Volk gedecimeerd

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:
Volk gedecimeerd

Bericht door AndreasH » zo 05 jul 2009, 12:00

Gegroet,

Gisteren controle gedaan van kast 2. Vorige controle was prima, een speeldop weggebroken en dat was het zo'n beetje. Volk was behoorlijk groot, zat op 10 ramen, niks mis mee, beetje krap maar dat wilde ik gisteren dus gaan oplossen door ze op 20 ramen te gaan zetten.
Ik kwam er echter achter dat het volk behoorlijk gedecimeerd is. Heel veel vliegbijen waren weg leek het wel, ook te zien aan de afname van activiteit bij het vlieggat. Heel veel grijsjes in de kast maar verder niet zo heel veel gedoe. Eitjes en larven, ook niet al te veel.

Wat kan er met dat volkje gebeurt zijn? Dat de vliegbijen en allemaal vandoor zijn. Het volk op kast nummer 1 heeft nog genoeg vliegbijen, ze vliegen op hetzelfde (lijkt me zo).

Groeten,

Andreas

Ivo
Berichten:167
Lid geworden op:wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds:2006
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard + carnica
Locatie:Zeewolde
Contacteer:

Re: Volk gedecimeerd

Bericht door Ivo » zo 05 jul 2009, 13:53

Als het goed is zijn alle vliegbijen vliegen... je zou in de vroege avond nog een inspectie kunnen doen.
ivo

Jannes

Re: Volk gedecimeerd

Bericht door Jannes » zo 05 jul 2009, 18:59

Denk dat je volkje een zwerm kwijt is..

Kijk met een paar dagen eens of je nog eitjes ziet, en of er doppen zijn getrokken.

Is beide het geval, is er een zwerm af gekomen.
Reden gaf je al, volk was te vol. Beter is het een extra bak te geven vóór de zwermneiging opkomt, bouwen en ruimte vertraagt het zwermen.

Zitten er na een aantal dagen doppen in, laat dan een aantal mooie staan, ik laat er meestal een stuk of 6 op één raam staan, en ruim de resterende op. Controleerd makkelijker en ook het inlopen op de 13e á 14e dag verloopt makkelijk.

Jannes

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Volk gedecimeerd

Bericht door AndreasH » zo 05 jul 2009, 19:19

Lijkt me stug dat er een zwerm is vertrokken. Ze gaan toch altijd doppen aanzetten VOOR ze gaan zwermen? De tijd tussen de twee inspecties was 7 dagen.... Lijkt me niet genoeg om een nieuwe koningin te kweeken. Dat duurt minimaal 12 dagen....Als ik me niet vergis tenminste....Of doen ze het ook zonder al die zaken?

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Arjan Sleurink
Berichten:59
Lid geworden op:wo 25 mar 2009, 14:41
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Volk gedecimeerd

Bericht door Arjan Sleurink » zo 05 jul 2009, 19:37

AndreasH schreef:
De tijd tussen de twee inspecties was 7 dagen.... Lijkt me niet genoeg om een nieuwe koningin te kweeken. Dat duurt minimaal 12 dagen....Als ik me niet vergis tenminste....Of doen ze het ook zonder al die zaken?

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).


Je kunt natuurlijk ook een dop over het hoofd hebben gezien...

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Volk gedecimeerd

Bericht door Dirk Blanken » zo 05 jul 2009, 20:39

Bij de controles moet je snel werken maar niet ruw.

Het belangrijkste is om eerst goed ruimte te maken zodat alle raten zonder bijen(koningin)te kwetsen bekeken kunnen worden.

De eerste raat die je uitneemt heeft brede randen voer bovenin.

Je kijkt naar staande eitjes en naar de koningin, als je de koningin mist dan vind ik staande eitjes,zeker een groot aantal, hetzelfde als de koningin te hebben gezien.

Vandaag ben ik 2 x een stille moer tegen gekomen en dan knip en merk ik maar weer ondanks dat het mogelijk is dat de oude moer ook nog werkzaam is.

Andreas als je bijen kwijt bent ben je een zwerm kwijt, d.w.z. een paar weken later de 2e bak bijzetten.

Dirk




dertiende

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Volk gedecimeerd

Bericht door AndreasH » zo 05 jul 2009, 21:24

Hum... .Weer risico op inballen dus. Verdomme, was net zo blij dat er gesloten werksterbroed te vinden was. Ben trouwens benieuwd of iemand het gemerkt heeft....

Van de week nog eens controleren, misschien heb ik me wel vergist inderdaad. Als inderdaad het overgrote deel van de vliegbijen onderweg was dan kan het zomaar zijn dat het 'n stuk rustiger is aldaar.

Kan ik er nog achter komen of het een zwerm is geweest trouwens?? Vanavond nog eens even de dekplank eraf en kijken hoe het ermee gesteld is....

Groeten,

Andreas

Jannes

Re: Volk gedecimeerd

Bericht door Jannes » ma 06 jul 2009, 13:42

Gewoon rustig even kijken. Zitten er nieuwe eitjes in Rechtop staand zoals voorganger reeds opmerkte, is alles OK.
Heb je open broed,maar geen nieuw gelegde eitjes, zoek dan naar (red) cellen en breek alles op een aantal mooie na op één raam.
Mag ook op meerdere ramen, maar dat zoekt lastiger als je kijkt op de 13e/14e dag.

Suc6, geen paniek, het komt vast weer goed.

Jannes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten