Geen broed?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Geert
Berichten:27
Lid geworden op:wo 28 mar 2007, 07:04
Locatie:Belgie
Contacteer:
Geen broed?

Bericht door Geert » ma 16 mar 2009, 06:04

Verrassing gisteren bij de eerste check van mijn bijen: van mijn drie volken, was er één die met kop en schouders er boven uitsteekt wat uitwintering betreft: het volk zit nu al op 8 à 9 ramen, de andere twee slechts ongeveer op 5. Gisteren was het prachtig weer en met die snelle groei van dat grote volk, heb ik het gewaagd de kast even op te maken voor een snelle check.
Mijn verrassing is erg groot: er zit totaal geen, maar dan ook niets van broed in die kast. Nog sterker: ik heb zelfs de koningin (nochtans gemerkt) niet gevonden. Nu kan ik daar wel overgekeken hebben natuurlijk, maar vooral het feit dat er 0.0 broed aanwezig was, doet mij vrezen ...
De bijen waren echter heel rustig, gingen onmiddellijk stertselen aan de kastingang en brengen volop stuifmeel binnen.

Wat kan er aan de hand zijn? Een (nieuwe en jonge) koningin die nog niet aan de leg is?

Binnen een week of twee (als het weer er naar is) nog even een check doen om te zien of er broed komt.


Groeten, Geert

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Geen broed?

Bericht door A.A. Staals » ma 16 mar 2009, 07:49

Geert
Als er een heel late koningin op zit die NIET bevrucht is gaat niet of heel laat aan de leg. Het is dan zaak deze er uit te halen en te vervangen (of verenigen) door een goede koningin.

ad staals

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Geen broed?

Bericht door Astrid Schoots » di 17 mar 2009, 09:47

[i]

(...) Het is dan zaak deze er uit te halen en te vervangen (of verenigen) door een goede koningin.

Geert, ik zou even rustig afwachten. Bij een van mijn volken dacht ik ook dat deze moerloos was geworden, afgelopen week. Ik zag een verdwaald celletje uitlopend broed, verder niets. Tot ik opeens hele plakken eitjes en eendags larfjes zag: deze moer had dus even gepauzeerd, toen het weer wat kouder werd. Misschien vreemd, maar ik zou zeker nog een of twee weken wachten.
Astrid

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Geen broed?

Bericht door ainanc » di 17 mar 2009, 12:57

Ik heb zelf ook 2 volken die geen broed hadden een paar dagen terug.
carnica.

Abdurr Inanc

Geert
Berichten:27
Lid geworden op:wo 28 mar 2007, 07:04
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Geen broed?

Bericht door Geert » di 17 mar 2009, 19:43

Yep, ik wacht nog even af en kijk in de loop van volgende week / volgend weekend nog eens. Het volk gedraagt zich absoluut niet moerloos en dat is het vreemde: hele rustige bijen die zeer druk af en aan vliegen met veel stuifmeel.

Als er tegen eind volgende week geen broed is, vrees ik wel dat ik een probleem heb ...

Vriendelijke groeten, Geert

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Geen broed?

Bericht door Oude Essink » wo 18 mar 2009, 15:54

allo geert,
die zeer druk af en aan vliegen met veel stuifmeel

Wat kan er voor probleem zijn!99,9% garantie, dat alles volgens de regels verloopt. Niet gehaast zijn, om ze te verstoren. Als de temperatuur boven de 18 gr. gekomen is, is het nog tijd genoeg eens rustig te kijken en te genieten.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten