Honingkamer met koninginne rooster

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:
Honingkamer met koninginne rooster

Bericht door remolen » vr 17 apr 2009, 08:46

Ik heb de honingkamer geplaatst boven mijn 2 volken. Met daartussen een rooster. Aangezien ik nog geen uitgebouwde ramen heb heb ik een bak met volledig kunstraat er in gezet. Ik zie dat er een paar bijen constant bezig zijn maar het zijn er hooguit 50. Kan ik nog bevorderen dat ze hieraan gaan bouwen. Of gaan ze vanzelf bouwen als de ruimte in de broedkamers beperkter wordt.

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Honingkamer met koninginne rooster

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 17 apr 2009, 12:54

Als je een honingkamer met alleen kunstraat op het rooster plaatst, zullen ze moeilijk naar boven gaan. Wat beter werkt: geen rooster leggen en wachten tot de koningin in de honingkamer aan de leg is. Dan de moer naar beneden en het rooster leggen. Zodra het broed uitloopt, wordt de honingkamer gevuld met honing (als er dracht is).

Joachim Brusseel
Berichten:32
Lid geworden op:zo 01 mar 2009, 18:42
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Honingkamer met koninginne rooster

Bericht door Joachim Brusseel » vr 17 apr 2009, 14:08

aan ea.geurtsen: Dit doe je natuurlijk enkel wanneer je voorstander bent van honing uit door broedvellen (ea.) bevuilde cellen te slingeren. [?][?]

Ivo
Berichten:167
Lid geworden op:wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds:2006
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard + carnica
Locatie:Zeewolde
Contacteer:

Re: Honingkamer met koninginne rooster

Bericht door Ivo » vr 17 apr 2009, 14:15

Ik had het in het begin ook. alleen maar kunstraat, je zult helaas even moeten wachten totdat de bk vol genoeg is, ze gaan dan vanzelf naar boven(of wacht met plaatse hk tot 6 a 7 ramen broed in de bk), duurt wat langer misschien maar je houdt wel de mooiste honingramen tot je beschikking. Een bij een goede dracht is de honingkamer binnen 1 week uitgebouwd. geduld is een letterlijk schone zaak in deze...(je honingkamer wordt niet "bevuild" door broed).

Ivo

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: Honingkamer met koninginne rooster

Bericht door remolen » ma 20 apr 2009, 20:40

je zegt dat ik moet wachten tot de broedkamer vol is.
Maar is het dan niet zo dat de koningin te weinig ruimte houdt om haar eitjes te leggen.? Hebben de bijen een hekel aan roosters in de kast blijven ze er liever onder met hun honing?
(is me verteld door een imker)

Groet Rene.

Ivo
Berichten:167
Lid geworden op:wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds:2006
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard + carnica
Locatie:Zeewolde
Contacteer:

Re: Honingkamer met koninginne rooster

Bericht door Ivo » ma 20 apr 2009, 22:21

Tja, het is even puzzelen en je eigen methode ontwikkelen. bij 6 a 7 ramen broed in de onderbak zullen ze echt naar boven verhuizen, ze weten echt niet in het begin dat de koningin daar niet kan komen. als er nu al 10 ramen broed inzitten en ze bouwen nog niet in de hk dan is er iets raars aan de gang maar daarvoor ben ik ook nog een beginner.
ivo

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Honingkamer met koninginne rooster

Bericht door Hans van der Post. » ma 20 apr 2009, 22:37

Doe nu eens een zoekslag of kijk in de voorgaande negen jaren in de maand april topic.
daar vind je alles wat nu wordt gevraagd.[:)]

!Hans.

Chris
Berichten:29
Lid geworden op:za 25 aug 2007, 16:51
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Honingkamer met koninginne rooster

Bericht door Chris » di 21 apr 2009, 14:16

ik had dit vroeger ookn de bijen die niet in de HZ kwamen. Dit bleek dar er nog niet voldoende bijen waren(plaats genoeg in BK) en dit in verhouding met de dracht. Dit jaar daar beter op gelet en de bijen waren vanaf dag 2 vollop aan het bouwen in de HZ. De ramen zijn enkel voorzien van waswafels.

Vroeger kamen ze ook in de HZ maar dit duurde langer, eenmaal de dracht er is en onderaan te weinig plaatskomen ze vanzelf.

En dan duurdt het uibouwen inderdaad neit lang.

Chris

chaussie
Berichten:97
Lid geworden op:do 24 jan 2008, 17:23
Locatie:Deventer
Contacteer:

Re: Honingkamer met koninginne rooster

Bericht door chaussie » di 21 apr 2009, 18:00

als ik vind dat ze te lang beneden blijven "knoeí" ik wat honing in de hk om ze naar boven te trekken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten