Feed Bee

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Feed Bee

Bericht door lieven busschaert » wo 15 jul 2009, 19:46

.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Feed Bee

Bericht door AndreasH » wo 15 jul 2009, 22:13

Zijn die twee aan elkaar gerelateerd?

Ik heb onlangs de renson methode eens bekeken en daar doen ze juist aan broedbeperking. Daardoor meer vliegbijen die stuifmeel en nectar kunnen halen voor de inwintering en meer stuifmeel voor de winterbijen is (naar zich laat raden) een betere manier van inwinteren dan het voeren van een surrogaat. Maar...... Ik ben erg benieuwd!

ps: Dit is geen kritiek!

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Feed Bee

Bericht door lieven busschaert » do 16 jul 2009, 07:38

Ik kan tegen kritiek Andreas! Maar nu ik langzaam al mijn volken naar huis haal en ik veel nieuwe volkjes heb is mijn bijenweide waarschijnlijk te beperkt.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Feed Bee

Bericht door A.A. Staals » do 16 jul 2009, 08:53

AndreasH schreef:
broedbeperking


Maar nu niet meer!

ad staals

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Feed Bee

Bericht door Dirk Blanken » do 16 jul 2009, 22:22

Andreas,
Ad heeft gelijk de Rensonmethode is ontwikkeld om tijdelijk de leg capaciteit van de moer te beperken zodat tijdelijk meer bijen vliegbij kunnen worden en er zo een grotere honingoogst binnen komt.

Zodra de hoofddracht meestal de voorjaarsdracht is afgelopen zou ik de moer weer de normale broedruimte geven en zorgen voor voldoende voer/honing.

Elke imker wil veel winterbijen en die ontstaan niet door de renson methode het hele jaar aan te houden.

Eigelijk moet de renson methode niet nodig zijn als de volken groot de winter uitkomen.
Het is een soort noodmaatregel.
Het volk overwintert met 6 á 7 hoogstens 8 ramen bijen en als ze op de voorjaarsdracht staan is er zoveel broed aanwezig dat er veel bijen thuis moeten blijven om het broed op temperatuur te houden.
Bij het tijdig toepassen van de rensonmethode zet je de koningin op 1 bak zodat er tijdens de voorjaarsdracht steeds meer vliegbijen komen.
De oorspronkelijke plaatselijke zwarte bij kwam ook maar met een raam of 6 á 7 uit de winter en dat klopte in het grillige klimaat, zo hadden ze de meeste kans om te overleven( De wilde bij werd niet bijgevoerd) en zich voort te planten.
Ik selecteer elk jaar op uitwinteringssterkte en dan vind ik een volk wat uitwintert op 14 a 15 ramen een mooie sterkte om een goede voorjaarsoogst binnen te halen en dan is de Rensonmethode niet nodig.
Dirk

dertiende

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Feed Bee

Bericht door Jozef Maier » do 16 jul 2009, 22:34

Vooreerst moeten we iets vertellen over de vraag naar stuifmeel bij de bijen.

Naarmate dat er meer broed is zal er meer feromoon door dit broed worden afgescheiden, wat de bijen interpreteren als een vraag naar stuifmeel. Om het figuurlijk uit te drukken, de larven roepen als het ware "we hebben honger, stuifmeel". Waarop de bijen reageren en op zoek gaan. Zonder larven geen stuifmeel aanvoer. Het is juist de aanvoer van stuifmeel dat de imker ervan overtuigd dat de koningin aan de leg is. Er is een verband tussen stuifmeel aanvoer en de hoeveelheid (open) broed in de kast aanwezig.

Als bijen voldoende stuifmeel voor handen hebben om het broed te voeden dan zullen ze hun eigen reserves niet aanspreken. In het andere geval gaan de bijen hun eigen reserve aanspreken waardoor ze zich "uitputten". Gevolg, een korter leven, gevoeliger zijn voor ziektes en op termijn bij blijvende te korten, ondervoede jonge bijen. Dit is een neerwaartse spiraal en één van de oorzaken waarom onze volken zo gevoelig zijn geworden voor allerlei kwalen en sterfte.

