voeraanbod

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Menkveld
Berichten:40
Lid geworden op:ma 30 jun 2008, 09:13
Locatie:Nederland
Contacteer:
voeraanbod

Bericht door Menkveld » vr 22 aug 2008, 18:19

Hallo imkers,
Op 5,5 ha doe ik al 5 jr aan verschraling en natuurontwikkeling. Ik heb sinds eind juni 1 kast met bijen. Hoe stel ik vast voor hoeveel kasten(met bijen) ik zelf voer heb????
Als je kasten naar een koolzaadveld brengt, zul je wel normen daarvoor hebben, meer geen enkele plant bloeit eeuwig en bij mij thuis gaat het om een permanente plaats. Het is onmogelijk enkele planten, groepen, en bijna uitgebloeide of half uitgebloeide en beginnende bloeiers om te rekenen naar hectares. Is hiervoor nog een handvat????
Mijn mentor vindt dat ik voer zat heb, maar dit gegeven verrijkt mijn kennis niet.
En wordt er dan rekening gehouden met concurrenten, want op de bijenplanten wemelt het ook van andere snoepers?!!
laatste vraag, voor stuifmeeldeskundigen:
Stel in theorie: een bloem bloeit 14 dagen. Een volle week regent het en de bijen komen niet buiten (commentaar hierop even achterwege laten svp). Welk percentage van de nectar of stuifmeel is in de ene week nog beschikbaar voor de bijen??
groeten evert

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: voeraanbod

Bericht door maartenkleijne » vr 22 aug 2008, 19:52

Je bijen vliegen in een straal van 3 km of nog verder.
Je thuisbasis van 5,5 ha is een klein stukje van het drachtgebied.
Volgens de boekjes hebben de bijen 'thuis' vooral belang bij een goed pollenaanbod, zodat ook bij slecht weer steeds vers stuifmeel voor het broednest binnenkomt.
Omdat ik soortgelijke plannen heb als jij ben ik heel alert op informatie over jouw vraag.
Bij maximale dracht -bv koolzaad- is 4-6 volken per ha niet ongebruikelijk.
In jouw plan is geen maximale dracht maar jaarrond een redelijk stuifmeelaanbod en incidenteel een paar weken ook best veel nectar, als een bloemsoort 'explodeert'.
Je streven naar verschraling zal de pollendracht alleen maar versterken maar de nectardrahct beslist niet. De meeste nectarplanten hoduen juist van een beetje voedzame grond; uitzonderingen zoals heide geven niet elk jaar nectar afhankelijk van het weer en andere invloeden.
Ik denk dat jouw landje met pollenaanbod 5-6 volken gezond kan houden, maar nectar zullen ze in de omgeving moeten zoeken, en dat zit in Hengelo volgens mij wel goed.
Zelf heb ik een landje van 2,5 ha in Spanje op vruchtbare mergelgrond.
Ik ga daar jaarond maximale dracht veroorzaken en -hoop ik- plaats bieden aan maximaal 4 volken. Maar honing zal ik vermoedelijk alleen ik het voorjaar oogsten: eerst een rondje amandelen met tijm en rozemarijn, en daarachteraan nog een keer kruisbloemigen. Daarna ben ik blij als ik ze leven kan houden met zomerbloemen, zoals zonnebloem, wilde peen en venkel; maar door de droogte nectarren die minimaal.





gr,
maarten

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: voeraanbod

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 22 aug 2008, 22:41

Als je met de bijen naar het koolzaad gaat, geldt als norm inderdaad 4-6 volken per hectare. Maar als het koud en guur weer is tijdens de koolzaadbloei, kunnen de bijen wellicht amper hun kostje bij elkaar vliegen. Bij temperaturen boven de 20 graden daarentegen, zouden 10 volken op diezelfde hectare in overvloed halen. Hiermee wil ik maar aangeven dat veel meer de (wisselende) omstandigheden er toe doen, dan dat je de vaste gegevens (oppervlakte drachtgebied, drachtplanten etc.) kunt omrekenen in zekerheden. Het zijn juist de onzekerheden waar je als imker mee te maken hebt. Dus even voeren als er een drachtpauze valt, de honing oogsten als de volken het missen kunnen, ruimte geven of nemen naar behoefte, en noem maar op. Het blijft boeiend!
"mentor" Eddy

Menkveld
Berichten:40
Lid geworden op:ma 30 jun 2008, 09:13
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: voeraanbod

Bericht door Menkveld » za 23 aug 2008, 10:36

Dag Maarten en "mentor" Eddy.
Dank voor jullie reactie. Het is mij duidelijk dat jullie werken met veel ervaring. Uitgaande van normaal weer zodat je niet hoeft bij te voeren, kijken jullie naar de bijtjes die met stuifmeelklompjes komen aanvliegen en in de kast of er voer aanwezig is. Ervaring is veel waard en ik kan me voorstellen dat je er goed mee uit de voeten kunt. Ik heb geen ervaring.
Naar mij vertaald betekent dat bijenbeleid dus gewoon "verwachten" en "hopen", en controleren. Maar zo zit ik niet in elkaar. Ik probeer gegevens te gebruiken, uitgaande altijd van gemiddelden en normaal weer. Blijkbaar is er dat niet.
Naar aanleiding van Maartens opmerking over honing:
Uitgangspunt hierbij is de drachtplantengids op deze site.
Ik heb meerdere grote lindebomen staan, vuurdoorns, veldesdoorns, krentebomen, sporkehout, die volgens deze gids tot redelijke tot goede honingbomen zijn.
Ik heb van al mijn bomen en planten een overzicht gemaakt van bloeitijd, en dit in een lijngrafiek geplaats, zodat de verdeling in beeld komt, Maar dit zegt niets over de hoeveelheid.
Ik begrijp wel dat als ik flink door fok met de bijen, er wel plaats is voor een tweede kast.
Voorlopig blijft het abracadabra.Ik zou toch meerdere imkers willen vragen, zich aan een reactie te wagen.
groeten Evert

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: voeraanbod

Bericht door Dirk Blanken » za 23 aug 2008, 18:42

Evert,
Als ik 5.5 HA tot mijn beschikking had met waarschijnlijk veel open gedeeltes met grassen etc dan ging ik op m'n zitmaaiertje zitten en maakte er een mooi kronkelpad doorheen.
Daarna ging ik zoveel mogelijk willekeurig drachtplanten aanplanten die goed tegen verwildering kunnen dus zich kunnen handhaven.
Willekeurig geeft een natuurlijk effect.
Raadpleeg wilde plantenboeken samen met drachtplantengidsen.
Natuurlijk rekening houden met de grondsoort.
En dan elke morgen eerst even door de tuin lopen in je nachtdracht.
Je merkt dan dan sommige soorten planten het uitzonderlijk goed doen en sommige niet.
Een paar mooie vijvers erin, ik zou er wel zin in hebben, zo'n paradijsje te scheppen.
Als je naast me zou wonen zou ik je er zeker mee helpen.
Dirk




dertiende

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: voeraanbod

Bericht door Dirk Blanken » za 23 aug 2008, 19:30

Evert,
Dat was je vraag niet.
Je wilt weten hoeveel volken je zou kunnen houden op je 5.5 HA.
Dat is afhankelijk van:
Het konstante aanbod van nectar en stuifmeel en dat is weer geheel afhankelijk van wat er staat, en het weer.
Sommige planten groeien en bloeien maar door andere zijn na een week uitgebloeid.
Het beste is om zoveel mogelijk variatie aan te brengen.
Dus een antwoord op je vraag is eigelijk niet goed mogelijk.
Bijen zullen zeker zoals eerder gezegd buiten je eige grond stuifmeel en nectar halen afh. van de weersomstandigheden, maar als het dichtbij te halen is zullen ze dat zeker benutten.
Ik weet niet om welke grondsoort het gaat en dat is voor nectar wel degelijk van belang vooral als het weer tegenwerkt en het lange tijd droog is.
De meeste mensen met veel grond hebben niet de beste grondsoort.
Als je arme grond hebt en de dracht sterk verbeterd??? dan zou ik er rustig een volk of 5 neerzetten.
Bij goede grond tenminste 10.
Maar het is eigelijk niet te bepalen zeker niet als je niet meer informatie geeft.
Kijk eens naar andere imkers in de buurt hoe die met succes hoeveel volken houden.
Dirk


dertiende

Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: voeraanbod

Bericht door Ati » zo 24 aug 2008, 23:27

Ik begrijp wel dat als ik flink door fok met de bijen, er wel plaats is voor een tweede kast.


Evert, 1 volk is so wie so een te smalle basis om te imkeren. "een volk is geen volk". Je moet minstens twee volken hebben want dan kun je het volk nog redden met eitjes uit het andere volk, als het moerloos raakt.

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: voeraanbod

Bericht door Leo van der Heijden » ma 25 aug 2008, 22:06

Evert,

In je inleidende stukje stel je al de vraag “En wordt er dan rekening gehouden met concurrenten,” Je doelde hiermee op andere insecten, maar wat dacht je van bijenvolken in de omgeving van jouw 5,5 ha. Maarten schreef al dat jouw bijen zeker ook buiten jouw grondgebied zullen foerageren. Omgekeerd kunnen ook bijenvolken uit de omgeving bij jou op bezoek komen. Dus ook het aantal volken dat rond jouw grondgebied staan tellen mee in de bepaling hoeveel volken jij kunt plaatsen. Je zou dus een plattegrond moeten hebben van jouw standplaats met een straal van 3 km erom heen. Ga dan na hoeveel bijenvolken er al in deze straal staan. Ga ook na hoeveel potentiële dracht er in dit gebied aanwezig is. (dat is lastiger dan dat ik het zo opschrijf). Aan de hand van de dracht zou je uit moeten rekenen hoeveel bijen volken er per ha kunnen staan. Hier zijn echter geen tabellen voor. Ik zou zeggen (natte vinger werk) bij weinig dracht reken dan op 1 volk per 40 ha. Is er veel dracht reken dan op 4 volken per 40 ha. Reken hierbij ook de volken mee van andere imkers die in de cirkel 3 km rond je stand staan.
Makkelijker is het om proefondervindelijk vast te stellen hoeveel volken je kan houden op jou stuk grond. Breid je aantal volken langzaam uit en hou de voedselvoorraad het hele jaar in de gaten. Bij een bepaalde hoeveelheid bijenvolken zul je, gemiddeld over een aantal jaren, minder honing gaan oogsten. Dan zit je dus over het optimum van het aantal bijenvolken.
Maar in Nederland met het terug lopend aantal imkers en dus minder aantal volken kan je al snel per standplaats een kast of 4 minimaal kwijt. Ik zou dus niet al te moeilijk doen en gewoon je aantal volken uitbreiden naar 4. Je hebt dan de mogelijkheid om een minder goed volkje op te ruimen en een moerloze volkje een raam eitjes van een ander volk te geven. Als je maar 1 kast hebt dan zul je beide mogelijkheden niet toepassen.

Met vriendelijke groet, Leo.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten