natronloog

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Curacao
Berichten:28
Lid geworden op:vr 08 okt 2004, 21:53
Locatie:Netherlands Antilles
Contacteer:
Re: natronloog

Bericht door Curacao » do 05 feb 2009, 23:06

Daar heeft u gelijk in............Maar zou het niet de moeite waard zijn om het toch te proberen. Bijv.beginnen met het gebruik van kleinere cellen (4.9 mm in plaats van de 5.4)zoals het nogmaals in de natuur voorkomt, en ook housel positioning gebruiken ?

Ik Imker met die twee combinatie en ik hoef niet te klagen.

David.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: natronloog

Bericht door LWPisa » vr 06 feb 2009, 09:15

Nah ik imker al vrij "schoon"... ik gebruik merendeels een kunstraatvrij systeem met startstrips op 11 ramen, de bijen mogen zelf kiezen hoe groot ze hun cellen willen, gooi oude raten/was weg na 1 seizoen (kaarsen), wissel zo min mogelijk raten uit tussen volken en verenig niet.

Housel positioning...dat is het veranderen van de hoek van je kunstraat toch, soort van?...hoe doe je dat?

Heb jij "normale bijen" of Africanized op Curacao?

L

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: natronloog

Bericht door Tieme » vr 06 feb 2009, 09:37

Lennard,

Je kunt wat informatie vinden over housel positioning op de website van de Lusbees. Tik Lusbee en bees in in google en je zou er terecht moeten komen.

Ik weet niet wat ik er van moet denken. Ik werk, net als jij, met natuurbouw, en heb meestal geen reden om ramen te verhangen. Ik denk dat de bijen de raten zullen maken zoals ze zelf willen.

groet,

Tieme

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: natronloog

Bericht door LWPisa » vr 06 feb 2009, 09:50

Ja ik zat de pagina's van de Lusbees ook te bekijken.

De beste configuratie zou zijn de "neergaande Y kant van kunstraat" richting het midden van het broednest.

Ik heb me nooit afgevraagd of dat uitmaakt of op de natuurlijke situatie gelet. Mijn bijen bouwen vanuit kunstraat startstrips...ik zal es kijken of er "foute" Y's bij zitten en of de bijen dat corrigeren.

Intrigerend onderwerp maar ook wel off topic voor Natronloog...

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: natronloog

Bericht door Jaap v.Popering » vr 06 feb 2009, 11:17

Curacao schreef:

In mijn ogen is net als je een beetje begint te hoesten meteen een antibiotica kuur begint.Je lichaam krijgt geen kans antistoffen te bouwen, net de bijen ......mischien worden de bijen zo zelfs geneigd om alles wat niet in de kast hoort zelf op te lossen met hun propolis enz.enz zoals de bijen dat al duizenden jaren al gedaan hebben in de natuur.



David ,
Volgens mij spring je een beetje van de hak op de tak .
Eerst noem je Natronloog een oorzaak van verdwijnziekte .
________________________________________________________
Na het gebruik van al die Chemische troep in onze kasten, vragen we nog steeds hoe het komt dat bijen verdwijnen.Ra Ra Ra..

Groet,

David.
______________________________________________________________
Dan noem je het een antibiotica .

Ik beschouw het zo. Ik reinig er mijn ramen in september mee, dan behandel ik enkele honderden ramen op een dag , en kunnen zij tot maart weer opdrogen . Ik hecht er het grootste belang aan dat mijn ramen zo schoon mogelijk zijn in verband met de vele ziekte's die hier in de regio met deze hoeveelheid bijen aanwezig zijn .

Ik noem ; div Virussen , Sporen van Europees vuilbroed , Nosema ,
Schimmels , en div mijten .

Als jij het te chemisch vindt , dan raad ik je aan om je keukenkast eens leeg te maken en van alles wat er aanwezig is de chemische formule vast te laten stellen ,en ik denk dat je versteld zal staan .

En de tijd duizenden jaren terug zetten , ik denk niet dat dit gaat lukken .[:)]

Ik beschouw het als je handen wassen voor het eten .

Jaap v P

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: natronloog

Bericht door wilde » vr 06 feb 2009, 14:26

Tieme,
De site van Lusby ken ik niet en ik begrijp dat ook hij iets zegt over de Y-vorm van de celbodems. Op mijn site staat er al geruime tijd (meer dan een jaar) een item over en ik kreeg er nooit enige reactie op. Ik pas het zelf overigens wel toe.
Ik heb de indruk dat dit vrij onbekend is bij imkers. In imkerboeken heb ik er nooit iets over gevonden. Kijk op onderstaande link en scroll door tot bijna het eind.

http://people.zeelandnet.nl/ahdewilde/indexfoto1.html

Het misschien beter een nieuw onderwerp zijn, want over natronloog gaat het niet.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: natronloog

Bericht door Gerard van Gastel » vr 06 feb 2009, 17:50

Heel interessant Albert, meteen gecontroleerd, bij de meeste kunstraat klopte het, echter een aantal (Combi-maat) had de Y schuin staan,
dus zowel aan de ene als de andere zijde géén omhoog of omlaagstaande Y.
Zou dit een bewuste keuze zijn van de maker? (Wie dat ook zijn moge)
of toeval.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: natronloog

Bericht door wilde » vr 06 feb 2009, 21:08

echter een aantal (Combi-maat) had de Y schuin staan
Die deugen niet. De mal om de raat te gieten zal niet goed zijn of het is schuin uitgesneden. Niet gebruiken, want de bijen worden er gek van. Dat is niet wat ze willen.
Groet, Albert

Curacao
Berichten:28
Lid geworden op:vr 08 okt 2004, 21:53
Locatie:Netherlands Antilles
Contacteer:

Re: natronloog

Bericht door Curacao » za 07 feb 2009, 03:53

Beste Jaap,

Zal het op een andere manier proberen uit te leggen.

Alles wat CHEMISCH is behoort niet in een bijenkast of op je bord.
Tja natturlijk gebruiken we zoveel troep in lanbouw etc etc dat we het toch binnen krijgen.Maar kom nou......als je de kans hebt om toch een eerlijk product op tafel te zetten dan doe je dat toch ?

Het IS mogelijk om zonder enig gebruik van Chemische spullen te Imkeren maar zou je mischien geen honderden ramen per dag kunnen schoon maken maar wel zo vrij mogelijk van troep.

David.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: natronloog

Bericht door Jaap v.Popering » za 07 feb 2009, 09:29

Curacao schreef:
Beste Jaap,

Zal het op een andere manier proberen uit te leggen, en wie weet.....mischien begrijpt je het wel.

Alles wat CHEMISCH is behoort niet in een bijenkast of op je bord.


Dan gebruik jij zeker ook geen SUIKER ( en niets waar suiker in gebruikt wordt )want ook dat is een chemisch product waarvan zelfs de herkomst na raffinage niet meer is vast te stellen ?????

Bovendien , probeer mij niet te vertellen dat er na zes maanden nog werkzame stoffen vanuit het houtwerk in de honing terecht komen .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 78 gasten