boze bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: boze bijen

Bericht door Erik Speksnijder » vr 05 sep 2008, 17:21

Rene,

Jouw probleem klinkt als een typisch beginnersprobleem. Ik weet niet, hoe lang je al bijen hebt, maar ook de allermooiste rasbij, kan bij een beginner f-16 neigingen krijgen. De reden hiervoor is dat er vaak wekelijks te lang en met veel rook in de bijen gerommeld wordt. Nu moet je het woord "rommelen" me maar niet kwalijk nemen; dat rommelen doet iedereen in de eerste jaren.
Natuurlijk zitten er soms gewoon rotzakken tussen, maar een rotvolk is in 90% van de gevallen te wijten aan de imker. Ga voor het vergelijk maar eens kijken bij een grote imker, die het imkeren tot in de vingers beheerst. Bijna altijd kun je zo'n stal met vele tientallen kasten (waaronder vaak niet alleen raszuivere volken) zonder problemen betreden.
Een haag of schutting kan helpen, maar desondanks is dit beslist geen garantie. Bijen die door de imker giftig zijn gemaakt, nemen ook iedereen achter zo'n schutting te grazen. Ik ben genoeg imkers tegen gekomen, waarvan de bijen, ondanks schutting/haag, je tientallen meters achtervolgen. Alleen een andere manier van werken zal uiteindelijk echt baten: minder lang kijken in een volk en alleen als het weer en het volk meewerken, minder rook gebruiken (ook water kan soms helpen), wees niet te bang voor zwermen - leer de zwermverschijnselen goed kennen en in te schatten - gaat het een keer mis, so what?, probeer honing te oogsten zonder dat de bijen hiervoor op kop gezet worden, laat voldoende honing zitten etc.
Succes.





Erik

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: boze bijen

Bericht door Gerard van Gastel » vr 05 sep 2008, 17:35

Dat is een mogelijkheid Erik (en dat voor iemand die zelfs op z'n foto nog een kap moet dragen...)
maar het kan ook met atmosferische storingen te maken hebben.
Vaak lees ik op dit forum dat iemand lastige bijen heeft op dezelfde dagen dat dat ook bij mij het geval is.
De ene dag zijn ze heel rustig, de volgende dag hangen ze massaal rond het erf (ca 100 mtr afstand), en soms is dat na enkele uren alweer over terwijl ik dan dagenlang niet in de buurt van de kasten ben geweest.
Ook volgens de "Kosmos agenda" zijn er dagen die erg ongunstig zijn voor de bijen, je kunt dan ook beter niet in je volken werken.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: boze bijen

Bericht door Dirk Blanken » za 06 sep 2008, 18:56

Gerard,
Ik vind de foto van Erik wel grappig maar die foto wil nog niet zeggen dat hij geen zachtaardige bijen heeft, hoogstens heeft het er toe bijgedragen dat jij weer eens een cynische opmerking kon plaatsen en ik moet zeggen daar ben je goed in zelfs als het eigelijk niet nodig is.
Ik was vanmiddag bezig in mijn bijen en merkte dat een volk wat nog op 1 bak stond maar heel langzaam meer voer opnam, dus even open gemaakt.
Te veel voer en elke vrijkomende cel gevuld met voer, en dus loodzwaar dus moest er een bak onder.
Dat is zo klaar maar onder 8 ramen was uitgebouwd met darrenraat met voer.
Snel werken i.v.m roverij dit is niet mijn manier van werken dus voortaan gaat er als er nog niet aan toe zijn gewoon een extra bak onder en twee broed naar beneden dan redden ze zich wel.
Met gieters elk druppeltje voer verwijderd en nu is het weer rustig na een 4 uur.
Ze beginnen overal te zoeken ook bij de buren en dat moeten we niet hebben.
Natuurlijk had ik het gewoon vanavond moeten doen.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: boze bijen

Bericht door Erik Speksnijder » za 06 sep 2008, 22:10

Gerard van Gastel schreef:
Dat is een mogelijkheid Erik (en dat voor iemand die zelfs op z'n foto nog een kap moet dragen...)

Die foto dateert nog uit mijn jonge jaren toen ik ook af en toe steekduivels had, maar zowiezo geneer ik me niet voor het dragen van een kap - ik geef niets om een steek in mijn armen, handen of ander ledemaat, maar m'n neus is me iets dierbaarder [:o)].
Omdat ik bij m'n ouders in de tuin bijen heb en hier regelmaat voor de kasten gespeeld wordt door de kleinkinderen, ik bijen in een heemtuin had staan, waar jaarlijks 35-40.000 man langs liepen en op een kinderboerderij, waar jaarlijks schoolklassen mee de bijen in gingen, heb ik inmiddels wel geleerd om m'n bijen rustig te houden [;)].

Erik

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: boze bijen

Bericht door remolen » za 06 sep 2008, 23:22

Heren en dames..
ik heb wel het gevoel dat het al veel beter gaat hoor. Ik heb vandaag een behandeling uitgevoerd tegen varoa mijt. Heb dus de kasten uit elkaar gehad. het ging heel goed. Ik was rustig heb weinig gestoten. De bijen bleven ook lekker rustig. Had geen handschoenen aan. ben niet gestoken. Vanmorgen en vanmiddag op 1 meter van de kasten (natuurlijk niet er pal voor) zitten kijken naar de stuifmeel halende bijen. Er kwam niet een geiriteerd zoemen. ik geniet van die beestjes. (hoop niet dat jullie mij idioot vinden)
de schutting werkt goed. ze komen niet meer in de tuin waar mijn vrouw en kinderen lopen.

groet van Rene

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: boze bijen

Bericht door Gerard van Gastel » zo 07 sep 2008, 10:43

Dirk, "zelfs als het eigelijk niet nodig is"
nódig is het volgens mij nooit, maar het komt spontaan in me op als ik iets lees.

Erik, "geleerd om m'n bijen rustig te houden",
Denk je niet dat er meer zaken invloed hebben op het gedrag van je bijen dan alleen jouw handelswijze?
En dan doel ik nogmaals op atmosferische invloeden zoals oa onweersdreiging, maar ook de stand van de maan en/of planeten zoals beschreven door Maria Thun?

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: boze bijen

Bericht door martin b » zo 07 sep 2008, 12:21

Even rustig kijken naar de vliegplak, wat doen de bijen is alles normaal zo als het hoor dan kun je rustig kijken in de kast. Ik gebruik al heel lang geen bescherming meer zelf mij twee dochters (12-14) vonden het naar een keer met de bijenkap niet meer nodig, om zo'n ding op te zetten. Van de zomer gelijk in een kast gekeken, had haast, plank er af en gelijk twee keer gestoken, kast weer dicht. Kijk ik op de vliegplak ligt er een dode hommel op. Dus niet zo vreemd dat ze steeklustig zijn, eigen schuld dikke bult.[:I][:I]

martin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], weertman en 23 gasten