Y-structuur van celbodems

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:
Y-structuur van celbodems

Bericht door wilde » za 07 feb 2009, 14:09

Elders was bij een geheel ander onderwerp de Y-structuur van celbodems aan de orde gekomen. Het is een vrij onbekend onderwerp, dat in imkerboeken en vermoedelijk ook op imkercursussen niet besproken wordt. Dat is bijzonder jammer want ik denk dat het van groot belang is voor imkers, die kunstraat aanbieden aan hun volken, om dat zo goed mogelijk te doen om de bijen niet onnodig te pesten met kunstraat waar ze gek van worden.

Als je de bijen zelf laat bouwen met driehoekige latjes aan de top van een raampje is er geen enkel probleem, maar ook dan moet de volgorde van de raten intact worden gelaten.
Op mijn site staat er al geruime tijd (meer dan een jaar) een item over en ik kreeg er nooit enige reactie op. Het onderwerp leeft dus (onterecht) niet echt. Ik pas het zelf consequent toe. Dat houdt in dat kunstraat in een bepaalde volgorde wordt gegeven. Als volken worden verenigd is het zeer van belang de uitgenomen ramen te vervangen door soortgelijke (Y-structuur aan de juiste kant) ramen. Kijk voor nadere uitleg op onderstaande link.
Ik heb de indruk dat er zeer weinig imkers zijn die dit zo systematisch toepassen, behalve dan de biologisch-dynamische imkers. Het is echter voor de bijen een weldaad, want het onachtzaam ramen inhangen en niet opletten waar de Y-kant zit, is voor de volken die het overkomt zeer stressend.
Zij er anderen die dit ook toepassen?
Groet, Albert de Wilde

http://people.zeelandnet.nl/ahdewilde/i ... -structuur

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Y-structuur van celbodems

Bericht door m.kolsters. » za 07 feb 2009, 21:59

Dag Albert.
Als je zelf was perst ,altijd de zelfde mal willen de bijen dan beter werken.
Was overal vandaan halen geeft dat ook andere Y model.
Is het daarom dat bijen beter werken op de zelfde gepersten mal.
Kan je de was er op zijn kop in hangen.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Y-structuur van celbodems

Bericht door wilde » za 07 feb 2009, 23:26

Tinus,
Met kunstraat heb ik nooit problemen gehad. Ik koop uitsluitend gegoten waswafels van het Bijenhuis. De kwaliteit is constant goed.
Als je zelf waswafels giet is de kwaliteit van de mal het belangrijkste. Die moet de juiste structuur geven met een rechte Y-vorm aan de ene kant en een omgekeerde aan de andere kant, en dus zou (verticaal) omdraaien niet nodig moeten zijn. Als dat wel zo is, dan lijkt me de mal niet in orde.
Bij de kunstraat van het Bijenhuis heeft de raat aan de ene kant de Y en bij horizontaal draaien aan de andere kant een omgekeerde Y. Hoe ze dat precies doen weet ik niet, maar het resultaat is prima. Zo moet kunstraat er uitzien. Ik ben bij het gieten en verwerken wel eens wezen kijken, maar kan me het niet meer zo goed herinneren.
Groet, Albert

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Y-structuur van celbodems

Bericht door hans hoogendoorn » zo 08 feb 2009, 00:46

Albert

de 'Y' en onlosmakend 'Y op zn kop' is duidelijk. Nooit geweten, dat daarmee van buiten en binnenkant broednest sprake is.
Ik heb daar nog nooit op gelet en vind het een 'eYe opener' waar ik beslist op ga letten.
Verkeerd aanbieden levert dus stress op. Vraag me af hoe dat met warmbouw zit trouwens.

Je vraagt naar ervaringen : [:I]
Als echte 'niet langer als mijn neus kijker', heb ik het gepresteerd om 'liggende Y's aan te bieden bij mijn miniplusjes.
Verzachtende omstandigheid: de breedte van een m+ raampje is hetzefde als de hoogte van een BK simplexraam.
Zo dus toegepast, er gaan er twee uit. Het overblijvende strookje is met lontje en de kerstkaarten meegegaan.
Maar wat wil dus. De cel staat niet met de punten up of down maar naar opzij, links en recht.
gevolg : De bijen bouwen hierop lustig verder met cellen op hun kant !

Ik heb geen nadelige gevolgen ontdekt, maar kan me nu voorstellen dat die er zijn.
De meeste raten zijn intussen al vervangen voor strookjes in de goede richting.

Curacao
Berichten:28
Lid geworden op:vr 08 okt 2004, 21:53
Locatie:Netherlands Antilles
Contacteer:

Re: Y-structuur van celbodems

Bericht door Curacao » zo 08 feb 2009, 03:23

Bij het gebruiken van de Housel positioning inderdaad minder stress voor het volk en uit ervaring ook minder zwerm.De bijen zijn ook beter in staat om zelf een nieuwe koningen te maken als het ouwe niet genoeg eieren legt.

David.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Y-structuur van celbodems

Bericht door Gerard van Gastel » zo 08 feb 2009, 10:16

David, je zegt:
Bij het gebruiken van de Housel positioning inderdaad minder stress voor het volk en uit ervaring ook minder zwerm.De bijen zijn ook beter in staat om zelf een nieuwe koningen te maken als het ouwe niet genoeg eieren legt.

Maar ten opzichte van wàt meet je zoiets dan? minder stress en zwerm dan: je collega's? je andere volken?

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Y-structuur van celbodems

Bericht door A.A. Staals » zo 08 feb 2009, 11:25

Afbeelding

Afbeelding


Deze raat is vrij gebouwd. Als ik de verhalen moet geloven zijn mijn bijen gestrest en zwermen.
Ook zouden ze niet kunnen tellen, of iets weten van draaien en spiegelen.
Zijn er misschien nog meer factoren waaraan ik de toestand van het volk afkan lezen.
Blijkbaar ken ik mijn bijen te weinig menselijke eigenschappen toe [:o].
Er is maar een menselijke eigenschap waar ik mijn bijen aan moeten voldoen: Eigen gewin:D.
ad staals

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Y-structuur van celbodems

Bericht door m.kolsters. » zo 08 feb 2009, 14:08

Ja heb even een plaat gegoten Y staat er zo in en als ik hem omdraai horizontaal is hij nog Y en als ik hem omdraai van onder naar boven staat hij nog YYYY.
Dus als er gewisseld word van onder naar boven ,verandert er niets.
Wat Ad Staals laat zien is dare broed en werkster broed,dus geen stres Ad het gaat goed met je bijen.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Y-structuur van celbodems

Bericht door A.A. Staals » zo 08 feb 2009, 15:45

m.kolsters. schreef:
Wat Ad Staals laat zien is dare broed en werkster broed,dus geen stres Ad het gaat goed met je bijen


Hoi Tinus
Kijk eens goed, allemaal darrebroed.:D Ze hebben zich alleen niet aan de Y gehouden.
Zeker het gaat heel goed met mijn bijen.

ad staals

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Y-structuur van celbodems

Bericht door LWPisa » di 10 feb 2009, 21:47

Er is maar weinig over te vinden op internet buiten de info van Lusby http://www.beesource.com/pov/lusby/housel.htm en Albert.

Het is wel een interessant fenomeen. Ik zal er op gaan letten.

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten