Voorzwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jawi
Berichten:194
Lid geworden op:ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nederland
Contacteer:
Voorzwerm

Bericht door jawi » do 11 jun 2009, 15:32

Hoe weten bijen eigenlijk dat er een of meerdere gesloten doppen in het volk aanwezig zijn, zodat de voorzwerm kan vertrekken? Geeft een gesloten dop een signaal af?
En hoe lang moet een dop gesloten zijn om een voorzwerm af te laten komen?

Jan-Willem

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Voorzwerm

Bericht door lieven busschaert » vr 12 jun 2009, 09:00

Vorige week controleerde ik een kast met gesloten doppen (was na 17 uur) en zag onmiddellijk een jonge koningin. Toen ik de doppen brak liepen er koninginnen uit (moest vlug zijn). Omdat het volk nog enorm sterk was heb ik verder gezocht naar de oorspronkelijke koningin (een geknipte reinteeltmoer) en heb deze aangetroffen. Dus volgens mijn ervaring zwermen de bijen als er een jonge koningin is uitgelopen. Wanneer deze uitloopt tegen de avond of wanneer het slecht weer is wachten de bijen tot een gunstiger moment. Heb dan onmiddellijk zo veel mogelijk gesloten broed, voorraad weggenomen en een aflegger(van bijen in honingzolder) gemaakt. In de vrijgekomen plaats heb ik waswafels gestoken en... de originele koningin is terug aan de leg gegaan.

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Voorzwerm

Bericht door ainanc » vr 12 jun 2009, 09:04

De bijen zwermen als er een gesloten dop is.
Jij hebt hier te maken gehad met een stillemoerwissel.

Abdurr Inanc

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Voorzwerm

Bericht door lieven busschaert » vr 12 jun 2009, 09:43

Nee, onmogelijk want mijn koningin zat nog in de kast (gemerkt en geknipt)! Heeft waarschijnlijk met het slechte weer te maken van de voorbije twee weken?!

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Voorzwerm

Bericht door ainanc » vr 12 jun 2009, 11:14

Bij stille moerwissel wordt de moer pas afgemaakt als de nieuwe koningin legt. Ze spelen dus voor veilig. Doppen meestal midden op de raat. Afgelopen dagen is er mooi weer geweest in Nederland en heb al wat zwermen gezien.

Je kan op het forum zoeken naar "stille moerwissel".

Abdurr Inanc

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Voorzwerm

Bericht door lieven busschaert » vr 12 jun 2009, 14:18

Oké, datwist ik niet; dat ze op veilig spelen. En inderdaad, de doppen stonden in het midden van de ramen! Ga onmiddellijk kijken wat er aan de hand is. Deze moer legt nochtans (terug) goed en is slechts 1 jaar oud. Wat zouden de oorzaken zijn dat ze deze willen wisselen?

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Voorzwerm

Bericht door Dirk Blanken » vr 12 jun 2009, 19:09

Lieven,
meestal is het een mankement aan de koningin wat de bijen al doorhebben en wat wij nog niet kunnen merken.
Het volk is nog sterk en er zijn nog eitjes.
Overigens de beginnende imker maakt een grote fout als hij die paar doppen vaak midden op de raat breekt.
Stille moeren worden zeer goed verzorgd en zijn vaak perfecte koninginnen.
Dus zomaar niet gaan breken als je doppen ziet, de raat merken en eerst verder kijken.
Als je je moeren merkt en knipt merk je pas hoe vaak stillemoerswisselingen voorkomen.
Bij buckfast vrij vaak.
Dirk




dertiende

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Voorzwerm

Bericht door dickvanleeuwen » vr 12 jun 2009, 19:36

vorige week had ik dezelfde ervaring. Ik trof gesloten doppen aan maar ook nog eitjes. Op een gegeven moment hoorde ik gekwaak en zag dat in sommige doppen kleine gaatjes zaten waar de koningen door worden gevoerd. De gemerkte moer liep nog in het volk. Hier heb ik een koninginnen aflegger (veger) mee gemaakt. Vervolgens heb ik 3 koninginnen laten inlopen.

Gebruikersavatar
jawi
Berichten:194
Lid geworden op:ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Voorzwerm

Bericht door jawi » vr 12 jun 2009, 19:44

Ik vroeg het me af omdat ik een rijpe dop zag, maar ook nog eitjes, en het volk was nog niet uitgezwermd.
Ik heb deze moer in een apidea gedaan voor de zekerheid.

Jan-Willem

Jannes

Re: Voorzwerm

Bericht door Jannes » zo 14 jun 2009, 20:05

Leuk om te lezen wat er allemaal kan gebeuren, ook hier (bij het volkje van mijn zoon) is iets geks gebeurd, wat weer niet klopt met bovenstaande.

Zijn volkje is de oude moer kwijt ( zag géén nieuwe eitjes meer, en ook waren er géén gesloten doppen ) pas na 5 dagen weer gekeken en nu waren er gesloten redcellen. Waarschijnlijk was het volk er achter dat deze moer ook niet goed was. Ik heb dit seizoen 3 volken opgekweekt voor de voorjaar/zomer, en deze bleef achter bij de rest (zeker 50% kleiner) Volk bleef steken op 1 broedkamer, de andere 2 hadden 2 broedkamers vol.

Het was een moer van Schier, vorig seizoen gekocht. Heb het volk nu een andere moer gegeven, een 1e afstammeling van een Carnica Troisec 1075. Deze doen het bij mij goed. We wachten het maar weer af. Vanavond krijgt het volk deze moer. Eergisteren zijn ALLE doppen uit het volk gebroken om het volk reddeloos te zetten. Hoop dat deze moer met open armen wordt ontvangen.

Jannes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten