Handige manier om een volk af te maken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Handige manier om een volk af te maken?

Bericht door AndreasH »

Zo erg dat toen ik de moer tegenkwam die direkt doodkneep.


Is het dan echt altijd de schuld van de moer als ze stekerig zijn??

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Handige manier om een volk af te maken?

Bericht door Gerard van Gastel »

Kees,

Heb je niet eens gedacht waarom dat volk zo stekerig was?
Nooit gehoord van: voldoende ruimte, mogelijkheden om te bouwen (af en toe kunstraat) etc?

Dan vraag ik me ook nog af: hoe váák heb jij dan zieke en zwakke volken?

ps: Pisa, misschien is dit ook een onderwerp om een leuke fotosessie van te maken.
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Handige manier om een volk af te maken?

Bericht door LWPisa »

Vrolijk niet nuttig zeker maar veel fotos zal het niet opleveren. Ik ben er nog over aan het prakizeren, CO2 blussers zijn niet goedkoop, een cilinder huren voor een biertap is nog de goedkoopste optie.

Er is trouwens nauwelijks info over te vinden.

L
Kees Overeem
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: Handige manier om een volk af te maken?

Bericht door Kees Overeem »

De oorzaak zal zijn dat ik vorig jaar de verleiding niet kon weerstaan om een vreemde zwerm op te zetten....
De moer afmaken deed ik om daarna via redcellen een nieuwe moer aan te bieden, een gangbare manier om een volk te "verbeteren" , dit volk vond ik echter te erg.
Die gele gangbare zwavelstrookjes gebruik ik en de raten zal ik zeker niet hergebruiken.
Gerard: ik merk aan je reactie dat je mij niet kent!
Afzwavelen om genoemde redenen komt trouwens weinig voor bij mij: hooguit 1 of 2 keer per jaar op 60 volken
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Handige manier om een volk af te maken?

Bericht door A.A. Staals »

Kees Overeem schreef:
De moer afmaken deed ik om daarna via redcellen een nieuwe moer aan te bieden, een gangbare manier om een volk te "verbeteren" , dit volk vond ik echter te erg.

Kees
Om die reden een volk afmaken vind ik.......
Het aanbieden van een nieuwe moer aan zo'n volk heeft het zelfde resultaat dan wanneer je dit doet bij een minder stekerig volk.


Ook de reden waarom L dit wil doen vind ik niet acceptabel. De redenen die hij aanvoert: het bij laten vliegen van darren, daardoor voedsel verstoring, overbrengen van ziekte etc. houden geen steek.
Darren vliegen de hele dag van het een naar het ander volk. Het hebben van genoeg volken ook geen reden. Offer dan een volk op en maak van drie een. Geen tijd en geen zin , past niet bij bijenhouden.

Ik denk dat er weinig redenen zijn om een volk af te maken.

ad staals
hofstede
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 31 jul 2005, 12:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Handige manier om een volk af te maken?

Bericht door hofstede »

Maak er een ander bij mee, er is vast nog wel een jonge moer te vinden.
Als je deze invoer heb volgens mij een prima volk.
lieven busschaert
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Handige manier om een volk af te maken?

Bericht door lieven busschaert »

Zou toch maar eens met een goede moer proberen! Kan je nergens geen larfjes om over te larven gaan halen? Als de vorige moer al niet goed was, waarom heb je er dan uit verder gekweekt?
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Handige manier om een volk af te maken?

Bericht door LWPisa »

Darren vliegen id wat heen en weer tussen volken maar zijn ook wel volktrouw of misschien verzamelen ze zich bij voorkeur in moerloze volken (of worden daar beter getolereerd?).

In de betreffende volken zitten er opvallend veel, meer dan de helft is dar (!). Als ik alles inclusief eileggende werksters af zou kloppen en deze bijen zich bij de andere wel harmonieuze volken voegen dan levert dat mijns inziens zeker een belasting/verhoogde mijtendruk op.

De clue van wat ik doe is steeds jonge volken uit laten groeien tot grote volken met op kracht van eigen bijen, ze moeten het goed doen uit zichzelf zonder versterken of verenigen. Bijvoegen van grote hoeveelheden werksters of darren doe ik liever niet.

Selectie houdt in de beste overhouden, de kneuzen/slechte mogen wat mij betreft weg. In de natuur gaan moerloze/darrebroedige volken ook kapot, zonder imker die truuks uithaalt.

Als je een container meeneemt mag je ze ophalen...

L
Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Handige manier om een volk af te maken?

Bericht door Astrid Schoots »

Een volk doden:
daar heb ik geen ervaring mee, maar het mag mijns inziens alleen bij ernstige en besmettelijke ziekte (en dan is nog de vraag of dat de beste oplossing is: er zijn dan ook andere manieren, zoals opgesloten laten hongeren en daarna op kale ramen of kunstraat zetten).

Bij eierleggend volk:
flink rook erop, zodat alle bijen zich volzuigen met honing, dan na een paar minuten afslaan in de tuin en direct de kast weghalen. Het binnen bedelen bij de buren vergemakkelijk ik door over de trossende bijen en de vliegplank van de buren wat waterige honingnevel te sproeien. Iedereen gaat elkaar vervolgens aflikken: de bijen zijn dan binnen een half uurtje weer onder de pannen bij de buren omdat ze geen lege maag of roofbedoeling hadden! De eierleggende werksters worden daar alsnog afgestoken of stoppen hun werk in de nieuwe gezonde omgeving.

Bij een te stekerig volk:
gewoon een leggend reservemoertje van je lentekweek met suikerdeeg invoeren, en na drie weken controleren op vervangdoppen.
Astrid
dick aalvanger
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 04 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Handige manier om een volk af te maken?

Bericht door dick aalvanger »

LWPisa schreef:
L.S.,

Wat was ook alweer een handige manier om een volk af te maken als je geen zwavel hebt EN voor de rest de raten normaal bruikbaar te houden (geen residuen).

Ik zit de denken aan een koolzuurblusser maar misschien heeft iemand anders een idee?

L
Hallo LW Pisa,

Zelf heb ik ook eens een volk gehad waar niets mee was te beginnen.
Agressief, geen broed, gezeeft had geen koningin meer.
Nieuwe koningin ingevoerd via kooitje, geen succes.
Later geprobeerd met een dop, geen resultaat.
Heb het volk afgeklopt in de kast, geen ramen erin en door het voergat een zwavellapje erin, 5 minuten later is het volk niet meer.

Succes Dick.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 152 gasten