imkeren in de stad

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
frakke
Berichten:73
Lid geworden op:wo 24 jun 2009, 22:15
Locatie:Deurne(Antwerpen)
Contacteer:
imkeren in de stad

Bericht door frakke » ma 29 jun 2009, 15:17

Hoi aan iedereen

Ben de Frank 36 en dokwerker
heb wel intresse in bijen!
dacht altijd dat het niet kon in de stad ben zelf van Deurne(Antwerpen)

zijn er eigenlijk wettelijke bepaling voor bijen te houden(ruimte,afstand buren,vergunning,enz)
woon in een rijwoning met tuin van 5m breed op 20m
welke bijen zouden jullie aanraden??
het rivierenhof valt binnen mijn straal van 2km
hoe is het eigenlijk de combinatie bijen houden en kinderen die in de tuin spelen?
wat moet je zeker in de gaten houden of hoe kan je het veiliger maken?

verenigingen in het antwerpse(Deurne)?
dichts bijzijnde is broechem en brasschaat dat ik weet.
in broechem starten ze in het najaar met een nieuwe cursus,
brasschaat pas in 2012!!

Alvast bedankt
Frank

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten:162
Lid geworden op:zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: imkeren in de stad

Bericht door pxsloot » ma 29 jun 2009, 16:45

Hai Frank,

Bij de wettelijke bepalingen in Belgie kan ik je niet helpen; in Nederland is het vaak toegestaan, mits je een paar regels in acht neemt om overlast te voorkomen.

Ik heb een klein volkje in de achtertuin (5.5 x 8m) staan. Schutting van 1.80m en Laurierhaag om de tuin heen. Verder 2 dochters die met de buurkinderen de tuin in en uit rennen. Het 'niet-op-blote-voeten-over-het-gras' regime begint wat af te zwakken, eerdaags zal er wel een leermoment komen (kruipende bijen in het gras...)

Er zijn 2 plekken in de tuin waar het niet handig is om met meerdere mensen te staan, direct in de aan- en afvliegroutes. Ons zitje in de tuin staat op een meter of 2-3 van de kast en daar merk je niets van de bijen.

In de middag kan het wat druk zijn als het 'voorspelen' begint, maar ook dan zijn de bijen met hun eigen ding bezig en storen zich niet aan je.

De buren zitten op een meter van de kast, met een schutting en extra rietscherm als afscherming. Zij merken niets van de bijen, afgezien van wat gezoem (weer bij het voorspelen).

De bijen hebben het druk met het leeghalen van de lindebomen die op een paar honderd meter in grote aantallen te vinden zijn. Daarna zullen ze zich storten op de bloemen in de tuinen in de omgeving.

Het volkje bestaat uit Ligustica bijen, maar het moertje heeft zich in de buurt laten bevruchten. Op 1.8km staat een bijenstal waar van alles en nog wat, dus wat voor een bijen het gaan worden valt nog te bezien.

Een filmpje van de bijen in de tuin: http://www.youtube.com/watch?v=W9NuEkpWIhs

We hebben er veel plezier van.

grgr

Peter S.

Onderteken de petitie http://stopbijensterfte.petities.nl

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: imkeren in de stad

Bericht door Berend » ma 29 jun 2009, 23:32

Ik heb zelf sinds 2 maanden twee kasten in de tuin staan.
Het enige probleem wat ik heb is dat er nogal wat kruipers over het gras en tegels lopen (waar ook mijn dochter van 3,5 rondloopt).

Misschien heb je hier wat aan:
http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=10296

Zoals Astrid aangeeft is het dus het beste om de bijen achter een strook begroeing te zetten als je geen kruipers op het gras wil.

Voor de rest vind ik dat de enige regel moet zijn dat je anderen niet tot last bent.

Gebruikersavatar
frakke
Berichten:73
Lid geworden op:wo 24 jun 2009, 22:15
Locatie:Deurne(Antwerpen)
Contacteer:

Re: imkeren in de stad

Bericht door frakke » di 30 jun 2009, 14:07

bedankt[:o)]

maar wat is het verschil met een hoge kast en een lagee kast gelijk pxsloot zijn filpmje????

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: imkeren in de stad

Bericht door Robbert » di 30 jun 2009, 22:34

Ik lees overal "kruipende bijen in het gras".

Wat als je nou water voor de aanvlieg route hebt liggen?

Bij mij kriebelt het weer enorm om te gaan imkeren. Zal niet van de warmte zijn. Gister avond las ik deze post. Ik heb er de hele nacht wakker van gelegen omdat ik denk ik de geschikte plaats gevonden heb in de tuin. Woon zelf in een woonwijk en wil eigenlijk de bijen dicht bij huis hebben staan. Als ik ze achter in de tuin zet met de vliegopening naar het oosten dan komen de vliegplanken boven het moeras gedeelte van mijn vijver. Heb ik dan ook last van kruipende bijen ver voor de vijver op het terras of zullen ze op de keien landen in het moeras?

Nou moet ik alleen nog met de buren spreken wat zij er van vinden. Het enige waar ik bang voor ben is de zwermtijd en een eventuele zwerm.

Ga ik het dan toch een keer doen?

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: imkeren in de stad

Bericht door LWPisa » di 30 jun 2009, 23:08

Ik zou in echt dichtbevolkte buurten met mini tuinen en evt paranoide buren links en recht genoegen nemen met een klein volk, een 6 ramer vind ik eigenlijk al aan de grote kant.

Ik heb wel eens een zwermende kirchhainer in een tuintje gehad die bij de buren neerstreek en dat was gewoon overlast en stress. Met mazzel heb je begrijpende buren en kan je je meer permiteren maar als het niet mag worden opgemerkt is een 6 ramer al druk genoeg.

Grote volken maken ook veel geluid met voorspelen. Kleine volkjes zijn over het algemeen veel zachtaardiger in de omgang, zeker als ze gewend zijn om opengemaakt te worden.
Geen gedoe met opzichtige witte pakken of sluiers, een toefje rook van een sigaret is bij een goed gevoed harmonieus minivolk al genoeg in geval van nerveus gedrag.

Een klein tuintje of balkon van een flat is mijns inziens echt iets voor 2 a 3 bevruchtingskastjes. 1 daarvan uit laten groeien naar een 6 ramer, overwinteren en dan weg in het voorjaar voor een nieuwe kirchhainer.

L

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: imkeren in de stad

Bericht door Berend » di 30 jun 2009, 23:12

Gewoon doen zou ik zeggen.

En wat betreft dat water, daar kwam ik vannacht ook op! Gewoon een slotgracht rond de bijenstand graven [:)]

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten:162
Lid geworden op:zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: imkeren in de stad

Bericht door pxsloot » di 30 jun 2009, 23:24

L, ik kan me helemaal vinden in je verhaal.

Dit jaar een tuinvolkje, volgend jaar een productievolk. En in mei een nieuw tuinvolkje.

Mijn buurman (achter het rieten scherm) vraagt me of alles goed gaat als ze een keer niet voorspelen (is dat een werkwoord?); het is duidelijk te horen en te zien. En dan heb je het over de laatste bijen van een 3 raams bevruchtingsvolkje.

Ik heb hier eerder een bruidszwerm gehad uit een bevruchtingskastje met 2 bekers bijen en ook dat wordt opgemerkt in de buurt. Ik mag me erg gelukkig prijzen met erg tolerante buren.

Volgende week gaan de eerste bijen van dit moertje uitlopen; er zitten nu 2 ramen met verzegeld broed in en 3 met nectar. Eens kijken hoe het uitpakt.

grgr

Peter S.

Onderteken de petitie http://stopbijensterfte.petities.nl

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: imkeren in de stad

Bericht door Robbert » di 30 jun 2009, 23:48

Als ze bij mij in de tuin komen staan ze achteraan zo'n 7 meter van stoelen en tafel. Zo ook van de buren. Dus van geluid zullen ze niet zo last hebben. Er achter staan hoge bomen van een meter of zes en de volgende levende wezens bevinden zich op 25 a 30 meter.

Met alleen een zesramer heb je toch juist het probleem van eerder zwermen? Deze kan je niet meer ruimte geven. Ben het eens dat je geen 4 of 8 volken moet plaatsen in een woonwijk maar 1 simplex kast hoe hoog dan ook en een zesramer erbij moet kunnen denk ik zo. Ik zal morgen een foto plaatsen van waar ik denk dat ze kunnen komen. Dan ben ik benieuwd naar de meningen.

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten:162
Lid geworden op:zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: imkeren in de stad

Bericht door pxsloot » wo 01 jul 2009, 00:44

Xibel schreef:Met alleen een zesramer heb je toch juist het probleem van eerder zwermen?


juust. Maar tegen de tijd dat de kast te klein wordt (volgend voorjaar schat ik in), wordt het omgehangen in een grotere kast en mogen ze produktie gaan draaien. Tegen de zwermtijd, volgend jaar, zal er uit dit produktievolk een bevruchtingsvolkje worden geformeerd, dat een plekje krijgt in de achtertuin: zwermverhindering en leven in de brouwerij/achtertuin.

grgr

Peter S.

Onderteken de petitie http://stopbijensterfte.petities.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten