Oude (simplex) kasten gekocht

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:
Oude (simplex) kasten gekocht

Bericht door AndreasH » di 07 apr 2009, 11:40

Hallo beste mensen,

Ik heb afgelopen zaterdag een 5tal bijenkasten gekocht voor het luttele bedrag van 80 euro. Er zitten nog een hele boel andere zaken bij (een fles mierenzuur, beroker, hout voor raampjes, kunstraat-transformatortje, kunstraat enz enz)...

De kasten zaten vol met raampjes die, naar het uitziet al behoorlijk oud zijn. Er zijn er zelfs waar schimmel (groene) op staat. Er zat tevens een behoorlijke hoeveelheid uitgebouwd raat in.

Aangezien ik niet weet wat er met de volken gebeurt is (wel honing (open en gesloten) geen broed/stuifmeel) zal ik dus alle raampjes moeten schoonmaken. Ik heb al 2 emmers met bijenwas staan ondertussen en moet nog beginnen aan de kasten zelf. Ik dacht, eerst goed schoonvegen en vervolgens schoonbranden. Wat moet ik trouwens doen met de buitenkant van de kasten (aan de binnenkant), ook schoonbranden? Daar komen (als het goed is) geen bijen immers... De raampjes schoonmaken met warme soda of ergens een stoomwassmelter vandaan zien te halen.

Verder nog tips om het leven een beetje dragelijk te maken en de kasten te voorzien van leefbaarheid voor de (hopelijk snel) aankomende bijenverzameling?

Alvast hartelijk bedankt!!!

AndreasH

Er is zoveel wat we niet weten wat we kunnen eten...

chaussie
Berichten:97
Lid geworden op:do 24 jan 2008, 17:23
Locatie:Deventer
Contacteer:

Re: Oude (simplex) kasten gekocht

Bericht door chaussie » wo 08 apr 2009, 01:11

raampjes weggooien, kasten goed schoonmaken/branden en eventueel buitenkant goed schuren en een nieuw verfje

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Oude (simplex) kasten gekocht

Bericht door m.kolsters. » wo 08 apr 2009, 18:55

Dag Andreas.
Als je oude kasten hebt moet je ze goed ontsmetten.
Eerst uit koken(met water en loda) en dan uit branden.
Wees voorzichtig met je bijen,elk jaar nieuwe kopen is duur.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Oude (simplex) kasten gekocht

Bericht door AndreasH » do 09 apr 2009, 10:36

Ok, dus de raampjes kan ik beter helemaal nieuw aanschaffen. Raampjes uitkoken en afbranden geen goed plan? Ook geen probleem hoor. Is leuk aanmaakhout voor de BBQ in de zomer. En met de was erop zal het wel branden denk ik zo (-:

In veel raampjes zit trouwens nog raat met daarin honing. Ik heb geen honing slinger en om een vriend blij te maken met de was (hij gebruikt het om beelden van te maken (mengen met waxine)) wil ik die raat smelten. Dan komt de honing er echter ook in en ik heb gemerkt dat het dan een stuk lastiger stolt. Is er een makkelijke manier om de honing uit de was te krijgen? Ik heb gelezen dat je dat met een wals kunt doen... Maar die heb ik niet echt thuis staan helaas....

Er is zoveel wat we niet weten wat we kunnen eten...

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Oude (simplex) kasten gekocht

Bericht door A.A. Staals » do 09 apr 2009, 12:01

ik heb gemerkt dat het dan een stuk lastiger stolt.


Stolt bij de zelfde temperatuur, dus niet lastiger.

ad staals

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Oude (simplex) kasten gekocht

Bericht door AndreasH » do 09 apr 2009, 13:02

Vermoed dat ik dan een beetje te ongeduldig ben geweest. De was was 's ochtends nog steeds niet gestold in het chineesbakje waar ik het in gestopt had. Alles bij elkaar ongeveer 'n halve liter.


Er is zoveel wat we niet weten wat we kunnen eten...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 gasten