Feed Bee

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:
Re: Feed Bee

Bericht door joselito » zo 19 jul 2009, 17:02

Waarom zou ik het uit Engeland laten komen? Het wordt toch in Canada geproduceerd.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Feed Bee

Bericht door semar » di 21 jul 2009, 11:05

Jozef Maier schreef:
aantippen van onderzoeken heeft voor mij weinig waarde als ik niet weet wie de onderzoeks buro´s heeft betaald
zou niet het eerste vervalste onderzoek zijn.


Het word wel lastig als je over heel de wereld bijeninstituten wil gaan betalen voor hun onderzoek of deze zou willen omkopen. Toch gemakkelijk om beschuldigingen en verdachtmakingen de wereld in te sturen op basis, van... niets.





om te begingen heb ik niet gezegd dat het zo is alleen dat ik er niet van overtuigd ben dat het niet zo is. (waar is de knipoog uit het origineel van het citaat)
Trek jouw integriteit niet in twijfel maar heb wel mijn twijfel over die van de producent.
Resultaten komen van een bureau wel/of niet betrouwbaar, gaan naar de producent en die bepaald met welke gegevens er wordt gepubliceerd en of de cijfer wel/niet worden opgeleukt´.
Er wordt in de grote handel hier en daar met cijfers en rapporten gerommeld en zeg nou niet dat dat niet gebeurd.

6 - Feedbee verdubbelt de honingopbrengst
klinkt wel aardig maar wordt niet voldoende onderbouwd als je leest wat er staat. nl dat soja geen goede stuifmeel vervanger is en dat wist schotman in 1942 ook al.
Zolang ik de omstandigheden van die proefstanden en de bedrijfsvoering daar niet ken is een onderzoek maar hoe je er naar kijkt. Je kunt een product niet zo lanceren en dan verwachten dat een kritisch publiek niet sceptisch wordt. Dan denk ik al snel `het zal wel´ lijkt mij iets wat hier misschien alleen interessant is voor de grote imkers +40 volken of in cultuursteppes.

Waar ik mee te maken heb als klant/imker is of het product goed voor de bijen en of het goed voor mij is (maakt het de claims waar).
Als ik dan de informatie vestrekking bekijk op de website zie ik alleen open deuren, te grote claims die ik niet onderbouwd zie door iets wat voor mij tasbaar is. Zoals waspoeder reclame

Ik moet ervan overtuigd worden dat het product het beter doet dan de oplossingen die nu voorhanden zijn, zoals stuifmeelramen inhangen, of stamphoning voeren. (is wel petjesimkers oplossing maar het werkt prima.)
Dat is direct beschikbaar, voor iedere imker voorhanden, gratis en ik weet wat er in zit.
Laat het product zichzelf maar verkopen, als het product dat niet kan is het ook de moeite niet waard Het imkerswereldje hier is maar klein als iets echt zo goed is zal dat vanzelf blijken. Dit is tenslotte geen verkoopsite.
Heb nooit beweerd dat product slecht is of mensen niet moeten kopen (ieder run zijn/haar eigen toko) maar vooralsnog heb ik daar geen reden toe

Vriendelijke groet
Semar (dominique)

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Feed Bee

Bericht door Jozef Maier » za 25 jul 2009, 00:34

Graag willen we toch verwijzen naar de volgende studies.

http://www.bijenhouden.nl/beeld/j/jozef-maier/feedbee_scientific_test_results.pdf

http://www.bijenhouden.nl/beeld/j/jozef ... l_2008.pdf

De ene uitgevoerd door het Hongaarse DEPARTMENT OF BEE-BREEDING AND BEE-BIOLOGY. ( Hier was reeds eerder sprake van)
Het andere uitgevoerd aan de Universiteit van Graz in het instituut voor zoölogie.
Verder zijn er studies uitgevoerd in verschillende landen, maar helaas hebben wij er de vertalingen in het Engels niet van.

Ik blijf het straf vinden dat je producenten over een kam scheert en zonder enige aanwijzing deze instituten van valsheid in geschriften beticht. Dat er links en rechts fraude word gepleegd zal wel, ook door Imkers, helaas. Maar het is niet omdat dat gebeurd dat ik de conclusie moet trekken dat alle imkers wel fraudeurs kunnen zijn, als een imker iets naar voor schuift waar ik vraagtekens bij plaats. Ik blijf met je uitspraken het moeilijk hebben.