In de natuur is het altijd zo dat moederdieren die zelf niet gezond zijn en ondervoed, jongeren zullen ter wereld zetten die zelf ook ziek en ondervoed zijn. Dit is ook zo bij mensen. Een stuifmeel vervanger zal hierbij helpen. Deze zorgt ervoor dat en voldoende voedingstoffen worden aangevoerd en dat de kwaliteit stabiel is. Het probleem van de stabiele kwaliteit doet zich voor bij bijen die zich van stuifmeel moeten voorzien in streken met monoculturen. Volken die bij monoculturen moeten foerageren, kunnen worden geholpen met Feedbee.

Volken die in serres of onder kappen staan geraken ook uitgeput, niet alleen omdat ze hun vliegbijen verliezen maar omdat de voorraden stuifmeel niet toereikend zijn. Deze volken kunnen worden geholpen door feedbee mee te geven.

Stuifmeel vervanger als Feedbee kan je best toedienen direct opvolgend op een dracht, zonder dat er een tussenpauze is in de stuifmeel aanvoer of nog tijdens de dracht. We mogen niet vergeten dat de bijen het stuifmeel moeten omzetten naar bijenbrood. Dit fermenteringsproces duurt nog eens 14 dagen, vooraleer de bijen het daadwerkelijk kunnen gebruiken. Immers ruw stuifmeel kunnen larven niet verteren. Het gefermenteerde bijenbrood, bevat naast het stuifmeel (eiwitten en aminozuren) nog andere stoffen zoals fermenten, melkzuren, maar ook vitaminen die door het fermenteren worden aangemaakt.

Ook de bijen die de winterbijen dienen te voeden moeten goed doorvoed en gezond zijn. Daarom ervoor zorgen dat er geen storing komt in het aanbod van eiwitten vooral na de zomerdracht. In veel streken zal dit de linde zijn.

Daarom is het ook goed om reeds vroeg in het jaar stuifmeelvervanger als Feedbee toe te dienen. Het signaal is dan de eerste bijen die met stuifmeel naar huis komen. Aanbod van stuifmeel zal in (mindere mate) de koningin prikkelen om broed aan te zetten, en de bijen die dan worden geboren zullen voldoende gevoed worden. Wat gezonde bijen mee brengt en de kasten ontwikkelen beter, de bijen hebben eer resistentie tegen ziektes en leven langer.

Dan blijft de vraag hoeveel Feedbee toedienen en hoe.

Best is om de 6 weken een kilo toe te dienen. Dat wil zeggen, vanaf nu einde dracht, tot september is dat nog drie kg per volk. Ga er niet te vlug van uit dat de bijen voldoende stuifmeel in hun ramen hebben weg gestoken. Eén dm² bevat ongeveer 150 gr stuifmeel. Een volk heeft zo'n 2 kg per week nodig (13,3dm²). Een simplexraam is 8,25dm². Dat betekend om één week slecht weer te overbruggen dat je minstens drie ramen met gedeeltelijk stuifmeel gedeeltelijk voedsel nodig hebt en dan is alle stuifmeel op. Veertien dagen slecht weer 6 ramen stuifmeel. Dat halen veel volkeren niet eens meer in onze streken. (40kg/jaar nodig voor een gezond volk) De bijen hebben dus niet alleen een voorraad nodig om de periodes van slecht weer te overbruggen, maar ook reserve voor het najaar en het voorjaar. Daarbij komt nog

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Feed Bee

Bericht door lieven busschaert » vr 17 jul 2009, 09:10

Inderdaad Erik, de bijen nemen het vlot op in vloeibare vorm! T'is wel een "vettig papje".

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Feed Bee

Bericht door semar » zo 19 jul 2009, 12:02

to feed or not to feed.

allereerst is hetgene wat bepaald of er gevoerd moet worden de directe omgeving, en het inzicht van de bijenboer met name zijn/haar kennis van beschikbaarheid het directe drachtggebied en bedrijsfmetode, die als het goed is juist is gekozen voor het imkeren op dié plek.
zelfde imker, zelfde bijen, andere plek andere metode.

