stertselen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

noëlvis
Berichten:59
Lid geworden op:ma 27 jun 2005, 21:42
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: stertselen

Bericht door noëlvis » zo 17 aug 2008, 11:39

ik heb gisteren eens de kast volledig doorzocht. Ik heb geen broed gevonden maar wel de moer. Het was een ongemerkte (de oude moer was verdwenen). Op het moment dat ik ze wil grijpen vliegt ze weg onmiddellijk neemt ze hoogte en verdwijnt uit het zicht.

Ik heb de kast verplaatst (een plaats opgeschoven) en een nieuwe in de plaats gezet (met enkel ramen uit de oude kast).

Ik had de bedoeling om 's avond als de oude bijen waren afgevlogen de jonge te verenigingen met een geteelde moer. Maar 's avonds zaten er geen bijen meer in. De nieuwe kas was echter weer volledig bevolkt.

En nu komen we terug op het onderwerp. Bij de oude kast waren er later op de middag stertselende bijen bij de nieuwe niet. Mag ik dan besluiten dat de moer terug op haar nest is?

groeten

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: stertselen

Bericht door A.A. Staals » zo 17 aug 2008, 12:12

Stertselen:
Bijen stertselen om te ventileren en om geur te verspreiden oa bij invliegen van jonge bijen en bruidsvlucht van de moer. Veel van de reactie's hebben betrekking op het "huilen" van een volk bij moerloosheid. Wanneer een moer opvliegt gaan de bijen ook stertselen en keert de moer meestal op de zelfde plaats terug. In dit geval kast een plaats opschuiven zullen (bijna) alle bijen terug gaan naar de oude positie. De "jonge" bijen uit de broedloze kast gaan terug naar de moer.
(opm. een moerloos volk zonder broed kan men vaak over laten lopen naar een moer goed volk door ze dicht tegen elkaar te schuiven en een brug te maken van de ene naar de andere vliegplank).

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten