mierenzuur en bierviltje

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: mierenzuur en bierviltje

Bericht door jawi »

Op youtube staat een instructiefilmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=Y7C_pV9ig4c

Jan-Willem
Bieboerke
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie: Hansbeke
Contacteer:

Re: mierenzuur en bierviltje

Bericht door Bieboerke »

martha van dam schreef:Ik ga in plaats van al dat zuur het net als vorig jaar gewoon met poedersuiker aan de slag ze gaan zich poetsen en de mijten vallen. Was een goed idee pedersuiker op alle bijen en raten en... ze vinden het nog lekker ook

Groeten
Martha

Niet het poetsen doet de mijten vallen maar door de poedersuiker krijgen de mijten bij het verplaatsen minder houvast.
De cruciale vraag is niet: vallen er mijten? maar wel hoeveel blijven er over?
Marco
martha van dam
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 05 aug 2007, 19:20
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: mierenzuur en bierviltje

Bericht door martha van dam »

martha van dam schreef:
Willem Dijkstra schreef:
willem schreef:Wat valt daar verder aan uit te leggen [?]
Een poging:
Als er geen broed is zitten alle mijten op de bijen, als er nog een restje broed is zitten daar ook mijten in die niet worden aangetast door het zuur en dus overleven. Heb je alsnog een mooie start populatie van mijten. [:(]

Groeten,Willem

Dat snap ik een stuk beter, bedankt.
Sorry voor de domme vraag
[;)]

Ik ga in plaats van al dat zuur het net als vorig jaar gewoon met poedersuiker aan de slag ze gaan zich poetsen en de mijten vallen. Was een goed idee pedersuiker op alle bijen en raten en... ze vinden het nog lekker ook

Groeten
Martha
Ik gebruik de (oliebollen) suiker in een strooibus gaat gemakkelijk. over de bijen en raten bij elke controle je houd ze nog rustig ook
Dit is volgens mij vorig jaar al op het forum besproken

Succes en veel plezier met de bijtjes
Martha
Arjan Sleurink
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 mar 2009, 14:41
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: mierenzuur en bierviltje

Bericht door Arjan Sleurink »

jawi schreef:Op youtube staat een instructiefilmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=Y7C_pV9ig4c

Jan-Willem

Leuk filmpje, alleen verstoor je de boel eigenlijk niet veel te veel? Het lijkt mij dat met bijvoorbeeld tymovar je het bijenvolk veel minder verstoord....
kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: mierenzuur en bierviltje

Bericht door kreydt »

Wie onlangs langs een perenplantage kwam heeft gemerkt dat sommige percelen witte bomen hadden. Het product dat op de perenbomen gespoten wordt is SURROUND, een diatomen-aarde, speciaal tegen de perevlo.
Ik heb dit product vorig jaar in een bijen kast gestrooid en de bijen vonden dat maar niks, draaien, wrijven, opvliegen, met hun vleugels fladderen.....Wel een massa mijten gevallen. Ongelukkig genoeg zijn ook de mijten nog zeer levend en is de kans groot dat ze terug in de kast geraken als je de schuif niet regelmatig proper maakt of ze inpapt met een lijm.

kg
Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: mierenzuur en bierviltje

Bericht door Jaap van Assenbergh »

De mijten die vallen bij de poedersuiker methode zijn gevallen door het poetsgedrag van de bijen. Net als bij het product SURROUND.
Wat je dan ook kunt doen is de bijen een krant onder de dekplank geven. Deze zullen ze net als bij verenigen helemaal tot pulp vermalen. Door de krantenvezels wordt het poetsgedrag vergroot en zullen er met de pulp een groot aantal mijten mee naar beneden vallen.
Het verlaagd zo het aantal mijten in de kast, maar of het afdoende is?

Jaap
Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: mierenzuur en bierviltje

Bericht door jawi »

Ik kreeg gisteren (en vandaag) een mailtje van beemonitoring, met de tip deze week te gaan behandelen. Lijkt mij een goede tip.

Nu wilde ik dit jaar voor het eerst met mierenzuur gaan behandelen. Doe ik het goed als ik:
In een kast met 1 broedkamer 30 ml. 60% mierenzuur op een bierviltje doe, deze op de varroalade leg, en er 24 uur later weer afhaal?
En in een kast met 2 broedkamers, gebruik ik dus 2 viltjes met beide 30 ml. Leg je deze beiden op de varroalade? Of één op de varroalade, en één op de ramen van de onderste broedkamer?

Nog een aantal vragen:
Bijen@wur spreekt over sponsdoekjes, maar ik begrijp dat een bierviltje net zo goed werkt? Neemt een viltje wel voldoende mierenzuur op?
Is het erg als ik de viltjes enkele dagen later weghaal?
Jan-Willem
Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: mierenzuur en bierviltje

Bericht door macwlem »

jawi schreef:Ik kreeg gisteren (en vandaag) een mailtje van beemonitoring, met de tip deze week te gaan behandelen. Lijkt mij een goede tip.

Nog een aantal vragen:
Bijen@wur spreekt over sponsdoekjes, maar ik begrijp dat een bierviltje net zo goed werkt? Neemt een viltje wel voldoende mierenzuur op?
Is het erg als ik de viltjes enkele dagen later weghaal?


Sponsdoekjes stammen uit de tijd dat er nog geen doseer flesjes waren. In plaats van een geleidelijke opbouw creëer je een shockbehandeling. Tijden zijn voortgeschreden en nu er de keuze is op een betere manier zou men er goed aan doen de oude niet meer aan te prijzen.
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: mierenzuur en bierviltje

Bericht door LWPisa »

30 ml past niet in 1 bierviltje. Bierviltjes zijn in tegenstelling tot sponsdoeken en de verwante platte verdampers niet gemaakt om veel vocht te bevatten.

De sponsdoeken zijn "ouderwets" en hebben als nadeel dat je id een "shock behandeling" uitvoert, je hebt minder controle en minder een continue verdamping gedurende lang tijd. Maar ze doen in feite hetzelfde als de veel duurdere platte verdampers (Apidea/Illertissen etc). En ze zijn beduidend goedkoper. Ondanks mijn lichte afkeer van mierezuur ben ik ze dit jaar toch eens aan het uitproberen (met hoge dosissen op een paar volken, 40 ml 60% bovenop) en ze werken zeker. Bij hoge temperaturen (>25) zijn ze na 3 dagen leeggedampt en heb ik er een 2e dosis ingedruppeld. Resultaat is enige broedschade, opruimen/uitvliegen van darren maar ook min of meer verwachte aantallen mijten op de onderleggers. Testvolken ga ik nog een keer "shocken", kijken of er nog meer uit valt.

L
Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: mierenzuur en bierviltje

Bericht door macwlem »

Het gebruik moet iedereen natuurlijk zelf weten, maar persoonlijk zie ik 5 euro niet als duur, ter vergelijk het kost je 1 pot honing in de verkoop van je volk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 137 gasten