verplaatsen van een volk op korte afstand

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

roenjeroen
Berichten:5
Lid geworden op:ma 15 jun 2009, 17:28
Contacteer:
verplaatsen van een volk op korte afstand

Bericht door roenjeroen » ma 15 jun 2009, 18:23

Hallo,

Ik heb een volkje dat staat naast mijn groentetuin. Het volkje is de laatste dagen zeer agressief als ik in de tuin bezig ben. Ze gaan in de aanval zonder reden.

Ik was toch al van plan om het volk te verplaatsen. Nu is mijn vraag kan ik dit in begin juni nog wel doen? De afstand waar het om gaat is ongeveer 150 meter verderop of 40 meter. Zou ik dit in een keer kunnen doen?

Of zou ik als tijdelijke oplossing de aanvliegroute die nu over de groentetuin heen gaat kunnen blokkeren door er bijvoorbeeld een flinke plaat tegen de zijkant van de kast aan te zetten zodat ze een andere route kiezen?

Groetjes Jeroen

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: verplaatsen van een volk op korte afstand

Bericht door maartenkleijne » ma 15 jun 2009, 19:17

Ik heb altijd geleerd, Jeroen, een meter per dag verplaatsen kan prima,als de aanvliegroute gelijk blijft nog wel iets meer.
Je kan ook beginnen met een halve meter en tevens de aanvliegroute van de moestuin afwenden.

gr,
maarten

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: verplaatsen van een volk op korte afstand

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 15 jun 2009, 19:25

In dit geval kun je beter het hele volk "evacueren" naar een andere stand op minimaal 5 kilometer afstand. Eenmaal daar weer ingevlogen kun je ze te zijner tijd weer verplaatsen naar de nieuwe standplaats.
Zoals Maarten al schrijft: als je de rug van de kast naar de gewenste plaats draait kun je verplaatsen terwijl de aanvliegroute gelijk blijft. In dat geval kun je wel wat meer afstand verplaatsen in eenmaal. Je zou ook nog een soort baken bij de kast kunnen plaatsen, bijvoorbeeld een gele parasol, waardoor ze na verplaatsing de nieuwe plaats sneller opmerken.
Waarom is het volkje trouwens zo agressief geworden? Is het moerloos?

dar
Berichten:92
Lid geworden op:di 15 jan 2008, 20:44
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: verplaatsen van een volk op korte afstand

Bericht door dar » ma 15 jun 2009, 20:05

Ik werd eens geroepen door een aantal mannen die bomen aan het omzagen waren waarvan een aantal te dicht bij het huis stonden .
In een ervan zad een aardig nest bijen op 4 m hoogte en dit gedeelte
hadden ze juist afgezaagd ,en was op de grond gevallen.
Het werk lag natuurlijk stil.
De jongste was moedig genoeg en had het op een kruiwagen geladen en
50 m ver weg gelegd.
samen hebben we dit stuk stam terrug gehaald maar wel 3 m verder neer gezet binnen 30 min was alles gekalmeerd ,let wel 4m lager 3m verder
Het mooiste komt nog, de andere dag ging ik nog eens kijken,tot mijn verbazing had de eigenaar de kast weer 10m verder gezet.
en dit zonder problemen
Dit alles kan natuurlijk alleen met een kast.
groeten Ad

ad van meurs

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: verplaatsen van een volk op korte afstand

Bericht door Dirk Blanken » ma 15 jun 2009, 20:36

Op een bijenstand lukt zoiets niet, wel als het om 1 volk gaat met geen andere volken in de buurt.
Dirk

dertiende

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: verplaatsen van een volk op korte afstand

Bericht door lieven busschaert » di 16 jun 2009, 08:42

Als je kast (of vliegplank) anders is van kleur dan de anderen, of een duidelijk merkteken heeft, dan heb ik de bijen al met 5 meter per dag verplaatst als ze in dezelfde vliegrichting staat.

roenjeroen
Berichten:5
Lid geworden op:ma 15 jun 2009, 17:28
Contacteer:

Re: verplaatsen van een volk op korte afstand

Bericht door roenjeroen » di 16 jun 2009, 22:55

Hallo,

Allereerst hartelijk dank voor de tips! Ik heb besloten om de kast 10 dagen 30 km verder bij een kennis neer te zetten. Dit omdat ik ze 150m verderop wil neerzetten en het dan wel erg lang gaat duren voor ze daar in stappen gearriveerd zijn.
Ik heb gekeken of het moerloos was en dat was niet geval er was nog volop jong broed aanwezig. Ruimte hebben ze ook nog genoeg. Waarschijnlijk staat de kast gewoon te dicht op de groententuin en zijn ze daardoor wat aggressief.

Wel een leuk verhaal dat van die bijen in de boom!

Groeten Jeroen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 144 gasten