Handige manier om een volk af te maken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Handige manier om een volk af te maken?

Bericht door LWPisa »

Daar zeg je wat Ad,

Overhangen van raat kan kalkbroed/nosema verspreiden. Het overhangen is een keuze die ik maak.

Ik zie geen verschijnselen van nosema of kalkbroed in mijn volken en lichte raten met veel stuifmeel zijn wel een waardevolle toevoeging voor een groeiend volk. Maar ik zal het nog eens overdenken of het wel nodig is, de jongvolken hebben genoeg vliegbijen en met mooi weer kunnen ze best voor hun eigen stuifmeel zorgen. De stuifmeelraten kunnen ook worden uitgesneden en met de rest van de oudere raat verbrand.

Volken darren/werkster broedig laten zijn en darren laten uitlopen of koppen (wat was er met bijen doodmaken?) en kunstgrepen uithalen om ze weer goed te krijgen, daar heb ik geen zin/tijd/reden toe met 13 jongvolken die naar grotere kasten moeten.

Droogijs/stikstof zijn leuke ideeen maar moeilijk om toe te passen. Het voordeel van een brandblusser/fles CO2 is dat er een ventiel/slang aan zit waardoor je beheerst via het vlieggat de kast snel kan verzadigen.

Stofzuiger is een no-go...220V heb ik niet buiten en dan moet ik weer de zak in de vriezer leggen, extra stress voor mij en de bijen...

L
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Handige manier om een volk af te maken?

Bericht door Tieme »

ijsazijn?
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Handige manier om een volk af te maken?

Bericht door LWPisa »

Nah dat is ook nogal corrosief en net zo "inhumaan" als SO2, ik ets dan m'n bijen voordat ze dood gaan.

Voorlopig is CO2 de beste keuze, vrij "humaan", schoon en makkelijk voorhanden (mobiele biertap?).

Lachgas zou ook nog kunnen maar dan moet ik een cillinder regelen met ventiel en slang en dat is teveel gedoe en duurder dan CO2.

HCN uit KCN met zuur zou ook te doen zijn, makkelijk toe te passen in een schaaltje in een BK op het volk maar dat is mij veel te gevaarlijk en te veel gedoe.
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Handige manier om een volk af te maken?

Bericht door Jeroenvt »

Het is toch zo dat bijen reageren op de CO2 in je adem en daarom steken?

--
Mvg Jeroen van Tol
http://blog.v-tol.nl
http://www.bijentuin.nl
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Handige manier om een volk af te maken?

Bericht door Tieme »

Lennard,

Ik weet niet hoe lang je CO2 in de kast zult moeten pompen. Een moer verdoof je vrij snel met CO2 voor de KI. Het punt waarop ze daar aan sterft is me onbekend. Je hebt dus kans dat je hele volk verdoofd wordt en gedeeltelijk na de behandeling weer ontwaakt.

Laat maar weten wat er van terecht is gekomen.

groeten,

Tieme
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Handige manier om een volk af te maken?

Bericht door LWPisa »

Daar heb je een punt. Maar dan kan ik ze in ieder geval uit de kast in een emmer schudden en ze nog een stoot CO2 bijgeven. Desnoods in een emmer met (ijs)water en een drup afwasmiddel.

Bijen reageren op een beetje CO2 in de adem, yep. Maar om ze af te maken gaat het over het vervangen van de lucht door pure CO2.
pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Handige manier om een volk af te maken?

Bericht door pim123 »

Heb er nog absoluut geen verstand van, maar dit klinkt mij allemaal vreselijk in de oren...Is er na duizenden jaren nog geen normale manier van afmaken van een bijenvolk bedacht ? Overigens vind ik dat je moet kiezen voor de meest bij-vriendelijke manier en dat je daar dan eventueel je raat bij verliest is dan pech. Dat ben je aan het bijenvolk verplicht.
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Handige manier om een volk af te maken?

Bericht door AndreasH »

Nou jah... Darrenraat wat wordt uitgesneden. Da's ook niet fijn. Tijdens de laatste les waren we eigenlijk te laat ermee. Zo ongeveer de helft van de darren die daarin zaten waren echt heel hard bezig zichzelf vrij te knagen. Zag er best eng uit vond ik. Allemaal van die koppetjes die aan het ronddraaien waren in hun raat....

Maar voordat we beginnen met de bij als mens te gaan zien... Ik ben het eens met het 'humane'. Quick and efficient.

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Kees Overeem
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: Handige manier om een volk af te maken?

Bericht door Kees Overeem »

citaat: <<<<<De moderne imker maakt geen volk meer af... Waarom: Lastig volk? Ziek of te zwak? Nu er zo weinig bijen zijn is dit toch het laatste. We zijn toch allen moderne imkers!>>>>>>>>>>>>>

Oke! Vanmorgen was ik op zoek naar een pleegvolk en stuitte op een volk wat wel heel erg vervelend stekerig was.
Zo erg dat toen ik de moer tegenkwam die direkt doodkneep.
Er waren geen doppen en het volk staat op 3 BK's, 2 bomvol bijen en de derde bijna vol honing.
Ik had al besloten om ze af te zwavelen -een moderne imker als ik doet dat om van zieke, zwakke en buitengewoon stekerige volken af te komen- toen ik mij deze discussie herinnerde.

DUS: HET BOVENSTAANDE VOLK, incl honing, IS GRATIS AF TE HALEN !!

De ontvanger moet alleen beloven dat het niet ergens komt te staan waar het door het gedrag de bijenteelt schade kan berokkenen.
Als reakties uitblijven zal ik ze morgen echt naar de eeuwige drachtvelden helpen.
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Handige manier om een volk af te maken?

Bericht door LWPisa »

Nah Kees, zonder moer hoef ik ze niet ;)

Hoe ga jij dat doen? Met zwavel op een lap/lont/tissue?
Ga je raten hergebruiken?

L
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Hans van der Post. en 124 gasten