Vervoeren imkerspullen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:
Re: Vervoeren imkerspullen

Bericht door pim123 » do 16 apr 2009, 21:36

Uhhhhmmmm...zo bedoelde ik het niet echt Bart [8D] Ben bang dat ik daarvoor de randvoorwaarden (door gebrek aan ervaring) nog niet ken ...

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten:162
Lid geworden op:zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vervoeren imkerspullen

Bericht door pxsloot » do 16 apr 2009, 22:38

ik heb een modelletje inelkaar gezet met Sketchup (http://sketchup.google.com)

De maten zijn op basis van een dadant broedraam en een beroker. Voor spaarkast ramen zou je een extra tussen schot kunnen gebruiken.
Meeste uit 18mm hout, 2 stukken van 6mm.
De handvatten kun je gebruiken om gaas/net aan te bevestigen bij zwerm scheppen.
Ik heb nog niet bedacht hoe de deksel vast moet, maar het zal niet met scharnier zijn, denk ik.

Gereedschapskist: http://dl.getdropbox.com/u/117698/gereedschapskist.pdf

Commentaar is welkom

Peter S

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:

Re: Vervoeren imkerspullen

Bericht door pim123 » do 16 apr 2009, 22:51

Leuk programma !
Mooi start ontwerp, ik neem aan dat in het brede deel de ramen kunnen en als het schot eruit is kan je hem voor een zwerm gebruiken

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten:162
Lid geworden op:zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vervoeren imkerspullen

Bericht door pxsloot » do 16 apr 2009, 23:04

ja, schot eruit geeft je meer ruimte. En het smalle deel is groot genoeg voor 3 ramen (11.5cm = 3 x 3.5cm (raampjes met tussenruimte) + 1cm ruimte voor het laatste raampje)

In het brede deel past een beroker. En een plastic tas (om natte dingen in te bewaren, om droog op nat gras te kunnen zitten, om je spullen in te bewaren als de kist leeg moet). En een beitel. En een handdoek (voor 1000 en 1 dingen). Duct tape, Leatherman, touw. Kistje met punaises, blocnote, potlood.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Vervoeren imkerspullen

Bericht door Jeroenvt » vr 17 apr 2009, 05:17

Het lijkt me allemaal nogal zwaar. Vooral als je ff een controle gaat doen wil je toch niet steeds zo'n hele kist meeslepen. Ook zwermen scheppen heb je toch weer een kieps of emmer bij je. De opening wil je vaak toch wel breed hebben, maar zoals ik al schreef, ik doe meestal op de fiets, alleen volle honingkamers niet [;)], misschien dat als je zo'n kist altijd in de auto hebt staan.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten:162
Lid geworden op:zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vervoeren imkerspullen

Bericht door pxsloot » vr 17 apr 2009, 07:56


Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Vervoeren imkerspullen

Bericht door AndreasH » vr 17 apr 2009, 09:14

Ik heb zelf een zonne was smelter gemaakt van een diepe curverbox. Daar passen m'n simplex raampjes precies in. Stuk lichter dan een houten variant. En een triplex tussenwand is natuurlijk zo gemaakt. Volgens mij past daar zo ongeveer alles in wat je nodig hebt voor het dagelijkse imkeren. Er zitten handvaten aan en ook nog eens een deksel. Ook wel handig dat'ie doorzichtig is, kun je in 1 oogopslag zien of je inderdaad alles bij hebt om je activiteiten uit te voeren....

Er is zoveel wat we niet weten wat we kunnen eten...

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten:162
Lid geworden op:zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vervoeren imkerspullen

Bericht door pxsloot » zo 19 apr 2009, 23:02

Vandaag een kistje gemaakt van 9mm hardhout multiplex. Heb me lekker uit kunnen leven met de bovenfrees en cirkelzaag (eerste keer, een dag vol leermomenten), en een notitieblokje voor de schets en afmetingen.

Wilde het eerst maken van populieren multiplex, maar dat hadden ze alleen in 18mm. Gewicht valt mee, maar het ding wordt er zo lomp van.

Het kistje is verdeeld in 2 delen, het tussenschot heeft bovenaan een handvat. Lengte en hoogte is gebaseerd op dadant broedramen, de breedte is genoeg om een beroker mee te kunnen nemen. Ik kan er 8 ramen in kwijt. Of alle spullen, inclusief pak.

Ik zal wat overtuigingskracht nodig hebben om het op de fiets mee te kunnen nemen, maar ik gok dat het met een spin wel gaat lukken.

(APENSTAART)jeroenVT: bedankt voor je comment over de fiets [:)]

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Vervoeren imkerspullen

Bericht door Jeroenvt » di 21 jul 2009, 14:33

Mijn imkertas, legerpukkeltje voor een tientje bij de dump, onverwoestbaar. Heb er ook één voor mijn camera met een zelfgemaakte polstering van oude slaapmatjes.

Afbeelding

In het lichtblauwje pakje zitten latexhandschoenen, in de Illy-koffiebus (luxe bijen :D) zit tabak.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Vervoeren imkerspullen

Bericht door AndreasH » di 21 jul 2009, 15:25

(-:

Ik heb er nog een rol crepe-tape inzitten en een nietpistool voor als ze ECHT lastig worden (-; Nah, geintje. Zit er nog in van toen ik het gaas in de bodem er beter op moest nieten omdat ze er (oud materiaal) doorheen aan het komen waren.

Kheb alles in een grote emmer zitten. Ook handig voor als ik ramen moet wegzetten of afslaan. Dat wil ik je in die pukkel nog zien doen [:o)]

Maar.... Heel netjes. Vooral het notitieboekje vind ik een hele goeie (-:

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 121 gasten