Je tast met je uitspraken en de integriteit van de producent aan, die je nog van haar nog van pluim kent, en je tast er de integriteit mee aan van de onderzoek centra's en hun onderzoekers. Je moet weten dat deze onderzoeken niet in opdracht van de producent zijn gedaan, maar in het belang van de Imkers. Zeg maar "Wageningen" van de betrokken landen.

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Feed Bee

Bericht door lieven busschaert » ma 27 jul 2009, 09:26

Beste mede-imkers,
gisteren heb ik na een controle van mijn bijenkasten die gevoed zijn met feedbee een duidelijk verschil kunnen waarnemen. Meer broed en veel gezonde jonge bijen. Je zal wel zeggen dat is normaal voor de tijd van het jaar, maar het waren kleine kastjes met geselcteerde moertjes die ongeveer anderhalve maand oud zijn om moertjes in reserve te houden (elk met 250 gr. bijen). Deze volkjes zijn nu enorm aan het groeien zodat ik zelfs begin te overwegen om ze binnenkort in een grote kast te hangen om te overwinteren. Bij de volkjes die geen feedbee kregen zie ik deze explosieve verandering niet. Tevens is feedbee niet goedkoop maar heb je er ook niet de massa van nodig. Heb de 10 volkjes 'opgefokt' en heb nog 30 % van mijn zak over.

Groeten,

Lieven

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Feed Bee

Bericht door Jozef Maier » do 30 jul 2009, 01:45

Dag Lieven,
Je zegt dat je intussen resultaten hebt geboekt. Kan je er wat meer over vertellen? Hoeveel volken gaf je het? Hoeveel broed en hoeveel bijen hebben de ramen bezet? Zijn er volken waar je niets aan gaf ter controle? Hoe zitten deze? Hoeveel Feedbee gaf je per volk en hoe diende je het toe? Kan je iets zeggen over de vitaliteit van de volken? heb je zicht op de varroa ontwikkeling?
We kijken uit naar je reacties.

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Feed Bee

Bericht door lieven busschaert » wo 05 aug 2009, 06:34

Wél, ik heb de proef op de som gedaan met 10 afleggers. Deze staan allen op dezelfde standplaats en hebben een jonge F1 Buckfast moer. De afleggers zijn gestart met elk 250 gr. bijen. 8 hebben feedbee gekregen. Ik zie een duidelijk verschil! De afleggers gevoed met feedbee zijn meer ontwikkeld dan deze zonder feedbee. Ik kan gerust stellen dat er dubbel zoveel bijen opzitten. Eerst zien en dan geloven zei de ongelovige Tomas... Ik nodig je uit om er foto's van komen te maken zodat iedereen het verschil kan zien.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Feed Bee

Bericht door joselito » ma 10 aug 2009, 09:37

Als er hier gratis reclame gemaakt mag worden, dan denk ik dat men ook moet kunnen verdragen als er tegenwind komt. De mensen die al jaren bijen houden zullen niet meer zo gemakkelijk te vangen zijn, maar de beginners kunnen zich misschien laten misleiden door de bombastische zinnen uit de reclame.
“Toch gemakkelijk om beschuldigingen en verdachtmakingen de wereld in te sturen op basis, van... niets”, las ik hier.

Dus heb ik het een beetje opgezocht. En ik heb weinig positief gevonden. Wat de meest gehoorde klacht is, is dat de bijen het gewoon niet willen eten. Dan stel ik mij de vraag of het wel getest wordt voordat het op de markt komt.
Zelfs in die Hongaarse studie kwam dit probleem naar boven. Ondanks dat het deeg gemaakt was volgens de richtlijnen aten de bijen het niet.
http://www.feedbee.eu/files/feedbee_sci ... esults.pdf

Pas toen een mengeling toegediend werd van 1 kg bloemsuiker +1,5 kg Feedbee + 75% siroop, aten ze het. Maar als je dan de samenstelling ziet van zuivere Feedbee (36.4% proteïne...51.8% suiker... 2.1% isoleucine ) Dan wordt dit toch wel een dure manier om bijna gewone suiker te voeden.

