Kamillethee

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Re: Kamillethee

Bericht door LWPisa » vr 17 jul 2009, 19:15

Dirk...tarwesuiker? Invertsuikerstroop bedoel je daarmee?

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kamillethee

Bericht door Jozef Maier » za 18 jul 2009, 17:24

In een bijendarm die een zuur klimaat heeft zullen nosema sporen niet goed tot ontwikkeling komen. De zuurtegraag remt de ontwikkeling af.

Honing heeft een zuurtegraad met een Ph tussen 3,42-6,10, met een gemiddelde van ph 3.91. Doordat honing zuur is zullen micro-organismen niet goed tot ontwikkeling komen, ook niet in de darm die deze zure honing opneemt. (daarom word honing oa toegepast voor de ontsmetting, maar dit heeft ook andere redenen) We gaan in de winter suikersiroop geven die bijna een base is. Dat is juist het omgekeerde als wat in de natuur voor komt. Als er een risico op besmetting is zal deze in een quasi base omgeving gemakkelijker tot ontwikkeling komen dan in een zure omgeving.

In oude boeken zie je nog wel eens dat men aanraadde om het wintervoer zuur te maken, dit kan met azijn of met citroenzuur. Lange tijd is aangenomen dat dit echter geen zin heeft. Het is echter geen slechte praktijk. Je benaderd er het natuurlijke product mee en je help de bijen om een het hoofd te bieden aan sporen die desgevallend zouden willen ontkiemen.

PS: Ijsazijn word gebruikt om de wasmot uit de opgeslagen raten te houden. Het dood echter ook de nosema sporen. Daarom is het beter om Ijsazijn te gebruiken ipv citroenzuur.

Chech
Berichten:53
Lid geworden op:zo 15 feb 2009, 19:05
Locatie:Czech Republic
Contacteer:

Re: Kamillethee

Bericht door Chech » za 18 jul 2009, 20:02

Jozef Maier schreef:
In een bijendarm die een zuur klimaat heeft zullen nosema sporen niet goed tot ontwikkeling komen. De zuurtegraag remt de ontwikkeling af.

Honing heeft een zuurtegraad met een Ph tussen 3,42-6,10, met een gemiddelde van ph 3.91. Doordat honing zuur is zullen micro-organismen niet goed tot ontwikkeling komen, ook niet in de darm die deze zure honing opneemt. (daarom word honing oa toegepast voor de ontsmetting, maar dit heeft ook andere redenen) We gaan in de winter suikersiroop geven die bijna een base is. Dat is juist het omgekeerde als wat in de natuur voor komt. Als er een risico op besmetting is zal deze in een quasi base omgeving gemakkelijker tot ontwikkeling komen dan in een zure omgeving.

In oude boeken zie je nog wel eens dat men aanraadde om het wintervoer zuur te maken, dit kan met azijn of met citroenzuur. Lange tijd is aangenomen dat dit echter geen zin heeft. Het is echter geen slechte praktijk. Je benaderd er het natuurlijke product mee en je help de bijen om een het hoofd te bieden aan sporen die desgevallend zouden willen ontkiemen.

PS: Ijsazijn word gebruikt om de wasmot uit de opgeslagen raten te houden. Het dood echter ook de nosema sporen. Daarom is het beter om Ijsazijn te gebruiken ipv citroenzuur.


In welke verhouding?
Met vr.gr. C.H.Ooms.

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kamillethee

Bericht door Jozef Maier » za 18 jul 2009, 22:59


In welke verhouding?
Met vr.gr. C.H.Ooms.


Je kan bij de apotheker strookjes kopen waarmee je de PH controleert. Ze zijn niet erg precies maar dat hoeft voor deze toepassing ook niet. Zoals ik reeds schreef, ook honing heeft een variabel PH. Met een PH van tussen de 4 en 5 kom je al een heel eind.


http://www.fiers.be/nl/156790

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Kamillethee

Bericht door AndreasH » do 30 jul 2009, 22:27

Heb een test uitgevoerd met de kamillethee.

De afgelopen dagen, die dagen dat het koud en winderig was heb ik een van de kasten 'n halve kilo suiker in 1:1 verhouding gegeven. De volgende dag was er nog ongeveer de helft over.
Gisteravond heb ik ze weer 'n halve kilo gegeven, wederom 1:1 maar dit keer met een kopje kamillethee erbij. Toen ik vanavond ging kijken was het allemaal verdwenen en zaten er heel veel bijen in het voerbakje. In tegenstelling tot de vorige halve kilo waar er maar een stuk of 20 bijen in het voerbakje zaten. Beide keren heb ik om dezelfde tijd gekeken hoe het ervoor stond....

Ervaringen van anderen zou ik graag ook willen lezen.... Als die er zijn.

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kamillethee

Bericht door Oude Essink » vr 31 jul 2009, 09:12

Een lekker kopje koffie wil er bij mijn bijen ook wel in met veel suiker het liefst en een wolkje room.:D

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Kamillethee

Bericht door maartenkleijne » vr 31 jul 2009, 11:30

Ik deed en aantal jaren altijd povencaalse kruiden in het suikerwater. De bijen namen dat enthousiast op. Het idee was dat de varroa's het niet prettig vinden.
Dit herinnert me eran dat ik dat dit jaar weer wil doen.

gr,
m

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:

Re: Kamillethee

Bericht door pim123 » vr 31 jul 2009, 19:42

En had je minder varroa dan ?

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Kamillethee

Bericht door willem » za 01 aug 2009, 05:42

Ik houd het op een fors glas eigen gemaakte MEDE [:)]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 157 gasten