zeker willen weten dat ze in een gedeelte zat, maar eigelijk is dat ook niet nodig dat zie je dan later wel.
Dirk


dertiende

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Zoek de moer

Bericht door A.A. Staals » za 26 jul 2008, 21:34

En als ze geen doppen trekken weer verwijderen? -- Mvg Jeroen van Tol


Als je het raam niet verwijdert heb je kans dat de moer wacht met aan de leg gaan.

ad staals

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Zoek de moer

Bericht door A.A. Staals » za 26 jul 2008, 22:15

Dirk Blanken schreef:
Jeroen,
De adviezen waren niet slecht maar ik kan me voorstellen dat het je duizelt.
In de zwermtijd haal je tijdig de oude moer van het volk als het volk zwermdriftig wordt samen met de niet afgekomen voorzwerm, daarvan moet je de doppen breken.
De moerloze achterblijver heeft doppen Aalsteren is dan de veiligste methode, maar als je veel tijd hebt kan je ook op een tuter wachten en dan breken.
In jouw geval al dichte doppen had je het volk zonder meer door tweeen kunnen delen met elk deel een paar doppen en nog een reserve aflegger maken ook met doppen(de delen die weggezet worden wat extra bijen bijslaan i.v.m.terug vliegen) en dan alles op z'n beloop laten.
Hoogst waarschijnlijk wordt er niet meer gezwermd en breekt de eerst uitkomende moer de rest van de doppen.
Als er iets mis zou gaan heb je altijd reserve, als het goed gaat kan je altijd verenigen met een krant, als je niet wilt uitbreiden.
Als je het zo doet hoef je de oude moer niet op te zoeken, vaak breek ze dan de doppen en gaat weer leggen.
In mei/juni(zwermtijd) zou ik de moer wel opzoeken en zeker willen weten dat ze in een gedeelte zat, maar eigelijk is dat ook niet nodig dat zie je dan later wel.
Dirk


dertiende

samen met de niet afgekomen voorzwerm, daarvan moet je de doppen breken. Leg dit eens uit.
De moerloze achterblijver heeft doppen Aalsteren is dan de veiligste methode, maar als je veel tijd hebt kan je ook op een tuter wachten en dan breken. Dit snap ik ook niet.
Als je het zo doet hoef je de oude moer niet op te zoeken, vaak breek ze dan de doppen en gaat weer leggen. De oude moer doppen opruimen?

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zoek de moer

Bericht door Dirk Blanken » zo 27 jul 2008, 18:24

Ad,
Natuurlijk leg ik je dat uit.
Het volk is zwermdriftig dus heeft doppen.
Je neemt de oude koningin eraf samen met ongeveer de helft van de bijen, als je niets gedaan had was die helft er vanzelf af gekomen als zwerm.
De andere helft van het volk wat achterblijft heeft geen koningin meer maar wel doppen, als je ze breekt ben je aan het Aalsteren.
Maar als je de zwermdoppen laat staan en schat hoe oud ze zijn, weet je ongeveer wanneer je een tuter kan verwachten,en dan kan je het volk breken.
Je kan het volk zonder meer in tweeen delen zonder de moer op te zoeken.
Als je de beide delen van het volk ruim zet dat wil zeggen op twee bakken en er een verhoogd broednest van maakt zwermt de oude moer niet meer en verdwijnen de doppen.
Als een bak vol zit geef je ze toch ook een tweede bak, dus waarom niet gelijk.
Ik heb thuis een mini op twee etages een raam met broed in alle stadia moeten geven omdat ze hopeloos moerloos waren.
Ik had een moer van 2005 gewisseld van een Golzkast en liet haar in de mini inlopen, nu volop eitjes en de doppen weg.
Als ze uitlopend broed hebben verenig ik de mini met de buurman met een krantje.
Met een jonge moer was dit hoogstwaarschijnlijk mislukt maar die oude rustige moer heeft het juiste gedrag, als je dit dan ook nog bij goed vliegweer doet met weinig oude bijen in de kast dan gaat het vaak goed.
Al moet ik toegeven dat ik zoiets niet met een waardevolle moer doe.
Als je alles altijd volgens het boekje doet is imkeren toch saai!
Veel experimenteren is veel interessanter.
Dirk


dertiende

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Zoek de moer

Bericht door A.A. Staals » zo 27 jul 2008, 19:26

Dirk
Zoals je het nu beschrijft is het duidelijker. Je defenitie van Aalsteren is wel nieuw, doppen wel of niet breken, is niet wel of niet Aalsteren. Als je een groot volk in tweeen deelt worden er echt geen doppen opgeruimt. Je mag dit niet vergelijken met een klein volk. Geef je kleine volk een onbevruchte moer gaat dit altijd goed, ze verwachten een jonge onbevruchte moer. Heeft een volk open broed of doppen, zullen ze zelden een bevruchte moer accepteren.
Maar het ging hier om het laatste probleem van Jeroen. Omdat op te lossen moet hij weten of het volk moerloos is. Pas dan kan hij besluiten om te verenigen of door te gaan een jonge moer te kweken.

