1e Voorzwerm 29 april 2009

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:
Re: 1e Voorzwerm 29 april 2009

Bericht door pim123 » za 09 mei 2009, 00:18

(APENSTAART)pxsloot...LOL...je kent je klasiekers :D

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 1e Voorzwerm 29 april 2009

Bericht door Dirk Blanken » za 09 mei 2009, 19:15

Ik pak nooit zwermen of ze moeten van me zelf zijn en dat komt bijna niet voor, maar nu heb ik me toch laten overhalen om een zwerm in een naburig dorp(15 km afstand)want het was een hele grote en de dame die me belde vond het zo zielig dat de bijen zouden sterven en er waren al zo weinig bijenvolken volgens de krant.

Resultaat een zwerm die 1/3 van de kieps bezette en binnen 3 dagen de hele bak uitbouwde maar voor 50% tot de helft van de celdiepte, en geen eitje te zien??? want ik ging er van uit dat het een voorzwerm was.

De zwerm is za 2 mei gearriveerd op het schepadres.

Vandaag za 9/5 om 1800 nogmaals gekeken nog steeds niets maar op het 3e raam zag ik een piepklein koninginnetje lopen met een achterlijf van minder dan een normale werkbij.
Wel was er een draadje aan de achterkant te zien misschien een restant van het bevruchtingsteken???

Ik ben nieuwsgierig of zo,n piepklein koninginnetje een volk kan opbouwen en wat er verder gebeurd.

Je zou denken dat zo'n kleine koningin maar weinig eitjes kan leggen omdat de ovaria(eierstokken)niet goed ontwikkeld kunnen zijn.

Ik heb ook volken meegemaakt die zoveel broed aanzetten dat het niet meer gezond was.

Ik vind ook dat er weinig controle is op darrenvolken op bevruchtingsstations en vind dat minstens 2 jaar van te voren bekend moet zijn welke darrenvolken genomineerd zijn zodat ze nog gecontroleerd kunnen worden.

Een bevruchtingsstation heeft verantwoordelijkheid en moet het materiaal eerst uittesten voordat het over het hele land en in het buitenland verspreid.

Dirk










dertiende

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 1e Voorzwerm 29 april 2009

Bericht door Piet Jager » ma 11 mei 2009, 11:16

Andreas schrijft: Je hebt het vast en zeker vaker gedaan maaruhm... Hoe voelt dat nou eigenlijk? Zo'n zwerm scheppen??
Zondag 10 mei weer een nazwerm en hoewel ik in mijn imkerleven bij benadering al zo’n 400 zwermen heb geschept, is het toch altijd weer een spannend gebeuren en nooit hetzelfde. Al die duizenden rondvliegende bijen, maken even zovele gedachten in je los. De adrenaline stroomt door je bloed en als de zwerm zich heeft gezet, is het net of ook jouw gedachten zich gaan concentreren. Alle sores is uit je hoofd verdwenen en alles wordt plotseling opnieuw geordend. Nog altijd ijlt uit het verre verleden de stem van een fruitteler uit Dronten in mijn hoofd na, toen hij door de telefoon zei: ‘Meneer Jager U heeft een zwerm’. Het was net of hij zei: ‘Meneer Jager U heeft een zoon’. Een zwerm in de korf voelt als een broodje goud. Je voelt je een bevoorrecht mens en probeert dat geluksgevoel vast te houden. En in gedachten kijk je al een jaar vooruit!

Zojuist 11 mei weer een nazwerm. Door de hevige rukwinden waaide hij als een zwarte sneeuwstorm laag over het land om zich uiteindelijk aan de takken van mijn appelbooom vast te grijpen. Bij het scheppen lag er ook een grote meikever in de kieps. Een prachtige, oranjegele moer ging op haar vleugels de lucht in. Die komt wel terug in de korf, was mijn eerste gedachte.

!Piet

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: 1e Voorzwerm 29 april 2009

Bericht door AndreasH » ma 11 mei 2009, 12:22

(APENSTAART)peterS

Wel het filmpje helemaal uitkijken anders snap je'm niet. Hence, ik begreep'm niet totdat ik het filmpje helemaal uitgekeken had. Geinig jah ((-:

Deflowering is hier trouwens ook wel een leuke ((-:

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten:162
Lid geworden op:zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 1e Voorzwerm 29 april 2009

Bericht door pxsloot » ma 11 mei 2009, 12:26

Piet Jager schreef: Een zwerm in de korf voelt als een broodje goud. Je voelt je een bevoorrecht mens en probeert dat geluksgevoel vast te houden. En in gedachten kijk je al een jaar vooruit!


je bent een poeet, dank je

grgr

Peter S.

martika
Berichten:5
Lid geworden op:za 02 aug 2008, 15:23
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 1e Voorzwerm 29 april 2009

Bericht door martika » di 12 mei 2009, 09:56

Piet, als ik je berichten lees ziet het eruit of je geen vegers en vliegers maakt maar gewoon wacht op een zwerm. Is dat zo? En zo ja waarom?

Martika

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 1e Voorzwerm 29 april 2009

Bericht door Piet Jager » di 12 mei 2009, 19:31

Vandaag 12 mei 2009 weer een nazwerm.
Deze keer extra groot, die van zondag was maandagmorgenvroeg namelijk weer naar de oude kast getrokken, zodat het vandaag eigenlijk 2 in 1 waren!

Afbeelding
Hij ging op de hoek van mijn voliere zitten en wel
precies op de plek waar mijn koppel putters aan
het nestelen waren. Nee, hij loopt niet altijd
vanzelf naar boven de korf in. Het inlopen duurde
mij veel te lang. Daarom heb ik de moer maar even
opgezocht. Met een beetje ervaring en wat geluk,
gaat dat soms best. Zo ook deze keer. Moer in kluisje
en door het vlieggat van de korf laten inlopen. Toen
renden ze naar boven.

Afbeelding
Hier zie je het resultaat. Uit de zon zetten en
een blokje onder de korf voor zuurstof en koeling.
Inmidddels staat hij alweer op een plek naast de stal,
want die is alweer hutje-mudje vol.

!Piet

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 1e Voorzwerm 29 april 2009

Bericht door Piet Jager » di 12 mei 2009, 19:41

Martika schrijft: Het ziet eruit of je geen vegers en vliegers maakt, maar gewoon wacht op een zwerm. Is Is dat zo? En zo ja waarom?
Ja, dat is van 't jaar zo! Waarom?

Heel in het kort:
1. gebrek aan kracht en energie (ouderdom/ziekte)
2. ben altijd een zwermimker geweest
3. een zwerm in mei, geeft potten rij aan rij
4. werkt positief t.a.v. de varroa bestrijding
5. hanteer daarbij de methode van de populatiedynamiek.
6. factoren die samenhangen met de populatiedynamiek zijn
o.a. zwermlust, nestvernieuwing, broedpauzes en kleine nesten.
7. dit zijn de randvoorwaarden voor vitale volken
8. een veger is veelal een 'dood' ding.
9. doppen breken vind ik ergens vergelijkbaar met abortus plegen
10. al je 1x de kracht/energie van een zwerm hebt ervaren, maak je nooit weer een veger.
11. voor een vlieger zijn de kasten te zwaar om uit de rij te zetten en is mijn bijenstal te vol.
12. houd niet van onnatuurijke methoden.
13. et., etc., etc.

!Piet

Arjan Sleurink
Berichten:59
Lid geworden op:wo 25 mar 2009, 14:41
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 1e Voorzwerm 29 april 2009

Bericht door Arjan Sleurink » wo 13 mei 2009, 13:40

Lijkt me ook heel mooi om inderdaad gewoon te laten zwermen. Helaas is de bijentuin bij ons midden in een woonwijk, dus lijkt me geen goed idee dat we de volken hier gewoon laten zwermen.

Gebruikersavatar
Hego
Berichten:82
Lid geworden op:di 17 feb 2009, 16:38
Locatie:Leudal - Limburg
Contacteer:

Re: 1e Voorzwerm 29 april 2009

Bericht door Hego » wo 13 mei 2009, 14:10

Piet Jager schreef:
8. een veger is veelal een 'dood' ding.



Piet,

Wat bedoel je hiermee?

Henri

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 124 gasten