natronloog

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Curacao
Berichten:28
Lid geworden op:vr 08 okt 2004, 21:53
Locatie:Netherlands Antilles
Contacteer:
Re: natronloog

Bericht door Curacao » zo 08 feb 2009, 02:37

Of ik suiker gebruik of ik suiker aan de bijen voed ?
Ik neem aan dat u bedoeld of ik suiker aan de bijen voed, NEE dat doe ik nooit.Ik bewaar altijd de laatste resjes in de tanks na het tappen van flessen voor de bijen.Zelfs pollen bewaar ik voor hun om een mengsel van pollen en honing aan hun te voeden als het al een tijdje niet geregent heeft.
Tenslotte........dus u wacht toch 6 maanden want in uw achter hoofd bent u toch bewust dat er wat troep op de raampjes zou kunnen zijn als het eerder gebruikt word.
Het enige wat ik hier probeer te vertellen mensen is dat we toch beetje bij beetje minder en minder troep moeten gaan gebruiken in onze kasten voor een sterkere bijen ras,de moeite waard.

David[8D]

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: natronloog

Bericht door Jaap v.Popering » zo 08 feb 2009, 14:18

Curacao schreef:
Beste Jaap,

Alles wat CHEMISCH is behoort niet in een bijenkast of op je bord.


Of ik suiker gebruik of ik suiker aan de bijen voed ?
Ik neem aan dat u bedoeld of ik suiker aan de bijen voed,
_________________________________________________________________

Nee ik bedoel gewoon zo jij het schrijft ,dat suiker niet op je bord behoord , suiker is en blijft ook chemisch !!!!

_______________________________________________________________
.dus u wacht toch 6 maanden want in uw achter hoofd bent u toch bewust dat er wat troep op de raampjes zou kunnen zijn als het eerder gebruikt word.
_____________________________________________________________

Als jij dit als troep wil bestempelen is dat jou verantwoording .

Vervolgens leven wij in Nederland , en is het niet mogelijk om in die tussentijd iets van die aard aan de bijen te doen .Hier is de Imkerij ongeveer een half jaar stil , een beetje te koud .

Tot slot als jij je raampjes schoon wil krabben moet jij dat weten , ik doe het met een ontsmettingsmiddel .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: natronloog

Bericht door Bart de Coo » zo 08 feb 2009, 19:00

Kom kom heren, de toon wordt onaardig. Hou het gezellig a.u.b.

Ik ben net terug van de Apisticus-Tag in Munster. De Duitse imkersvereniging Apis-e.V. had daar een Bienenkrankheitswagen staan, of zoiets. In elk geval, het was een marktkraam waar een zeer goed geinformeerde jongeman iedereen die iets weten wilde over de omgang met bijenziekten al je vragen beantwoordde. Op verzoek vertelde hij me precies hoe je de kasten moest behandelen met natronloog. Daarvoor zijn in Duitsland speciale rvs-bakken in de handel. Ze worden door verschillene bedrijven verkocht. Het zijn grote, vierkante bakken met een verwarmingselement onderin.

Moraal van het verhaal: in Duitsland lijkt de behandeling van bijenkasten met natronloog volkomen ingeburgerd en normaal te zijn. Ik krijg steeds sterker de indruk dat wij het Duitse voorbeeld maar eens moesten volgen. Een correct uitgevoerde natronloogbehandeling van je materiaal is zeer effectief na een gevalletje AVB of een gevalletje CCD.

Groet,

Bart de Coo

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: natronloog

Bericht door Jaap v.Popering » zo 08 feb 2009, 19:14

Bart .

Een van die wagens heeft enkele jaren terug al een demonstratie gegeven
ik dacht van bij het bijenhuis in Wageningen .

Even opgezocht ; op zaterdag 6 april 2002 bijenhuis Wageningen door
dr.F.Pohl.

Jaap v P

Curacao
Berichten:28
Lid geworden op:vr 08 okt 2004, 21:53
Locatie:Netherlands Antilles
Contacteer:

Re: natronloog

Bericht door Curacao » zo 08 feb 2009, 21:58

Nou .....ja zeker jaap, ik krab ze lekker schoon en laat ook de propolis aan zitten als er wat op zit.

Hmmmmm..........propolis is dat niet de natuurlijke ontsmettingsmiddel van de bijen ???

Tenslot .......NEE ik gebruik thuis geen suiker..... waarom zouden we... hebben we niet genoeg honing in huis ?

David

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten