Waar moet ik beginnen...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Kees Overeem
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: Waar moet ik beginnen...

Bericht door Kees Overeem »

Sylvia;
Een beginner moet zijn/haar eerste volk cadeau krijgen volgens oud imkergebruik.
Als het nog niet gelukt is klop je maar aan.
In het eerste jaar is een "mentor" belangrijker dan een cursus of een lidmaatschap, maar die zit bij jou vlakbij tegenover het kasteel...
succes!
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Waar moet ik beginnen...

Bericht door LWPisa »

Je zou het de "hard way" kunnen doen, met een klein volk starten en met boeken en internet kennis dat zo goed mogelijk onderhouden. Als je groene vingers en talent hebt kan dat zeker.

Maar een cursus geeft je veel meer zekerheid en informatie en veel sneller inzicht in wat er precies gebeurt of moet gebeuren.

Als we een goed jaar krijgen moet een volk in mei of juni geen probleem zijn.

Als ik jou was zou ik zoveel mogelijk lezen, dit forum is een goede bron van informatie...

L
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waar moet ik beginnen...

Bericht door Jaap v.Popering »

...dus waar begin ik!

Alvast bedankt,
Sylvia
http://www.logeerhonden.nl


In het eerste jaar is een "mentor" belangrijker dan een cursus of een lidmaatschap, maar die zit bij jou vlakbij tegenover het kasteel... [quote][/quote]

Sylvia .

De Imker die daar woont is een Groot en ervaren Imker .
Als hij je mentor wil zijn , heb je er een van de hoogste plank .

Jaap v P
Sylvia Willemsen
Berichten: 3
Lid geworden op: di 10 feb 2009, 20:47
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Waar moet ik beginnen...

Bericht door Sylvia Willemsen »

m.kolsters. schreef:
Silvia je bent op tijd ,voor een weg geef bijen volk gratis afhalen bij het bakhuis.
In middel hebben we 5 nieuwe leden,en je mag ook een volk hebben.
Tinus.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Bedankt Tinus..echt heel erg aardig maar ik wil me er eerst beter in verdiepen. Als je me nu een volk in mijn handen geeft is dat voor de bijen en voor mij geen goed idee.
Sylvia Willemsen
Berichten: 3
Lid geworden op: di 10 feb 2009, 20:47
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Waar moet ik beginnen...

Bericht door Sylvia Willemsen »

Hallo allemaal,

Heel erg bedankt voor het meedenken. Ik vind de sfeer erg prettig hier op dit forum. Jullie zijn duidelijk allemaal mensen met een liefde en passie voor het bijenhouden. Jullie weten me wel te overtuigen, het is erg aanstekelijk. Maar het is niet zo dat ik niets te doen heb. Ik wil altijd veel meer dan ik tijd heb maar ik ga toch snel uitzoeken wie die imker is die tegenover de kerk woont hier in Renswoude. Zo dichtbij is nog wel te regelen. Ik heb namelijk ook een hondenlogeerboerderij waar ik niet vaak bij weg kan. Maar ooit staat hier een kast (of meer), het gaat echt gebeuren...dat weet ik nu zeker!
pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Waar moet ik beginnen...

Bericht door pim123 »

Even helemaal off-topic...
Sylvia, ik heb geen hond, maar, nadat ik jullie site heb bekeken, ik zou er haast een nemen om hem bij jullie op vakantie te laten gaan...:D
john31deurne
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 03 jul 2009, 21:01
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Waar moet ik beginnen...

Bericht door john31deurne »

gegroet allemaal,

ik zit al een poos te denken om ook bijen te gaan houden en tijdens het zoeken naar info over deze hobby kwam ik dit forum tegen .
nu vraag ik me af wat beter is , of een cursus te volgen of een imker te vragen of hij/zij mij de kneepjes van het vak wil leren mocht er een bij mij in de buurt zijn ( deurne ,NL ).

wat me ook nog niet duidelijk is , is of ik in mijn achtertuin ( in een woonwijk) gewoon bijen mag houden of dat er bepaalde vereiste hier voor zijn.

met vriendelijke groet en alvast bedankt voor de info,

john v.d. hurk
Jannes

Re: Waar moet ik beginnen...

Bericht door Jannes »

John,

Ik ben jaren geleden op 16 jarige leeftijd gewoon begonnen. Mijn oom had 2 volken, en ik was zéér geïnteresseerd. Kasten kon ik zélf maken, mijn pa en mijn oom hadden een Timmerbedrijf met alle faciliteiten. Mijn volkje kreeg ik van hem, zijn kunstzwerm van dat seizoen.
Imkeren was leuk, alleen liep ik tegen veel onkunde bij mijzelf én mijn oom op. Veel gelezen, en na een paar jaar van vallen en opstaan ging alles beter. Kunstzwermen maken, controleren op doppen en zwermneiging, alles kwam voorbij.
Na weer enkele jaren pas lid geworden van een vereniging en nadat ik uit huis ging gestopt (!) Inmiddels imker ik, na 25 jaar inmiddels weer 2 jaar. Ik heb 4 volken, een leuk plekje voor mijn bijen bij een bevriende agrariër, en inmiddels veel te veel honing om zélf op te krijgen.

Vorig jaar mijn zoon ook ingewijd, en lid gemaakt van de vereniging in het dorp waar hij woont. Ook hij heeft een mentor bij die vereniging. Zijn volk is inmiddels bij de stal aldaar geplaats.
Na dat éne volk komt er inmiddels belangstelling voor een 2e volk en zo groeit ook daar het bestand volken.

Als je écht wilt beginnen, zou ik in de buurt de vereniging opzoeken, lid worden, en vragen bij wie je mag meekijken het éérste seizoen. Als er in die vereniging een volkje over is, of je mentor heeft wat extra's, ben je zo imker !

Pas in een woonwijk wel een beetje op. Ik heb ze hier vorig jaar ook een aantal maanden in de tuin gehouden, wat prima ging overigens. Alleen, als je spelende kinderen hoort, met trekkertjes en speelgoed autootjes op een halve meter van je vandaan... achter de schutting, waar je een groot volk open hebt, kán dat wel eens problemen veroorzaken. Hier is dat gelukkig nooit gebeurd. Heb inmiddels een vrije plaats gevonden, met véél dracht zowel voorjaar als zomer. Lekker buiten de stad, achter een boeren schuur.

Suc6 met je start en laat nog eens horen wat er van je imkerij geworden is.

Jannes
Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Waar moet ik beginnen...

Bericht door Eddy Geurtsen »

Je zou kunnen beginnen, zomaar, met hulp van een helpende imker kom je dan al best een eind. Maar ik zou me toch aansluiten bij een vereniging en eerst een cursus volgen. Waarom? Omdat je op die manier veel sneller plezier hebt van je nieuwe hobby. Ik spreek uit ervaring, zelf ben ik vroeger ook "zomaar" begonnen, zonder mentor en met alleen het boek "bijenhouden met succes". Nu leveren we cursisten af en begeleiden die ook nog een jaar. Ze zijn erg enthousiast en hebben direct heel veel plezier in hun hobby.
lieven busschaert
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Waar moet ik beginnen...

Bericht door lieven busschaert »

Sylvia, kijk ook eens naar Topic "verscil tussen Buckfast of Carnica".
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 142 gasten