Honingprijs

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

DE BIEZEN
Berichten:315
Lid geworden op:di 28 mar 2006, 21:34
Locatie:Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:
Re: Honingprijs

Bericht door DE BIEZEN » vr 29 aug 2008, 12:34

We hebben deze discussie eens vaker gehad. Vraag en aanbod bepaald de prijs. Als je te hoog zit blijf je er sowieso mee zitten. Tinus gaf het al aan. Ook ik ben blij met € 2,50

Maar als het in andere streken zoveel makkelijker gaat: Afname van 250 potjes a € 2,25

Wie????????????????????????????????????????????

Gerard

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honingprijs

Bericht door Dirk Blanken » vr 29 aug 2008, 19:55

Gerard.
2.50 euro per pot voor al dat werk.
Ik zou het de bijen teruggeven voor die prijs.
Gewoon minder slingeren en 4 euro vragen.
Dan heb je minder werk en minder irritatie.
Ik vraag 4 euro voor huisverkoop tot 19 potten en 3 euro voor 20 en meer.
Als het voor wederverkoop is 3 euro en dan natuurlijk per doos 20 potten.
Ik denk dat als de plaatselijke gewonnen honing zo goedkoop wordt verkocht veel mensen denken "als dat maar goed is"
Mijn honing staat te koop voor 5.50 euro bij wederverkoop en als de kwaliteit perfect is hebben mensen die het kopen met die prijs geen probleem.
Als ik weer wat heb hoef ik maar te bellen.
Ik koop ook wel eens bijzondere honing zoals korenbloemhoning voor 4 euro per kilo gewoon uit liefhebberij en verkoop het dan ook voor de zelfde prijzen.
Ik zou zeggen Bart en alle andere twijfelaars 4 euro is een goede zeer redelijke prijs voor verkoper en koper.
Als je al het werk en de investeringen zou moeten rekenen zou het veel duurder moeten zijn.
Dirk





dertiende

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honingprijs

Bericht door Gerard van Gastel » vr 29 aug 2008, 21:31

Het is en blijft een kwestie van vraag en aanbod.
In gebieden met veel imkers zal de prijs mogelijk lager liggen.
Ik vraag me wel af waarom sommigen onder ons zeggen de honing aan de bijen terug te geven en de moeite te sparen in plaats van te verkopen voor 2,50. Dit slaat echt als een l*l op een drumstel.

Als ik zo gemakkelijk voor een hoge prijs (€ 4-5)zou kunnen verkopen dan kocht ik meteen die van de Biezen voor 2,50,
gemakkelijker kun je ze niet verdienen. Maar dat zit er niet in in onze omgeving.

Kees van Gortel
Berichten:92
Lid geworden op:do 15 nov 2001, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honingprijs

Bericht door Kees van Gortel » vr 29 aug 2008, 21:36

Wanneer je de honing voor die prijs in de pot verkoopt kun je ze beter in een emmer aanbieden. Dat is de moeite van het potten niet waard zou ik zeggen.
Andersom: Zo te zien moeten er hier en daar goedkope aanbiedingen van honing in emmers te vinden zijn, maar dat zou per streek wel eens verschillend kunnen zijn.
In toeristische streken zie ik heel veel actieve honing verkoop voor een goede prijs. Perfecte aanbieding (ook dat is verschillend) met een goed product. Laten we er werk van maken!!!

Maar nu de heideraathoning. Wie heeft ze al geproefd en geprijsd?

hgr.

Kees
http://www.imkerijdeouwestok.nl

Gebruikersavatar
janmol1h
Berichten:79
Lid geworden op:ma 09 aug 2004, 17:20
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roderwolde
Contacteer:

Re: Honingprijs

Bericht door janmol1h » vr 29 aug 2008, 22:45

Vorig jaar verkocht ik mijn honing voor 3 euro en dit jaar voor 3,50.
Eerst had ik er wat moeite mee, maar mijn klanten vinden het niet duur en betalen het graag vor zo'n mooi product.
3 potten gaan voor een tientje.
Uiteraard zit het in een nieuwe pot en deksel,compleet met een etiket........
Vaak krijg ik de potjes weer terug, scheelt weer.

