voorvliegen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: voorvliegen

Bericht door AndreasH »

Kan het voorvliegen niet ook een soort van workout zijn voor de bijen? In voorbereiding op het vliegbij zijn. Dat ze de vleugelspieren aan het trainen zijn? De hele dag in een kast zitten lijkt me zoiets als de hele dag op kantoor zitten... Dan ben je ook blij als je eens even je benen kunt strekken (onderweg naar de kantine) of later, thuis, naar de sportschool cq wandelclub.....

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: voorvliegen

Bericht door jawi »

Kijk ook eens in 'Bijenhouden' van juni op pagina 17.;)

Jan-Willem
Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten: 162
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: voorvliegen

Bericht door pxsloot »

Bij het bevruchtingsvolkje in mijn achtertuin is er bijna dagelijks een half uur tot 3 kwartier lang drukte voor de kast, met een flink zoem geluid. Het begon toen het moertje op haar bruidsvluchten ging, stopte daarna een paar dagen (madame is druk aan de leg) en is sinds een dag of 3 weer aan de gang.

http://www.youtube.com/watch?v=Xc33g1fKlG8

Koningin is een forse tante (iets langer nog als een dar), ik weet niet of zij nog zo nodig op bruidsvlucht moet. Deze dagen loopt het laatste broed uit waarmee het kastje is opgezet.
Het lijkt op de beschrijving in 'Bijenhouden'. Is dit nu voorvliegen?
En zo ja, dan lijkt me het voorvliegen een sociale gebeurtenis, zo met zijn allen, na de lunch.

grgr

Peter S.

Onderteken de petitie http://stopbijensterfte.petities.nl
jan van gils
Berichten: 8
Lid geworden op: di 30 dec 2008, 11:48
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: voorvliegen

Bericht door jan van gils »

Ik neem op dit moment waar dat in de ochtend tot ongeveer 10'30 de bijen volop vliegen, hierna neemt dit af tot ongeveer 15,30 daarna komen ze echt masaal naar buiten zowel oudere bijen als ook grijsjes,die dan voorvliegen volgens mij komt dit ook door de linde dracht bij mij vol op aanwezig is.
Heeft iemand ook deze ervaring.

M,V,Gr Jan
Gebruikersavatar
Rob en Yvonne
Berichten: 37
Lid geworden op: do 07 jun 2007, 13:44
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: voorvliegen

Bericht door Rob en Yvonne »

Ik heb op èèn van mijn kasten het zelfde gezien, de koningin is normaal aan de leg, geen doppen aanwezig, het volk verzameld zich tegen de voorkant van de kast en vertrekt naar een tak.
Even later slaat de 'zwerm' terug op de kast en duiken masaal weer naar binnen, even later gebeurt het voor een tweede keer en wederom slaat de'nog grotere zwerm'terug op de kast.
De dag er na waren er op eens op de vliegplank erg veel stertselende bijen ook met de kop van het vlieggat.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Met vr.gr. Rob
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 127 gasten