boeken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: boeken

Bericht door Oude Essink » zo 18 jan 2009, 10:23

Hallo Bart,
Ik erger mij alleen een beetje aan Schotmans antikorfgedram.

Wanneer je een boek van ouder dan een halve eeuw raadpleegt, zul je er de hot items van die tijd in terugvinden. Ondanks een halve eeuw "gedram" over de zaligmakende eigenschappen van de kastimkerij, bleven de meeste imkers "tot na de oorlog wantrouwend aan de korven hangen en waren niet over de streep te trekken. Schotman gaf velen een beslissende zet, waar zij geen spijt van kregen (qua gebruiksgemak en economisch gewin).
Overigens is Schotman geen boek om systematisch van artikel 1 tot artikel 1787 door te lezen. Met name de uitstekende index die De Roever naderhand toevoegde maakt het boek tot verreweg het beste naslag werk, ondanks zijn ouderdom en "gedram over korven".
De laatste alinea van artikel 1787 is gelijkluidend aan het slot van zijn 1e alinea over de bekoring van de bij -en het typeert Schotman's gedrevenheid en liefde voor de imkerij- het luidt:
"De bijen laten den mensch, die eens vriendschap met hen sloot, niet meer los. De bijen... het is niet alleen maar tijdverdrijf, of sport, of winstbejag, het is een liefde. Een onuitputtelijke bron van geestelijke waarden, een nooit teleurstellende weg naar het zuivere geluk der natuur." ([:)])
Het boek sluit af met een prent waarop Vergilius staat afgebeeld, omgeven door korven; ziedende bijen beschermen hem tegen de aanval van een stel gladiatoren.

Afbeelding

maja de bij
Berichten:17
Lid geworden op:di 16 sep 2008, 19:31
Contacteer:

Re: boeken

Bericht door maja de bij » wo 28 jan 2009, 20:53

een goed bijenboek??? ik ben nog steeds heel blij met mijn "300 tips voor het houden van bijen", lekker overzichtelijk en je kunt gewoon per onderwerp even terugzoeken. speelman vind ik iets te "technisch". ondertussen heb ik ook al wat boeken over bio-imkeren, ik ben nog maar drie jaar bezig en ik ga echt voor "bio" en de "apiculture douce" zoals ze hier zeggen. een franse kennis is daar heel heftig mee bezig en heeft ook zijn eigen bijenkast ontwikkeld, leuk hoor! ik vind imkeren steeds leuker.. maar die 300 tips, die kan ik je echt aanbevelen! van beginner tot beginner!

martika
Berichten:5
Lid geworden op:za 02 aug 2008, 15:23
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: boeken

Bericht door martika » wo 28 jan 2009, 22:21

Bedankt voor de tip Maya. Kun je me ook wat titels geven van die bio boeken want daar wil ik ook graag meer van weten.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: boeken

Bericht door LWPisa » wo 28 jan 2009, 23:11

Internet is een veel veelzijdiger bron maar wat ik jarenlang af en toe uit de kast pak zijn:

"Naturgemaesse Bienenzucht" van Moosbeckhofer en Bretschko.

"The hive and the honeybee" van Langstroth.

"Bees and Beekeeping" van Eva Crane.

Verzameld werk van Broeder Adam.

Internetplekken waar ik vrij vaak kom zijn:

http://www.imkerforum.de

http://www.apiservices.com

L

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: boeken

Bericht door Ruinerweg » do 29 jan 2009, 18:00

Martika,

Op onze jaarlijkse bijenboelavond in Ruinen komen heel vaak de meeste bijenboeken voorBIJ. :D Elk jaar zijn er boeken van De Roever, Schotman, Speelziek etc.
Ook dit jaar wordt de boelavond weer gehouden in Zaal Kuik aan de brink in Ruinen, en wel op vrijdagavond 27 maart aanstaande!!![:)]

Voor een impressie van de boelavond van 2008 kun je onze homepage bekijken.

[url][/url]www.ruinerimkers.nl

Roel Broekman.

Ook kun je je er je imkeruitrusting mooi compleet maken, nog afgezien van allerlei verzamelspullen.
Dit jaar er ook ook een heel antiek bijenkar in de verkoop.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 138 gasten