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Honingprijs

Bericht door Astrid Schoots » za 30 aug 2008, 11:21

Gerard van Gastel schreef:

(...) Ik vraag me wel af waarom sommigen onder ons zeggen de honing aan de bijen terug te geven en de moeite te sparen in plaats van te verkopen voor 2,50. Dit slaat echt als een l*l op een drumstel.

Ik vind dat niet zo gek, maar ik denk dat Dirk vooral bedoelt: minder slingeren (dat schrijft hij ook even verder). Want rijk worden kan je niet van honingverkoop, dus moet het leuk blijven: inderdaad, weggeven of een kwalitatief goede prijs vragen. (mijn mening; tussen 3,50 en 4,-). Maar hoe je het ook bekijkt, de bijen blijven nummer één, dus een flink aantal kilo's honing overlaten voor de winter is geen luxe, daar hebben de bijen gewoon recht op.
Astrid

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Honingprijs

Bericht door m.kolsters. » za 30 aug 2008, 12:11

De bijen in voeren is goedkoper dan de honing laten zitten.
Als de bijen roer krijgen van de honing vind ik dat je beter kan slingeren ook al beur je maar 2,50 per pot.
Je wil toch allemaal een hobbie,dan ook niet zeuren.
En als ze honing te koop vragen geven ze ook geen donder.
Als je bijzonderen honing kan kopen voor 4,00 euro per kg dan is een pot voor 2,50 echt niet slecht en voor 3,00 goed en voor 3,50 zeergoed.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honingprijs

Bericht door Gerard van Gastel » za 30 aug 2008, 12:43

Astrid,
Ik begrijp dit ook wel, maar we gaan met onze bijen naar het koolzaad, naar de linden, thuis halen ze behoorlijk veel, je kunt dit echt niet laten zitten voor het inwinteren.
En om dan te slingeren (dan praat je ook nog eens over zo'n 300 kg honing) en het vervolgens weer terug te voeren (waarbij je jezelf moet afvragen of het beter is dan suiker!) in plaats van te verkopen voor 2,50, dat zie ik echt niet zitten.
Al vind ik 2,50 ook wel erg weinig, maar blijkbaar kan de prijs daar niet hoger.....
Ik verkoop hier voor 3,00 per 500gr aan de tussenhandel, en niet aan particulieren, maar het loopt hier geen storm voor mijn honing, de verkoop gaat zeker niet vanzelf.

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Honingprijs

Bericht door Bart Maes » za 30 aug 2008, 14:10

Ik verkoop mijn honing aan 4,50 euro de halve kg. De glazen bokaals zijn proper met mooi verzorgt etiket. Reclame moet ik er niet voor maken. Mocht ik alles snel kwijt willen, dan is dat zo gebeurt. Ik hou rekening met "vraag en aanbod", er is nogal wat bijensterfte in de regio waar ik woon. En dat trekt zich door naar aanbod van lokale honing. Als je de honingprijs bekijkt in grootwarenhuizen, dan vind ik niet dat je als imker je prijs ook moet drukken. Die het te duur vind moet maar wat suiker kopen, zeg ik altijd :D.

Ik zou zeggen Bart en alle andere twijfelaars 4 euro is een goede zeer redelijke prijs voor verkoper en koper.
Als je al het werk en de investeringen zou moeten rekenen zou het veel duurder moeten zijn
(Dirk Blanken)


Er is veel werk aan maar je wilt het dan ook goed doen[:)]. In mijn prijs is de 0,5 euro statiegeld voor de bokaals. Dat is iets wat ik nog niet zo lang doe, maar de voordelen zie je snel. Ieder jaar nieuwe honingpotten moeten kopen is ook weer wat.


met imkersgroet!
Bart

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Honingprijs

Bericht door Eddy Geurtsen » za 30 aug 2008, 17:56

Als ik lees voor welke bedragen de honing wordt verkocht begrijp ik niet waarom we ons afvragen of 14 kilo suiker als wintervoer genoeg is. Waarom voor de prijs van enkele potjes honing risico's nemen bij het inwinteren?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 73 gasten