ad staals

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zoek de moer

Bericht door Jeroenvt » zo 27 jul 2008, 22:46

Dirk Blanken schreef:De adviezen waren niet slecht maar ik kan me voorstellen dat het je duizelt.
In de zwermtijd haal je tijdig de oude moer van het volk als het volk zwermdriftig wordt samen met de niet afgekomen voorzwerm, daarvan moet je de doppen breken.
De moerloze achterblijver heeft doppen Aalsteren is dan de veiligste methode, maar als je veel tijd hebt kan je ook op een tuter wachten en dan breken.
In jouw geval al dichte doppen had je het volk zonder meer door tweeen kunnen delen met elk deel een paar doppen en nog een reserve aflegger maken ook met doppen(de delen die weggezet worden wat extra bijen bijslaan i.v.m.terug vliegen) en dan alles op z'n beloop laten.
Hoogst waarschijnlijk wordt er niet meer gezwermd en breekt de eerst uitkomende moer de rest van de doppen.
Als er iets mis zou gaan heb je altijd reserve, als het goed gaat kan je altijd verenigen met een krant, als je niet wilt uitbreiden.
Als je het zo doet hoef je de oude moer niet op te zoeken, vaak breek ze dan de doppen en gaat weer leggen.
In mei/juni(zwermtijd) zou ik de moer wel opzoeken en zeker willen weten dat ze in een gedeelte zat, maar eigelijk is dat ook niet nodig dat zie je dan later wel.
Dirk


dertiende

Wat ik nu heb gedaan lijkt er toch op? Alleen ik kan de kunstzwerm gebruiken om wel of niet te verenigen, alhoewel jouw methode ook kan. Ik ben alleen de moer later kwijt geraakt. De kunstzwerm (met de oude moer) is zeker niet moerloos. Wellicht is de jonge moer opgegeten door een koolmees bij de bruidsvlucht, of is ze per ongeluk in de kast naast haar kast terecht gekomen. Een tijdje terug was het een keer heel erg druk bij beide kasten... Vandaag nog geen eitjes. Ik kijk het nog tot halverwege de week aan en ga dan denk ik verenigen. Ik ga dan met de geplande hoeveelheid volkjes de winter in ipv ééntje extra.

Volgens mij kan dit zonder al te veel risico?

Bij de weg, wat is dertiende?

Groet Jeroen

--
Mvg Jeroen van Tol

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zoek de moer

Bericht door Jeroenvt » di 29 jul 2008, 21:10

Eitjes!!!

Ik heb nog goed gekeken of het er 1 per cel was, en of ze netjes in het midden lagen, maar het lijkt allemaal goed. Wel allemaal chagrijnige volken, geen dracht terwijl de zon schijnt? Maar dat is meer iets voor een ander topic. Nu dit volk in de gaten houden.

--
Mvg Jeroen van Tol

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Zoek de moer

Bericht door Bart Maes » wo 30 jul 2008, 19:04

Wel allemaal chagrijnige volken, geen dracht terwijl de zon schijnt?


Als je kolonies in het voorjaar en tijdens de dracht zachtaardig waren, dan kan je die staat van chagrijnigheid eventueel toeschrijven aan het telen van koninginnen. Ik weet het ook niet zeker, maar merk het altijd in de periode dat mijn kunstzwermen hun doppen optrekken en verzorgen. Eenmaal de koningin aan de leg is wordt alles weer 'koek en ei tss de bij en de imker':D

met imkersgroet!
Bart

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zoek de moer

Bericht door Jeroenvt » zo 03 aug 2008, 15:37

Moer is lekker aan de leg, ik zag larfjes. Maar ook de andere volkjes waren vorige keer zo chagrijnig. Er is van de week nog wat dracht geweest en ik zag dus bij alle volkjes weer voorraadjes honing. En allemaal minder chagrijnig vanmiddag. Eigenlijk is deze beginner erg tevreden [:)]

--
Mvg Jeroen van Tol

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon en 114 gasten