veger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

marianvoor
Berichten: 63
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 12:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: veger

Bericht door marianvoor »

Bieboerke schreef:
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat alle larfjes (uitgezonderd darrenlarfjes) de eerste 3 levensdagen gelijk gevoerd worden: allen dus met dat "moervoer" zoals Hennie dat uitdrukt. Maar ik kan de tekst niet onmiddllijk terugvinden.
Marco

Hallo Marco,
Bedoel je deze tekst uit "De Weekend-Imker" van Karl Weiss op blz. 24? "Uit ieder bevrucht bijenei - en ook nog uit iedere jonge vrouwelijke bijenlarve, kan zich zowel een werkster als ook een koningin ontwikkelen. Het voedsel voor de opgroeiende larve beslist wat uiteindelijk zal ontstaan. Tot op de leeftijd van iets meer dan 3 dagen is het ook nog mogelijk om de ontwikkeling van een werksterlarve om te zetten - ook al is die omzetting op zijn laatst niet meer volledig - in de richting van een koninklijke ontwikkeling."
Hartelijke groeten,
Marian.

marian voorneman
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: veger

Bericht door Oude Essink »

Als redcellen worden opgetrokken, is het daarin gedeponeerde eitje vanaf het begin al voorbestemd voor het koninginneschap; vastgesteld is, dat het eitje in de redcel 15% meer zuurstof opneemt, dit leidt tot meer co2 afscheiding en een hogere stofwisseling en een hogere voedselopname; eenmaal in het larvenstadium aangekomen zet de verhoogde voedselopname door; een moerlarf wordt vanaf begin aanzienlijk frequenter gevoerd dan een werksterlarve; krijgt derhalve meer suiker binnen. meer suiker, meer eten. Het meerdere eten prikkelt de slokdarm en dat leidt tot het activeren van het moers-gen. Voedsterbijen kunnen ook bij een oudere larve overgaan tot het opvoeren van de voedselhoeveelheid, zodat alsnog de ontwikkeling tot moer op gang komt; zo'n larve loopt dan wel achter en de larvetijd wordt verlengd; Tot de derde dag kan een werksterlarve nog worden omgeschoold naar moerslarve. Daarna is het over.


[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/jonge-moer.jpg[/img]uitlopende jonge moer voeren betekent: acceptatie




Hennie oes

tuter
Bieboerke
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie: Hansbeke
Contacteer:

Re: veger

Bericht door Bieboerke »

Hallo Marco,
Bedoel je deze tekst uit "De Weekend-Imker" van Karl Weiss op blz. 24? "Uit ieder bevrucht bijenei - en ook nog uit iedere jonge vrouwelijke bijenlarve, kan zich zowel een werkster als ook een koningin ontwikkelen. Marian.
marian voorneman

Dag Marian e.a.,
Nee niet uit de Weekend imker. Ik heb dat reeds gelezen voor dit boek is verschenen, maar 't komt wel op hetzelfde neer.
Groetjes,
Marco
lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: veger

Bericht door lamheuv »

En welke redcelmoer is nu kwalitatief de beste ?
Of maakt dit geen verschil ?

M.vr.gr. Elze Lammerts.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: veger

Bericht door Oude Essink »

De redcelmoer die vanaf het begin als zodanig verzorgd werd, heeft de meeste kans de beste te zijn; andere factoren die je niet weet kunnen echter een rol spelen bij de uiteidelijke kwaliteit.
Het enige kriterium dat je zekerheid kan geven wordt door de bijen zelf aangereikt: de moercel die de meeste verzorgende bijen aantrekt, heeft alles om een goede moer te zijn.

Afbeelding
Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: veger

Bericht door Astrid Schoots »

Oude Essink schreef:
Als redcellen worden opgetrokken, is het daarin gedeponeerde eitje vanaf het begin al voorbestemd voor het koninginneschap; vastgesteld is, dat het eitje in de redcel 15% meer zuurstof opneemt, (...)
Hennie oes

Hennie, ik hoop dat je bedoelt: zwermcellen.
Is het een toevallige verschrijving, of volg ik je gedachtengang niet goed?
Astrid
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: veger

Bericht door Oude Essink »

Hoi Astrid,
Even het verschil definiëren tussen zerm- en redcellen in relatie tot de ontwikkeling van de moer-elect. Bij een zwermcel wordt er een moercel gefabriceerd en daarin een eitje gelegd, dat vanaf het begin aan de moerkweek begint.Een redcel is een cel die als normale werkstercel begonnen is, maar bij plotselinge moeruitval gauw wordt omgeturnd naar moercel.Doorgaans zuller er jonge larfjes in zo'n cel zijn, maar evengoed kan het ook met een cel met eitje gebeuren en zal het verschil met een zwermcel steeds minder zijn, naarmate het eitje jonger is.
Dit item gaat over een veger, waar je de moer verwijdert, voordat er zwermcellen zijn. Er zijn eitjes en larfjes in alle stadia en de bijen zullen zowel redcellen als (bijna-)zwermcellen aanzetten. Ofwel er zijn reeds zwermcellen en de bijen zullen er redcellen aan toevoegen; ofwel de moer legt al niet meer en er zijn alleen larfjes in alle stadia. Het verschil tussen een moer en een werkster gaat om pakweg 50 eigenschappen, die in haar ontwikkeling beter tot haar recht komen, indien er vanaf het jonge eistadium aan gewerkt is. Uiteraard zal, als de moer plotseling wordt weggenomen, een moertje uit een redcel vanaf larfje van 1 à 2 dagen eerder als tuter tevoorschijn komen, dan die welke als eitje van 1 à 2 dagen begonnen is.
Wat is beter? als er een tuter komt en de bijen verzorgen haar, is het in iedre geval in orde. Bij nauwkeurige waarneming is er een duidelijk verschil in verzorging van de ene reeds gesloten moercel in vergelijking tot de andere; zijn de bijen in staat in dit stadium nog invloed uit te oefenen? misschien best wel.
Zwerm verhindering gebaseerd op de natuurlijke gang van zaken met zwermcellen, zou bij mij de voorkeur hebben boven de manipulatie met een veger; al erken ik andere overwegingen en maak ik ook gebruik van de veger, als dat zo uitkomt. Het komt mij ook voor, dat het bij koninginnenteelt beter zou zijn de larfjes uit zwermcellen te betrekken, dan , zoals gebruikelijk is, uit "neutrale" werkstercellen.
Ik ben geen wetenschapper maar werk met intuitie gekontroleerd door gezond verstand.

[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/jonge-moer.jpg[/img]uitlopende jonge moer voeren betekent: acceptatie




Hennie oes

tuter
steven
Berichten: 66
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 12:02
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Re: veger

Bericht door steven »

beetje late reactie maar heel erg bedankt allemaal voor de vele reacties en goede uitleg. nu kan ik dit jaar een goede kunstzwerm maken.

bedankt,
gr steven
Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: veger

Bericht door Astrid Schoots »

Oude Essink schreef:
(...)Een redcel is een cel die als normale werkstercel begonnen is, maar bij plotselinge moeruitval gauw wordt omgeturnd naar moercel.Doorgaans zuller er jonge larfjes in zo'n cel zijn, maar evengoed kan het ook met een cel met eitje gebeuren en zal het verschil met een zwermcel steeds minder zijn, naarmate het eitje jonger is.

Bij mijn weten gaan bijen bij redcellen altijd uit van 'n één- à anderhalfdaags larfje. Wanneer ze aan een eitje een koninklijke verzorging gaan geven kan het weer een paar dagen langer duren voor de nieuwe moer er is. Maar ik begrijp van jou dat bijen dat ook doen; bijen zetten blijkbaar breed 'risicospreidend' in!
Astrid.
Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: veger

Bericht door willem »

Oude Essink schreef:
(...)..Doorgaans zuller er jonge larfjes in zo'n cel zijn, maar evengoed kan het ook met een cel met eitje gebeuren en zal het verschil met een zwermcel steeds minder zijn, naarmate het eitje jonger is.

Karl Weiß zegt hier het volgende over: Redcellen zetten de bijen altijd aan op larven, bijna nooit op eieren.
Mijn conclusie: in de bijenpraktijk komt dat hoogstzelden voor.
Groeten, Willem
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 114 gasten