Ik kan me voorstellen dat je onder bepaald omstandigheden extra wil voeren, ik heb het tegenover gesteld probleem er kom zoveel stuifmeel binnen dat de moer nauwlijks plaats heeft om te leggen.
zover ik in de afgelopen 30 jaar op verschillende plekken heb ervaren is dat voor imkers op in agrarische gebieden inderdaad wel een stuifmeel tekort kan ontstaan na de paardenbloem en klaver, dan kun je voeren maar naar een goede dracht reizen is dan natuurlijk veel beter. In de stedelijke gebieden is dat in mijn ervaring totaal anders de verscheidenheid in dracht is veel groter en er kunnen enorme oogsten ontstaan als met name de juiste bomen veel zijn aangeplant (wilg, acacia, linde, paardenkastange, wilde wingerd, en klimop).

Het wel of niet bijvoeren hangt dus af van de kennis en mogelijk heden van de imker om de plaatselijke omstandigheden door bedrijfs metode en/of reizen te scheppen.

Beefeed is natuurlijk een comercieel product en producenten willen veel verkopen als er geen vraag bestaat wordt deze gecreeerd.
verwijzen naar buitenlanden (Rusland-Amerika-austarlie-canada)is wel aardig maar heeft voor een slime imker hier natuurlijk weing waarde,
gezein het verschil in omstandigheden en bijenhouders cultuur, los of het wel of geen goed produc is.

De folder oogt mij als een typis amirikaans comercieel product, veel tamtam en hoge claims die niet echt onderbouwd lijken te zijn.

Feedbee levert de kolonies een hoog gehalte aan vitaminen en mineralen, die de sleutel vormen tot de resistentie van bijen tegen ziekten (bv. Amerikaals vuilbroed, Europees vuilbroed) en algemeen voorkomende plagen (bijv. Varroa mijt, tracheale mijt).

natuurlijk heeft een goed gevoed organisme meer kans om een ziekte te boven te komen (kop bouillon)maar meer ook niet.

Het Feedbee proteine-dieet is een gigantische stap voor de wetenschap van de bijenteelt en de bijenteelt industrie in de wereld.
ik doe niet aan bijenteel ìndustrie` maar kan als kleine imker veel makelijker de omstandigheden van de bijen verbeteren. een stand van 10 volken is makelijker van voldoende stuifmeel te voorzien dan 1000 op een rijtje[;)]

6 - Feedbee verdubbelt de honingopbrengst
Er is onderzoek gedaan naar het effect van Feedbee op de volksterkte in Canada, USA, Spanje, Italië, India, Nieuw-Zeeland, Australië, enz. en het is vergeleken met stuifmeelpollen en enkele lokaal gemaakt soja-gebaseerde diëten en met niet bijgevoederde volken (controle). De resultaten gaven aan dat kolonies die met Feedbee en stuifmeelpollen gevoed waren, een dubbele honingopbrengst per volk gaven in vergelijking met de controlevolken en de kolonies die gevoed werden met soja-gebaseerde voeding.

klinkt weer leuk maar zegt mij weer niets, hoe waren de omstandigeheden bijenweide van de bijenstanden, volken in een ´dracht-sahara´? ja, hehe natuurlijk doen ze het dan beter dan volken die niets krijgen.

aantippen van onderzoeken heeft voor mij weing waarde als ik niet weet wie de onderzoeks buro´s heeft betaald[;)]
zou niet het eerste vervalste onderzoek zijn.

komt mij over als een product voor een bijenindustie/cultuur die totaal anders is dan de hier heersende.En ik vind de info versteking dan ook onvoldoende overtuigend vrij van reklame blabla en open deuren (met boilogies ariel een nog schoonere was).

eerlijkheidshalve kan het natuurlijk een goed product zijn voor de doelgroep, dat zal over de loop der jaren dan wel blijken.
The proof of the puding is in the eating, en dat horen we dan wel. Andere `tophits`uit de grote bijenindustrie hebben over de loop der jaren ook niet een enorm n

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Feed Bee

Bericht door joselito » zo 19 jul 2009, 14:21

Mij hebben ze ooit geleerd dat het voeden van een deeg met toevoeging van stuifmeel eerder slecht is dan goed. Het deeg wordt namelijk door oude bijen opgehaald en deze bijen kunnen geen stuifmeel meer verteren. Het zijn enkel de jonge bijen en de larven die dat kunnen. Dus door op die manier stuifmeel aan te bieden doe je eigenlijk meer kwaad dan goed. Je vergiftigd in feite de oude bijen min of meer.
Als het dan met een natuurlijk product zoals stuifmeel (vanuit bijenstandpunt) al weinig goed doet waarom zou het dan met kunstmatige producten anders gesteld zijn?

En nu is er dus Feed Bee. Helaas vind je nergens ook maar iets over de samenstelling van Feed Bee. Volgens een Amerikaanse imker zou het vooral om gemalen erwten gaan.

Een ander punt is waarom wordt het hier enkel aangeboden in zakken van 10 kg. Waarom is het niet mogelijk om het te verkrijgen in pakjes van 1 kg, zoals in Engeland, zodat iemand die het eens wil proberen, dit kan voor enkele euros

http://www.paynesbeefarm.co.uk/store/Fe ... 16664.html

En dan is er nog de prijs. Waarom kost het hier 48 € voor 10 kg terwijl dat in Engeland omgerekend minder is dan 29€?

http://www.bees-online.co.uk/view.asp?ID=816

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Feed Bee

Bericht door Jozef Maier » zo 19 jul 2009, 15:35

aantippen van onderzoeken heeft voor mij weing waarde als ik niet weet wie de onderzoeks buro´s heeft betaald
zou niet het eerste vervalste onderzoek zijn.


Het word wel lastig als je over heel de wereld bijeninstituten wil gaan betalen voor hun onderzoek of deze zou willen omkopen. Toch gemakkelijk om beschuldigingen en verdachtmakingen de wereld in te sturen op basis, van... niets.


Dit is een Hongaarse studie.

http://www.feedbee.eu/files/feedbee_sci ... esults.pdf
http://www.feedbee.com/publications/dow ... ustria.pdf


Dit is een getuigenis van een Imker.

http://www.feedbee.com/publications/dow ... Vlaams.pdf

Het is geen handelaar, heeft er ook geen commercieel belang bij en je kan hem altijd contacteren.


Feedbee is een voedingstof die in de menselijke voedingsketen kan komen. (in de honing). Daarom is ze onder de zelfde voorwaarden geproduceerd en vergunt als de menselijke voedingstoffen (productie vergunningen,invoer vergunning en verkoopsvergunningen + bijkomende taksen). Als je deze zou willen herverpakken dienen er speciale maatregelen genomen te worden ( een bedrijf met vergunningen voor herverpakking van voedingsmaterialen) en dient deze herverpakking ook terug vergunt en gecontroleerd te worden. Dit zou een bijkomende kost met zich mee brengen. Door de orginele verpakking te handhaven is de kostprijs gedrukt.

Sommige mensen rekenen raar, ze doen alsof producten die je in Engeland kan verkrijgen op eigen kracht zonder dat het iets kost naar de Benelux te krijgen zijn. Vrachtwagens rijden niet op water en de zakken hebben ook geen vleugels. Probeer maar eens dat product te bestellen in Engeland en reken dan de vervoerkosten erbij, je zal tot de ontdekking komen dat je een zak niet eens voor 48€ geleverd zult krijgen. En dan hebben we het niet eens over loonkost.

Daarbij vergeten ze dat zelfs in het eengemaakte Europa in het ene land wel en in het andere geen invoertaksen dienen gerekend te worden. Daarnaast komen de vergunningen en de kosten die dit met zich mee draagt.

Blijft het spreekwoord: "een ander zijn rekening is snel gemaakt ".

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 gasten