Waarom is het zo dat sommige bijen het wel eten en andere niet. Het zal toch met bijen niet zijn zoals met kinderen. Dat sommige het lusten en anderen niet.
Meer waarschijnlijk is dat de ingrediënten aangepast worden. Aangezien dat er geen inhoud op de zak staat is dat geen enkel probleem en kunnen ze op ieder moment veranderd worden.
Dus hebben de resultaten van welk instituut dan ook weinig waarde.
Als je de heer Saffari, the samensteller van FeedBee, te pakken krijgt en hij stuurt je een pakket, dan zijn er blijkbaar wel resultaten, toch bij deze 2 mensen.

http://www.feedbee.com/publications/dow ... Vlaams.pdf
http://www.keystonehoneyhouse.bravehost ... Study.html


terwijl de imkers die het aankopen, het reeds eerder gestelde probleem hebben, de bijen eten het niet als het volgens de richtlijnen op de verpakking tot een deeg gemaakt wordt. En de werking wordt in vraag gesteld.

http://www.beesource.com/forums/showthr ... ht=feedbee

Dit ruikt bijna naar bedrog.

Of je nu extra proteïnen moet gaan geven aan de bijen is ook al zeer de vraag. Opmerkelijk was de getuigenis van iemand met 600 kasten. 200 kasten kregen een deeg van Beepro, 200 een deeg van Feedbee en 200 brouwers gist. Na 2 weken waren de Beepro en de brouwersgist opgenomen. De Feedbee hadden ze nauwelijks aangeraakt. Toch bleken de kasten later ongeveer evenveel broed te hebben, ook de kasten die de Feedbee niet opgenomen hadden.
Dit geeft toch wel te kennen dat het, in dit geval, weinig zin heeft om extra voeding toe te dienen. Het kan toch niet zijn dat de Feedbee zelfs werkt ook als het niet gegeten wordt

En dat is het laatste wat ik hier over schrijf om niet in een eindeloze welles nietes discussie te vervallen.

achiel
Berichten:4
Lid geworden op:ma 10 aug 2009, 10:30
Contacteer:

Re: Feed Bee

Bericht door achiel » ma 10 aug 2009, 10:45

Lieven,

Ook heb dit jaar feedbee gebruikt voor het opkweken van mini+ na de bevruchting. 16 miniplussen, alle kastjes zijn halfzusters van elkaar.

de 11 kastjes met een KI bevruchte buckfast krijgen wekelijks bij nazicht wat feedbee, de andere (standbevrucht) niet.

Resultaat : 12 kastjes heb ik vorige week al een extra rompje kunnen geven, andere jaren is dat toch een kleine maand later.

De 11 die feedbee kregen hebben nu stuifmeelvoorraad, de andere hebben bijna niets.

De gewone kasten krijgen het nu ook, maar daar is een heel groot verschil in opname, heb de indruk dat ze er minder happig op zijn dan de kleine kastjes. Ik heb ook de indruk dat de bijen het laten links liggen als er een goede stuifmeeldracht is.


Dus zowel positieve als negatieve ervaringen met dit product.


Verder heb ik volgend vragen :

Welke hoeveelheden toedienen per keer (deeg) en hoelang bewaart het deeg als het klaargemaakt is ?

mvg
achiel

achiel
Berichten:4
Lid geworden op:ma 10 aug 2009, 10:30
Contacteer:

Re: Feed Bee

Bericht door achiel » ma 10 aug 2009, 12:08

Joselito,

Heb het verslag gelezen op beesource.

Je was wel onvolledig. verder kan je namelijk lezen dat er een groot stuifmeelaanbod was en dat die imker vermoed dat de andere producten werden opgenomen omdat er meer suiker in zat.

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Feed Bee

Bericht door kreydt » ma 10 aug 2009, 14:19

Wat is nu de reeele prijs van dit wondermiddel???

Bijenhof 20kg 96 Euro
USA 10kg 21 Euro ( 29.5 us dollar )
Polen 20kg 220 Euro
Uk 20kg 47 Euro
......



kg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon en 124 gasten