hoelang duurt het nog?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: hoelang duurt het nog?

Bericht door Dirk Blanken » ma 28 jul 2008, 23:44

Roger,
Stel het volk zit nu op een volle bak en er is veel te halen vooral klaver bij deze temperaturen moet je dan op 1 bak laten zitten?
Je beperkt dan de koningin om te blijven leggen.
Ruimte aan de onderkant kan je ze altijd geven
Dirk


dertiende

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: hoelang duurt het nog?

Bericht door de vos roger » di 29 jul 2008, 08:24

Ivo zijn volk zit nog niet op een volle bak,hij heeft nog twee vulblokken die ik zou wegnemen en vervangen door wasraat.
Dirk,als er nog véél dracht zou zijn dan zou ik zeggen geef ze ruimte.
Maar op de meeste plaatsen loopt de dracht naar zijn einde.(Alé bij ons toch)
Daarom zeg ik ook beetje bij beetje bijvoederen zodat de koningin nog ruimte heeft voor haar broednest.
Je moet niet de massa's bijen hebben om goed in te winteren,maar de sterke goed gevoede bijen.Door enigszins het broed te beperken worden de larven beter gevoed en heb je sterke winterbijen straks.
Deze week de laatste keer geslingerd,en nu wordt het inwinteren geblazen hier.Welke nederlander zong alweer dat liedje "t'is weer voorbij die mooie zomer ....die zomer die begon zo wat in mei...." [:)]
groetjes

roger

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: hoelang duurt het nog?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 29 jul 2008, 17:26

Meneer Coxx??

JP

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: hoelang duurt het nog?

Bericht door Dirk Blanken » di 29 jul 2008, 18:20

Roger,
Mijn volken halen goed o.a. op witte klaver bij deze temperaturen en groeien als kool.
Natuurlijk is het afhankelijk van de productie van de koningin of je ruimte moet geven.
Vandaag de eerste zwerm gehad met een jonge geknipte koningin begin juni de eerste eitjes in een mini-plus inmiddels op 5 etages en vandaag er van door.
De geknipte koningin voor de kast opgezocht en in een kooitje gedaan en het kooitje aan een touwtje in de korf gehangen en gedeelte van de zwerm er bij geklopt en de kieps na een half uur voor 3/4 vol dus zat de mini overvol.
De mini nagekeken en alleen dopjes met eitjes gevonden en erg veel broed dus over drie weken zit de mini weer bomvol.
Ik vind het zonde om de koninginnen die zo goed zijn niet in te winteren, dit jaar practisch geen uitval en dan krijg je deze toestanden.
De kasten brommen de hele nacht door om alles in te dikken.
Een voordeel er zijn hier zeer weinig groenbemesters ingezaaid dus met een late dracht behoeven we geen rekening te houden.
Het enige wat hier en daar staat is luzerne en dat kan ook veel geven bij deze temperaturen.
Maar na het maaien is het in een keer afgelopen.
Ik weet wel dat ik het niet red met 1 BK die 3 tot 5 ramen voer en stuifmeel bevat en zet een tweede met veel kunstraat onder en verhoog het broednest(drie ramen met broed naar beneden)
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: hoelang duurt het nog?

Bericht door willem » di 29 jul 2008, 19:25

de vos roger schreef:
Welke nederlander zong alweer dat liedje "t'is weer voorbij die mooie zomer ....die zomer die begon zo wat in mei...." [:)]

Hallo Roger
Ik zing dat regelmatig maar om de een of andere rede is de omgeving daar niet blij mee [?].
Ik denk dat je Gerard Cox in gedachten hebt.
Groeten, Willem

Gebruikersavatar
jawi
Berichten:194
Lid geworden op:ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: hoelang duurt het nog?

Bericht door jawi » di 29 jul 2008, 20:00

Hoe lang gaan bijen eigenlijk nog door met bouwen? Uitgaande van een goede dracht en goed weer.

Groeten,
Jan-Willem

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: hoelang duurt het nog?

Bericht door de vos roger » wo 30 jul 2008, 08:36

willem schreef:
de vos roger schreef:
Welke nederlander zong alweer dat liedje "t'is weer voorbij die mooie zomer ....die zomer die begon zo wat in mei...." [:)]

Hallo Roger
Ik zing dat regelmatig maar om de een of andere rede is de omgeving daar niet blij mee [?].
Ik denk dat je Gerard Cox in gedachten hebt.
Groeten, Willem

Just Willem die is !:D

roger

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: hoelang duurt het nog?

Bericht door Dirk Blanken » wo 30 jul 2008, 18:49

[quote]Geplaatst door jawi

Hoe lang gaan bijen eigenlijk nog door met bouwen? Uitgaande van een goede dracht en goed weer.

Bij goed weer en goede dracht en een goed leggende koningin gaan ze door met bouwen naar behoefte.
Zodra de dracht in het najaar(augustus) stopt wordt er weinig meer gebouwd.
De koninginnen gaan dan meestal ook minder leggen.
Kleine volken kan je dan nog wat stimuleren door ze langzaam te voeren en zo dracht te simuleren.
Met het landras vroeger was dit veel duidelijker te zien.
Dirk
Dirk

dertiende

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: hoelang duurt het nog?

Bericht door Bart Maes » wo 30 jul 2008, 19:11

Ik heb de meeste jonge volken allemaal een raam losse suiker mee gegeven. Dat werkt ook om de volken een beetje te onderhouden en op gang te houden. Zo hoef ik ze ook wat minder vaak te drijfvoeren.


Jelte, wat moet ik hierbij verstaan? Gewoon een leeg opgebouwd raam opvullen met poedersuiker?

met imkersgroet!
Bart

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: hoelang duurt het nog?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 30 jul 2008, 22:16

Idd is het misschien niet duidelijk. Een raam losse suiker noem ik een raam dat aan de beide kanten twee triplexen stukjes hout heeft. Daartussen kan dan de suiker. Ideaal!
Verder heb ik twee types. Een waarbij 1 zijkant helemaal dicht is. En het ander type: waarbij alle twee zijden van boven open zijn. Bij de laatste is het dus niet praktisch!! om de suiker daarin te krijgen. Het is een kriem en het lukt mij bijna nooit zonder te morsen (Ik heb ze ook maar gekregen anders had ik ze niet gekocht). Achterliggende gedachte is natuurlijk dat bij twee open zijden de bijen er makkelijker in en uit kunnen. Echter dat is onzin. Ze kunnen bij het eerste type er net zo makklijk uit.
Verder bouwen de bijen wel eens een randje raat onder de toplat. Deze kan zo worden verwijderd. Je weet als imker dat je dan te laat bent met het geven van kunstraat. Verder als je ze nu vult en in de onderbak hangt dan hebben de bijen ze op voordat ze de winter ingaan. Je hebt dat meteen kantblokken geinstalleerd en hoeft de volken daarvoor niet meer over de kop te halen. Bovendien kunnen de bijen naar eigen behoefte suiker halen. Natuurlijk kun je de honing van deze volken niet meer oogsten.

JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon en 112 gasten