gsm mast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
wylmar
Berichten:4
Lid geworden op:zo 22 mar 2009, 10:40
Locatie:Belgie
Contacteer:
gsm mast

Bericht door wylmar » zo 24 mei 2009, 20:50

ik heb 4 dagen terug 2 kasten op 20 meter van gsm mast geplaatst mooi in de schaduw,met enorm veel bloeiende acacia in de buurt,die kasten zijn onbeschermd niet meer te benaderen,vanop 10 m krijg ik zoveel steken als ik wil terwijl de kasten thuis helemaal niet agressief zijn, kan het door de zogeheten gsm stralingen zijn?het is nochthans biezonder mooi weer 22-23 graden in de schaduw met volop zon van in de morgen,het zijn allemaal buckfast bijen

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: gsm mast

Bericht door semar » ma 25 mei 2009, 13:42

ja dat kan heel goed,
toe ik met bijen begong had im mijn bijen onder de hogspaningsmasten in spaarnwoude staan.
ze waren niet echt uitgesproken agresief maar wel heel wispelturig een kalm volk kon halverwege ploteseling heel rusteloos en agresief worden.Heb later gemert dat bij onweer bijen massaal in de verdedeging kunnen schieten als je ernstig verstoord (doppen plukken etc).
als het een reisstand is kijken hoe ze na een week thuis zijn (meteen uittesten). als het je vaste stand is toch kijken naar alternatief?

groetjes

dominique

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: gsm mast

Bericht door Bart de Coo » ma 25 mei 2009, 16:00

Ik zou de verklaring zoeken in het feit dat de bijen net op een nieuwe standplaats staan. Ik krijg die indruk wel vaker. Als de bijen net op hun nieuwe plek staan, blijf dan maar even een paar dagen uit de buurt (heide!). Misschien dat de bijen hun nieuwe drachtbronnen nog niet hebben gevonden, waardoor ze kribbig worden. Misschien zou je het moment van reizen beter kunnen timen.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: gsm mast

Bericht door willem » ma 25 mei 2009, 16:49

Hoogspanningsmasten en GSM-masten staan tot elkaar als appels en peren.
Hoogspanningsmast : Hoge spanning, lage frequentie.
GSM-mast : Zeer hoge freqentie. Relatief laag vermogen.
Mijn bijen hebben op ca 40 meter van een GSM-mast gestaan, geen centje pijn.Proeven in die richting hebben niet aangetoond dat de bijen narrig worden of minder gaan halen.
Van bijen bij een hoogspanningsmast heb ik wel gehoord dat ze minder/geen honing halen.
Groeten, Willem

wylmar
Berichten:4
Lid geworden op:zo 22 mar 2009, 10:40
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: gsm mast

Bericht door wylmar » ma 25 mei 2009, 21:02

bijen waren deze morgen inderdaad wat "braver",om 9 h deze morgen al druk bezig maar blijven toch veel agressiever dan de thuisploeg,naast de mast staat er eveneens grote transformator,misschien is dit zo bij elke mast,maar volgende keer zet ik ze toch op een andere plaats,groetjes willy

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: gsm mast

Bericht door martin b » ma 25 mei 2009, 22:00

Tussen de GSM-masten onderling, kan een groot verschil zitten.
Een kennis van mij zit in dat werk, het technise verhaal ben ik al weer kwijt, maar soms moeten ze stunten, om het gewenste resultaat te halen. En bij die masten zou hij beslist niet willen wonen, in verband met de straling, die deze masten geven.

Dus kan het zijn dat de bijen verschilend reageren, al gelang de mast die er staat. Zeker weten doe ik dat natuurlijk niet, wij als leken weten dat niet, en hun hangen dat niet aan de grote klok.

martin

Jannes

Re: gsm mast

Bericht door Jannes » di 26 mei 2009, 00:22

Mijn visie op het vermogen (zendvermogen dus) van GSM-masten, is dat dit nogal zwaar overtrokken is/wordt.

Een GSM-mast is inderdaad erg hoog qua frequentie, 900/1800MHz. Alleen is het uitgestraalde vermogen echt peanuts vergeleken bij de hoogte van de mast. Ook bij de zendvermogens van de VHF en UHF radio en TV zenders van bv Markelo en Smilde. heb nog ergens een tape van een opname in Smilde, dat de opname bijna stopte toen de deur van de zender Ned-II werd geopend. (halvering van vermogens per zoveel meter, weet de formule niet...)
Een GSM-telefoon daarentegen, is veel minder qua vermogen, maar wél veel dichter bij de beller én/of de bijen.
Proefjes die ik met een bellende GSM in een geopend volk heb gedaan gaven géén verandering van humeur bij (MIJN ) bijen.

Ik respecteer ieders mening, maar volgens mij is het een broodje aap.

Zélf ben ik jaren lang blood gesteld aan HF VHF UHF én SHF signalen, van véél meer dan de GSM-masten uitstralen, en ook ik merk er niets van (Nog niet) Van enkele Watts, tot meerdere Kilowatts.
Stel mezelf nog geregeld er aan bloot, en neem geen maatregelen. Ook mijn vroegere reparaties aan radar-installaties hebben niets teweeg gebracht. (Heb inmiddels 2 volwassen kinderen)

Wie open staat voor iets voelt het ook is mijn bescheiden mening.

We gaan het vanzelf meemaken. Hoewel ik wel ben overtuigt dat de ene mens gevoeliger kán zijn dan de andere voor deze materie.

Jannes

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten:162
Lid geworden op:zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: gsm mast

Bericht door pxsloot » di 26 mei 2009, 07:17

Hai Jannes,

laat me raden, je hebt dochters?

Nooit hard kunnen maken, maar het viel me altijd op dat er bij (voormalige) radaroperators (flycatcher, hawk, patriot) meer dochters te vinden zijn dan zonen.

grgr

Peter S.

Jannes

Re: gsm mast

Bericht door Jannes » wo 27 mei 2009, 00:01

haha...nee. 2 zoons.

De uitzondering die de regel bevestigt misschien?

Jannes

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten:162
Lid geworden op:zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: gsm mast

Bericht door pxsloot » wo 27 mei 2009, 07:24

[:)] dat zal het zijn.

Overigens is radar geen straling waaraan ik me bewust en/of langdurig aan bloot zou stellen. De demo met de kip en staalwol voor de hipir en cwar was genoeg om me te overtuigen (gebundelde stralen, maar toch)

grgr

Peter S.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 141 gasten